no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه بررسی و تحلیل عملی توربو شارژر و سوپر شارژ، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی و تحلیل عملی توربو شارژر و سوپر شارژ، مهندسی مکانیک
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
doc
دسامبر 18, 2015
۸,۰۰۰ تومان
42 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی و تحلیل عملی توربو شارژر و سوپر شارژ، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه بررسی و تحلیل عملی توربو شارژر و سوپر شارژ، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۰۴

 

فهرست مطالب
بخش اول:‏
‏     *بررسی و تحلیل عملی توربو شارژر و سوپر شارژ‏

تاریخچه توربوشارژر
توربو شارژر چیست؟
نحوه عملکرد توربو شارژر
اجزای اصلی توربو شارژر
توربین ها
کمپرسورها
نکاتی در مورد طراحی توربوشارژر
‏۱-تقویت بیش از انذازه
‏۲-پدیده ئ پس افت
‏۳-مکانیزم کنترل توربین گاز
‏۴-مکانیزم کولر داخلی
مزایای سیستم توربوشارژر
معایب سیستم توربوشارژر
سوپرشارژر
انواع سوپرشارژر
مزایای سوپرشارژر
تفاوت بین توربوشارژر و سوپرشارژر
منابع ومراجع
بخش دوم :‏
‏           *بررسی وتحلیل تئوری توربوشارژر و سوپرشارژر ‏
روش های افزایش توان
روابط بنیادی
کمپرسورها
توربین ها
مدل سازی موتورهای توربوشارژر شده
منابع و مراجع
یادداشت
بخش سوم :‏
‏            *بحث و نتیجه گیری و پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
بحث و نتیجه گیری
پیشنهاد جهت تحقیقات آتی
یادداشت
‏———————————————–‏
فهرست شکل
‏*بخش اول : ‏
شکل(الف-۱) :تاریخچه توربوشارژر
شکل(الف-۲) :طرز کار موتور اتوموبیل
شکل(الف-۳): نحوه عملکرد توربوشارژر
شکل(الف-۴) : نحوه اتصال توربین به کمپرسور
شکل(الف-۵) : نحوه رچخش توربین ،مکش و ارسال هوا توسط کمپرسور
شکل(الف-۶) : یاتاقان بندی شفت و مدار روغنکاری آن
شکل(الف-۷) : توربین
شکل(الف-۸) : شماتیک توربین جریان شعاعی
شکل(الف-۹) : شماتیک توربین جریان محوری
شکل(الف-۱۰) : شماتیک کمپرسور گریز از مرکز
شکل(الف-۱۱) : نمونه ای از توربوشارژر کوچک
شکل(الف-۱۲): بوگاتی خودروی افسانه ای
شکل(الف-۱۳): توربوشارژر ترتیبی
شکل(الف-۱۴): اینتر کولر و نحوه قرار گیری آن در سیستم
شکل(الف-۱۵): فورد رنجر بایک سوپرشارژر زیر کاپوت
شکل(الف-۱۶): هورد پیک آپ دهه ئ ۱۹۴۰ با یک سوپر شارژر روتز
شکل(الف-۱۷): سوپر شارژر روتز
شکل(الف-۱۸): سوپرشارژر دو پیچی
شکل(الف-۱۹): سوپرشارژر مرکز گریز
شکل(الف-۲۰): خودروی سوپر دار
شکل(الف-۲۱): سیستم ابتدایی برای یک هواپیما همراه یک سوپرشارژر مرکز گریز
شکل(الف-۲۲): تفاوت بین توربو شارژر و سوپرشارژر
‏*بخش دوم :‏
شکل(۱-۱):پیکربندی سیستمهای توربوشارژر سوپرشارژر
شکل(۲-۱): دیاگرام آنتالپی-آنتروپی برای کمپرسور
شکل(۲-۲): دیاگرام آنتالپی-آنتروپی برای توربین
شکل(۳-۱): کمپرسورهای با جابه جایی ثابت ‏
شکل(۳-۲): منحنی عملکری کمپرسور باپره های لغزنده
شکل(۳-۳): شماتیک کمپرسورهای سانتری فوز
شکل(۳-۴): دیاگرام آنتالپی-آنتروپیبرای جریان در کمپرسور سانتری فوز
شکل(۳-۵): دیاگرام سرعت در ورودی و خروجی کمپرسور
شکل(۳-۶):شماتیک منحنی کارایی کمپرسور
شکل(۳-۷): کارایی واقعی کمپرسور توربوشارژر

شکل(۴-۱): دیاگرام جهت نمایش میزان انرژی موجود در گاز اگزوز
شکل(۴-۲): شماتیک توربین با جریان شعاعی
شکل(۴-۳)(الف): دیاگرام آنتالپی-آنتروپی برای توربین شعاعی
شکل(۴-۳ب):دیاگرام های سرعت برای ورودی و خروجی توربین
شکل(۴-۴): منحنی کارایی توربین جریان شعاعی که نشانگر خطوط سرعت اصلاح شده
شکل(۴-۵): منحنی کارایی توربین جریان شعاعی که نشانگر دبی جرمی اصلاح شده
شکل(۴-۶): شماتیک توربین جریان محوری یک مرحله ای
شکل(۴-۷): دیاگرام سرعت در ورودی و خروجی توربین
شکل(۴-۸): مشخصه های عملکردی توربین محوری
شکل(۴-۹): منحنی کارایی توربین جریان محوری ،نسبت به فشار بر حسب دبی جرمی
شکل(۴-۱۰): خطوط عملکردی توربو شارژر در حالت پایداربه صورت خطوط ثابت

چکیده : ‏
با توجه به اهداف ارتقاء عملکردی موتورهای گوناگون همچون کاهش مصرف سوخت، آلایندگی، وزن و ‏حجم و افزایش توان و گشتاور خروجی؛ استفاده از سیستمهای جانبی همچون راهکارهای طراحی داخلی ‏این گونه موتورها بسیار مورد توجه واقع شده است.یکی از این سیستمهای جانبی، سیستم توربوشارژر ‏می باشد که سریعا در موتورهای اشتعال تراکمی بدلیل نحوه عملکرد آنها تاثیرات خود را به نمایش ‏گذارد و هم اکنون با پیشرفت توان طراحی در موتورهای اشتعال جرقه ای نیز به کار می رود.‏
‏*این پروژه شامل سه بخش اصلی می باشد:‏
‏۱-‏    بررسی و تحلیل عملی  سیستم توربوشارژر و سوپر شارژر و  اجزاء اصلی آنها ‏
‏۲-‏    بررسی و تحلیل تئوری سیستم توربوشارژر و سوپر شارژر و نحوه مدلسازی و ارائه یک مدل نمونه
‏۳-‏    بحث ونتیجه گیری و پیشنهادجهت تحقیقت آتی

•    در بخش اول طرز کار دو سیستم توربو شارژر و سوپرشارژر و  اجزاء اصلی همچون توربین وکمپرسور به ‏طور کامل توضیح داده شده است.‏
•    در بخش دوم  نحوه مدلسازی یک سیستم توربوشارژ شده و در پایان نیز یک مدل نمونه ونتایج حاصله از ‏آن ارائه گردیده است.   ‏
•    در بخش سوم بحث و نتیجه گیری صورت گرفته و نیز پیشنهاداتی جهت تحقیقات آتی ذکر شده ‏است. ‏

مقدمه:‏
تاریخچه توربوشارژر:‏
اولین توربوشارژر توسط دکتر آلفرد بوچی در سوئیس در بین سالهای ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۲ طراحی و ساخته شد. ‏دکتر بوچی مدیریت مهندسی مرکز تحقیقات برادران سالزر را بر عهده داشت و درسال ۱۹۱۵ اولین نمونه ‏یک موتور دیزل توربوشارژر شده را عرضه کرد، ولی ایده او چندان در آن زمان مورد توجه قرار نگرفت.‏
‏. در طول جنگ جهانی اول برای نخستین بار از توربوشارژرها در هواپیما استفاده شد که موتور آنها طبق اصول ‏موتورهای اتومبیل کار می کرد. مشکل اصلی در هواپیما زمانی بود که هواپیما در ارتفاع زیاد با هوای رقیق تر ‏برخورد می کرد و دبی هوای ورودی به موتور کاهش می یافت، با نصب توربوشارژرها این مشکل حل شد. ‏توربوشارژرها جهت مکش هوا به داخل موتور از کمپرسور استفاده می کنند و کمپرسور شرایط مناسبی را ‏جهت انجام فرایند احتراق فراهم می کند.‏
کمپانی گرت مابین سالهای ۱۹۴۰تا۱۹۵۰ اقدام به ساخت توربو شارژرهای مختص  استفاده در صنایع ‏نیروگاهی  جهت توربین های گازی نمود .‏
‏ ‏

اولین خودروهای سبک سواری توربو بودند که برای بازار آمریکا در سالهای ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ ساخته شدند و ‏عدم قابلیت اطمینان به این محصولات سبب محو شدن سریع آنها از بازار شد.‏
‏                           ‏
‏                                                   شکل (الف-۱ )‏
پس از اولین بحران نفتی در سال ۱۹۷۳، استفاده از سیستم توربوشارژر در موتورهای دیزل تجاری بیشتر از ‏پیش مورد توجه قرار گرفت و دراین برهه از زمان توجیه اقتصادی استفاده از این سیستم در مقابل هزینه¬های ‏سوخت مصرفی، نمود پیدا کرد. همچنین سختگیرانه تر شدن قوانین مربوط به آلایندگی در اواخر دهه هشتاد ‏سبب افزایش انواع موتورهای توربوشارژر شده با کاربردهای گوناگون شد. در دهه ۷۰ توربوشارژر در ‏خودروهای اسپرت و به ویژه خودروهای مسابقه¬ای فرمول یک به کار گرفته شد و کم کم خودروهای سواری ‏مجهز به این سیستم معمول تر از گذشته ‏

شدند. معمولاً گازهای خروجی از موتور به اتمسفر رانده می شود، اما موتورهایی که از توربوشارژر استفاده ‏می کنند، گازهای خروجی به طرف توربین هدایت شده و باعث گردش توربین می شود.‏
اولین تحول شگرف در کاربرد توربوشارژر در خودروهای سواری در سال ۱۹۷۸ با ورود مرسدس بنز۳۰۰ ‏اس دی که دارای یک موتو دیزل توربوشارژر شده بود،صورت پذیرفت. ‏
این تحول درسال ۱۹۸۱ ادامه یافت. در این دوره به سبب کاهش آلایندگی، افزایش راندمان و ‏کاهش مصرف سوخت استفاده از این سیستم به طور چشمگیری توسعه یافت. ‏

توربوشارژر نوعی سیستم دمنده است که هوا را با فشار زیاد به درون سیلندر می دمد. همان طور که می دانید، ‏هنگامی که پیستون در حالت عکسش قرار دارد، مخلوط هوا و سوخت (در موتور دیزلی، هوا) را به درون ‏سیلندر می مکد. هر چه فشار هوا بیشتر باشد مقدار مولکولهای هوا بیشتر خواهد بود، و باتبع مخلوط هوا و ‏سوخت بیشتری در سیلندر جای خواهد گرفت. هر چه سوخت بیشتر باشد، قدرت ناشی از احتراق هم بدین ‏ترتیب موتور مجهز به توربوشارژر قدرت بیشتری نسبت به موتور معمولی تولید می کند. توربوشارژر به ‏سادگی می تواند نسبت قدرت به وزن موتور را بهبود ببخشد، یعنی با قدرت مساوی ، خودروی مجهز به توربو ‏شارژر از موتوری با وزن و حجم کمتر سود می برد ، در نتیجه حجم و وزن خودرو نیز کمتر می شود و این ‏بدان معنی است که شتاب خودروی مجهز به توربوشارژر بیشتر است و سریع تر به سرعت مناسب دست ‏پیدا می کند.‏
نحوه عملکرد توربوشارژر:‏
استفاده از توربوشارژرها یکی از مؤثرترین راه های افزایش بازده در موتورهای توربین گازی می باشد. به ‏منظور درک صحیح از نحوه عملکرد توربوشارژرها می بایستی ابتدا طرز کار موتور اتومبیل های مدرن را ‏بررسی کنیم. این موتورها با نام مرسوم چهار زمانه شناخته شده و در هر چرخه کاری، پیستون چهار مرحله ‏را طی می کند. زمانی که پیستون پائین می آید، در یک لحظه هوا از طریق دریچه ای به داخل سیلندر وارد می ‏شوند و وقتی که پیستون برمی گردد، دریچه ها (سوپاپ) بسته شده و هوای درون محفظه احتراق با بالا آمدن ‏پیستون متراکم می گردد. زمانی که پیستون به بالای سیلندر می رسد، با جرقه ی شمع، مخلوط هوا و سوخت ‏مشتعل می شود.‏

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *