سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسي نقوش و تزئينات مسجد جامعه يزد، معماری

عنوان: پایان نامه بررسي نقوش و تزئينات مسجد جامعه يزد، معماری

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌، معماری

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 110

 

فهرست مطالب
– فصل اول
مسجد در معماري ايران
عملكردهاي مساجد مختلف
خصوصيات فضاهاي كالبدي مسجد
– فصل دوم
مسجد جمعه يزد
مسجد جامع قديم
مسجد جامع نو
كتيبه‌ها
فضاي جلوخان
سردر و پيش درگاه
دهليز (كرياس)
منار
شبستان شرقي
شبستان غربي
شبستان شاهزاده
صحن داخلي
ايوان اصلي
زير گنبد
دالانها و شاه نشينهاي متصل به ايوان
در و درگاههاي شمالي و غربي
پاياب
سنگهاي قبر غيره منصوب
كتابخانه
– فصل سوم
تزيين در معماري
انواع تزئينات
كتيبه‌ها
تزئينات هندسي
تزئينات گياهي
نكاتي راجع به تزئينات
تأثير رنگ در تزئين معماري
بررسي رنگها
رنگ سفيد
رنگ آبي
رنگ قرمز
رنگ زرد
رنگ سبز
كنارهم قرارگيري رنگها
معماري و نگارگري
نگاهي به اشكال هندسي و تطابق آنها با رنگهاي اصلي
رنگها در شب
جلوه رنگ در كاشي معرق
طلوع و غروب
مفهوم نقوش
– فصل چهارم
مصالح تزئينات در مسجد جامع يزد
آجر
گچ
سنگ
چوب
كاشي
تاريخچة ظهور و انحطاط
انواع كاشي
مقرنس
پيوست 1
پيوست 2
تصاوير پروژه عملي

مقدمه
هنر جوهره‌اي است كه در ذات هر ايراني به فضل الهي به وديعه نهاده شده است. به همين علت جلوه‌هاي هنر در تمام مظاهر و مقوله هاي زندگي ايراني مانند:‌ معماري، نقاشي ، خط و كتابت ، پارچه‌بافي، قالي وگليم‌بافي، فلزكاري، سفالگري و …… در طول تاريخ بروز و ظهور داشته و دنيايي از زيباييها، ذوق، خلاقيت و ابتكار را پديد آورده است.
يكي از مظاهر انعكاس هنر ايراني در معماري اين سرزمين است. هنرمند معمار ايراني، از ابتداي كار و از هنگام بكارگيري آجر كه از مصالح اوليه احداث بنا به شمار مي‌رفته زيباترين نقشها و طرحها را هنگام احداث ديوارها و پوشش گنبد ها وگوشواره ها، مقرنس‌ها و طاقنماها خلق كرده است و در روند تكاملي آن با گره چيني، گل‌اندازي، گره‌سازي و آجركاري خفته و رفته، شاهكارهاي بي‌نظيري را به وجود آورده است.
هنگام استفاده از گچ با خلق گچبريهايي با نقوش هندسي، گياهي، دنيايي از خلاقيت را كه در دنيا بي نظير مي‌باشد آفريده و در استفاده از چوب براي پنجره ها و درها با بهره‌گيري از فنوني نظير منبت، مشبك، معرق، كنده‌كاري، خاتم‌سازي و نقاشي روي چوب، اعجاز باور نكردني را پديد آورده است.
براي تزيين بنا از كاشيهايي نظير يك رنگ، هفت رنگ، معرق، طلايي و …. شيشه و آيينه در شكلها و رنگها و ابعاد گوناگون، مدد جسته و دنيايي از زيبايي و خلاقيت و هنر را عرضه كرده و همه اينها به همراه حجاريهاي زيبا، بنا هايي را در جاي جاي ايران بر پا و استوار كرده است.

پيشگفتار
مطالب اين مجموعه با عنوان بررسي تزئينات و نقوش مسجد جامع يزد گردآوري شده و سعي بر آن بوده تا جايي كه متون تاريخي باقيمانده و منابع و سوابق تاريخي مسجد جامع يزد اجازه داده است به ذكر توضيحاتي راجع به مصالح و كتيبه‌ها و تاريخ بناي آن و تغييرات ايجاد شده بر آن در طول ساليان، بپردازيم.
اگر چه نقوش شكل گرفته بر آن به طور عموم در تمام بناهاي اسلامي ايران به چشم مي‌خورد ولي خالي از لطف نبود كه به بررسي تزئينات اين مجموعه بپردازيم زيرا مجموعه بناي مسجد جامع يزد در شهري است كه داراي بافت سنتي دست نخورده‌اي نسبت به بناهاي شهرهاي ديگر است، با اين حال بناهاي باستاني و اسلامي ايران همگي داراي لطف خاص خودشان هستند كه معماران تلاشگر و هنرمند با اطلاعات و دانش معماري بالا به تأسيس بناها همت گمارده‌اند.
حال چه به صورت تحقيق دانشگاهي يا هر عنوان ديگري قطعاً علاقه و توجه شخصي و ميل به دانستن در مورد اين مطلب مرا بر آن داشت تا مروري هر چند اندك بر اين پيشينة عظيم تاريخي داشته باشم و به اين مسير رنگارنگ قدم گذاشته و هنر گوشه ديگري از اين سرزمين را ورق بزنيم، وارد فضاي زيبا و ملكوتي شويم از داخل مقرنسها عبور كنيم و ايوانها را پشت سر گذارده و راه پر پيچ و خم نقوش اسليمي و ختايي را گرفته از داخل بوته‌ها گذشته و مناره ها را دور بزنيم تا شايد نفحه‌اي از روح خلاق و ذوق هنري معمار و نقشبند اين بنا از روح خسته ما گذر كند و جاني تازه به ما ببخشد.
به هر حال ديدن و مشاهده كردن اين گونه هنرهاي تاريخي كه از ساليان باقي مانده شايد تلنگري باشد براي تمامي از تلاش افتادگان راه هنر و بروز خلاقيت و پشتكار.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...