no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 17, 2015
۸,۰۰۰ تومان
2 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانیک


عنوان: پایان نامه بررسی سیستم‏های تعلیق فعال و ‏نیمه فعال، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۸۵

 

فهرست:‏
فصل اول:‏    ‏ فنر و لرزه‏گیر 
مقدمه
تاریخچه سیستم تعلیق
فنر
فنر مارپیچ
فنرهای پیچشی
میله پیچشی
میله پایدارنده
کاربرد میله‏های پادغلت در سیستم تعلیق
کاربرد میله پادغلت
فنر تخت
فنر لاستیکی
لرزه‏گیر
کاربرد
کارکرد
نصب و جایگذاری لرزه‏گیر
نامگذاری
‏ دسته بندی لرزه‏گیرها
لرزه‎‏گیر اصطکاکی
لرزه‏گیر گازی
چگونگی کارکرد
لرزه‏گیر روغنی
چگونگی کارکرد
لرزه‎گیر تلسکوپی
چگونگی کارکرد
مجاری روغن
گونه‏های دیگر ‏
لرزه‏گیر شیطانکی
لرزه‏گیر نواری
لرزه‏گیر پره‏دار
لرزه‏گیر فنر هوایی
لرزه‏گیر روغنی گازی در سیستم هیدروپنوماتیکی
لرزه‏گیر وزنه‏ای
انواع جدید لرزه‏گیرها
لرزه‏گیر ‏BIG RED GAS 35‎‏ ‏
لرزه‏گیر خود میزان
لرزه‏گیر ‏RED MOX 4‎‏ ‏
فصل دوم :‏    سیستم های تعلیق فعال و نیمه فعال
مقدمه
دسته بندی بر پایه پارامترهای سختی و میرایی
سیستم تعلیق ایستا
سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق فعال
سیستم تعلیق نیمه فعال
عملگر
لرزه‏گیر ناپیوسته
لرزه‏گیر پیوسته
لرزه‏گیر مغناطیسی
گونه‏های مختلف سیستم تعلیق پویا
سیستم تعلیق خود میزان
سیستم یکپارچه جلو و پشت
سیستم تعلیق هوایی
تعلیق هوایی برای چهار چرخ
تعلیق هوایی برای چرخ‏های پشت ‏
سیستم تعلیق هیدروژنی
ساختار فنر و کارکرد فنر
بررسی غلت زنی ،کله زنی و جهش
سیستم تعلیق هیدرولاستیک
سیستم تعلیق پیش بین
سیستم تعلیق تطبیقی
سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک
زیر بخش‏ها
سیستم تعلیق هیدرواکتیو
سیستم تعلیق هیدرواکتیوII‏ ‏
سیستم تعلیق هیدرواکتیوIII‏ ‏
سیستم کنترل پویای بدنه (‏ABC‏) ‏
دیدگاه خریدار از سیستم تعلیق ایستا و پویا
منابع و مآخذ

مقدمه
از همان روزهای اولیه ساخت اتومبیل‎ ‎و حتی قبل از آن ، در زمانی که اسب‏ها گاری را می‏کشیدند ، ‏به خوبی معلوم و مشخص بود که ناهمواری‏های سطح جاده برای مسافران نامناسب است و باید این ‏ناهمواری‏ها و مسافران از یکدیگر جدا می شدند.‏
این جداسازی خیلی بیشتر از یک مسئله فقط درباره راحتی است. دست اندازهای پی در پی و ‏گودال‏های سطح جاده که سبب تکان خوردن و وارد شدن یک‏سری نیرو‏های عمودی به اتومبیل می ‏شوند با افزایش نسبی سرعت اتومبیل نیز تغییر می کنند. با سرعت‏های بالایی که امروزه به آنها دسترسی ‏داریم، مجموع این ضربات متوالی برای مسافران و همچنین قطعات و قسمتهای مکانیکی اتومبیل تحمل ‏ناپذیر خواهند بود. در ضمن این تکانها مشکلاتی را برای کنترل اتومبیل نیز ایجاد می کند.در نتیجه ، ‏یک نیروی کششی میانی بین بدنه و چرخها وجود خواهد داشت.‏
لرزش‏های پی در پی بدنه خودرو سبب خستگی راننده  و سرنشینان می‏شود. در پی آن کارایی و ‏بازدهی رانندگی و عمر مفید خودرو کاهش یافته و سلامتی انسان به خطر می‏افتد، بنابراین مدل‏سازی ‏مود سواری خودرو به‏سازی پاسخ لرزشی آن با بهره از میراینده‏های ارتعاشی از دیدگاه‏های مهم در ‏طراحی خودرو بوده که آسایش سرنشین، افزایش دوام خودرو، ایمنی و افزایش کنترل خودرو را به ‏دنبال دارد.‏
خاصیت میرایش ارتعاشات لرزش‏ها و رفع بعضی از اغتشاشات حرکت در خودرو و حفظ بعضی ‏ویژگی‏های مناسب جهت ایمنی، از ویژگی‏های مناسب مکانیکی است که انجام آن با یک وسیله ‏مکانیکی امکان‏پذیر است. مجموعه مشخصی که فراهم‏گر هدف بالاست، سیستم تعلیق نام دارد. این ‏مجموعه قلمرو وسیعی را با خواص و وظایف متفاوت در بردارد.‏
تاریخچه سیستم تعلیق ‏
در قرن شانزدهم تلاشی در حل مشکل انتقال بد همه نیرو از دست انداز به گاری و واگن ها انجام ‏گردید. آنها توسط چهار کیسه چرمی پر از باد که به چهار ستون شاسی متصل بودند، بدنه گاری را ‏‏(که شبیه به یک میز وارونه بود) معلق نمودند، و چون بدنه گاری از شاسی معلق بود، سیستم، به عنوان ‏یک “سیستم تعلیق” شناخته شد ( اصطلاحی که امروزه نیز به انواع راه حل ها اطلاق می شود). سیستم ‏بدنه معلق، یک نظام فنری کامل نبود، ولی چرخ ها و بدنه را قادر می ساخت تا به صورت آزاد حرکت ‏کنند.‏
فنرهای نیمه بیضوی، که با نام فنرهای گاری نیز شناخته می شوند، به سرعت جایگزین تعلیق کیسه های ‏چرمی شدند. فنرهای نیمه بیضوی به صورت عمومی در انواع واگن ها، گاری ها و … استفاده می ‏شدند. اغلب، هم بر روی اکسل عقب و هم بر روی اکسل جلو به کار می رفتند. هرچند، این سیستم ‏باعث به وجود آمدن موج رو به جلو و عقب می شد و مرکز ثقل بسیار بالایی داشت.‏
فنر
فنر عنصری انر‍‍ژی دهنده و انرژی گیرنده که بر اثر تغییر شکل کشسان انرژی پتانسیل آن تغییر می‏کند. ‏در یک سیستم مکانیکی سختی نمایانگر ویژگی‏های فنریت آن است.‏ در تعیین ویژگی‏های فنریت ‏سیستم های مکانیکی باید انعطاف پذیری قطعات را نیز لحاظ کرد. محاسبه سختی موثر یک مجموعه به ‏سادگی و با بهره از قانون برآیند فنرها امکان پذیر است. اگر دو عضو به صورت سری قرار گرفته ‏باشند، آنگاه فنر معادل به قرار زیر است‎:‎
دسته بندی فنرها:‏
فنرها گونه های مختلفی دارند که انواع پرکاربرد آن در صنعت به قرار زیر است:‏

فنر مارپیچ:‏
فنر مارپیچ مفتولی فولادی است که به صورت حلقه ای پیچانده شده است. فنر مارپیچ برای مقاومت ‏در برابر بارهای کششی،‌ فشاری یا پیچشی ساخته می شود.سختی یک فنر مارپیچ به قرار زیر است:‏
فنرهای پیچشی ‏
در فنرهای پیچشی تغییر شکل زاویه ای سبب ایجاد گشتاور پیچشی است. رابطه نیرو و جابجایی در ‏فنرهای پیچشی به قرار زیر است:‏
میله پایدارنده
یکی از زیر بخش های مهم سیستم تعلیق میله های پایدارنده۲ است که برای افزایش پایداری به کار ‏می رود. نمونه از میله های پایدارنده، میله ای است که میل موج گیر (میله پادغلت۳) نامیده می شوند.‏‎ ‎‏ ‏هنگام میل موج گیر میله ای  فلزی است که  به دو بازوی کنترلی چرخ های درونی و بیرونی متصل می ‏شود هنگام افت و خیز یکی از چرخ ها، میل موج گیر حرکت را به چرخ دیگر انتقال می دهد. میل ‏موج گیر یک تراز بالا در هنگام رانندگی ایجاد می کند.
کاربردی میله های پادغلت در سیستم تعلیق ‏
هنگامی که بدنه می غلتد و یا یکی از چرخ ها روی دست انداز یا درون چاله قرار می گیرد، میله ‏پادغلت سبب افزایش سختی فنریت تعلیق است، یعنی فنریت آن را کاهش می دهد. هنگامی که ‏خودرو در راستای مستقیم حرکت می کند، میله پادغلت، سبب نرمی فنریت تعلیق شده و بنابراین ‏خوش سواری خودرو را بهبود می بخشد.‏
کاربرد میله پادغلت
‏ اگر افت و خیز چرخ ها برابر باشد، آنگاه بازوهای لنگیده همسو بوده و بنابراین میله پادغلت نقشی ‏در سختی غلتشی محور نخواهد داشت.‏
فنر تخت
‎   ‎فنر تخت‎۱‎‏ در هر دو سیستم تعلیق جلو و پشت به کار می رود. این فنرها به صورت فعالری نیز به کار ‏می روند و با این طرح  وسط فنر به اسکلت متصل شده و هر یک از دو انتهای آن ‏

یک چرخ را  نگهداری می کند. طرز عمل این فنرها مانند تمام فنرهای تخت است موقعی که چرخ با ‏یک برآمدگی برخورد می کند فنر به بالا خم می شود ضربه را مستهلک می نماید و برعکس هنگامی ‏که چرخ دریک گودی می افتد به طرف پایین هم می شودو بدین ترتیب فنر تخت در وسایل نقلیه مانند ‏فنر مارپیچی عمل می کند فنر ها معمولا به طور مکانیکی با وسایلی از قبیل بالشتک و بوش لاستیکی از ‏بدنه عایق بندی شده اند این عمل از انتقال لرزش ها به اسکلت و بدنه جلوگیری می کند.‏
فنر لاستیکی‏
‏ فنرهای لاستیکی کاربردهای فراوانی در خودرو دارند. لاستیک جسمی سخت شونده است، یعنی با ‏افزایش تنش درونی آن ایستادگی آن در برابر تغییر شکل افزایش می یابد. لاستیک در برابر ‏برانگیختگی‏های پر بسامدکم دامنه، جاذب انرژی خوبی است و بنابراین به عنوان جداساز لرزه ‏کاربردهای فراوانی دارد. پیش بینی ضریب سختی فنرهای لاستیکی برخلاف فنرهای مارپیچی به ‏سادگی امکان پذیر نمی باشد.



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *