سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسي نقش شهر الکترونیک در کاهش ترافیک شهری، مهندسي شهر سازی

عنوان:  پایان نامه بررسي نقش شهر الکترونیک در کاهش ترافیک شهری،مهندسی شهرسازی

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌، مهندسی شهرسازی

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 115

 

نمونه موردی، شهرستان میاندوآب

 

چکیده
امروز در كلان شهرهاي ايران، شهروندان زمان زيادي را صرف فعاليت هاي تكراري و غير مفيد نظير پيمودن مسافت هاي طولاني براي خريد كالا و دريافت خدمات، معطل شدن در ترافيك هاي سنگين انتظار در صف بانك ها مي كنند. در عصر حاضر فناوري اطلاعات مهمترين ابزار براي مديريت صحيح كليه واحدهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي محسوب ميگردد. در شهر الكترونيك، شهروندان در تمام اوقات شبانه روز به پايگاه هاي داده خدمات دولتي و بخش خصوصي بر روي شبكه وب دسترسي دارند. ايجاد شهر الكترونيك تاثيرات بسياري را در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي براي اداره شهر و شهروندان به دنبال خواهد داشت.
استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات نقش اساسي در حل مسائل ترافیکی كلان شهرها دارد. امروزه ترافيک در بسياري از کلا ن شهرهاي کشور به بزرگترين معضل شهر نشيني تبديل شده است. در آسيب شناسي معضل ترافيک که منشا خيلي از مشکلا ت امروز شهرها محسوب مي شود به مواردي بر مي خوريم که نشان مي دهد ريشه هاي حل ترافيک به حوزه هاي فرابخش شهرداري و شهروندي مي رسد.ابتدا بايد تعريفي ساده از واقعه ترافيک داشته باشيم.
ترافيک به معناي افزايش حجم رفت و آمد در فضاي محدودي از معبر تعريف شده است.حال ريشه هاي افزايش حجم رفت و آمد مردم و وسائط نقليه شان چيست، سوژه اي است که در اين مقاله به بررسي آن خواهيم پرداخت.رفت و آمدها در شهرها اکثرا براي مراجعه به دفاتر، نمايندگي و ادارات گوناگون صورت مي گيرد. هنگامي که اين مراجعات در تعداد ادارات و تعداد ارباب رجوع آنها ضرب مي شود عدد کلاني را ارايه مي کند که برابر است با همان حجم فزاينده ترافيک در خيابان هاي اصلي و مرکزي شهرها.اين وضع ترافيکي زماني غير قابل تحمل تر مي شود که مراجعات ارباب رجوعان به دلايل متعدد بروکراسي اداري برابر چندين بار در يک مقطع زماني کوتاه تکرار مي شود.در اين راه بن بست گونه معضل ترافيک توجه به دولت الکترونيک و توسعه آن خودنمايي مي کند.
دولت الکترونيک در ابعاد گوناگون زندگي يک شهروند ساکن شهرهاي بزرگ نقش ايفا مي کند از دوره کودکي تا زمان پيري استفاده از امکانات فضاي مجازي ادارات مي تواند شهروندان را بدون جابه جايي به دريافت خدمات گوناگون شهري برساند . بايد يک مرور ساده البته در حجم بسيار بالا مي توان متوجه شد که خيلي از مراجعات روزمره شهروندان کاهش پيدا خواهد کرد.

کلیدواژه ها: شهر الکترونیک – آی تی در ترافیک – ترافیک شهری – شهرالکترونیک میاندوآب

 

 

فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول :کلیات تحقیق و پروپوزال
پرسش آغازين
طرح مسئله
تعريف شهر الكترونيك
چند شهر الترونیک برتر در جهان در سال 2000 میلادی
تعريف ترافيك شهري
اهمیت موضوع
اهداف
سوالات
فرضیات
پيشينه تحقيق ( ادبيات تحقيق )
روش تحقیق
روش و نحوه گرد آوری اطلاعات
مفهوم
متغییر ها
شاخص ها

جمع بندی فصل اول
فصل دوم :مبانی نظری
زندگی و حمل و نقل در شهر هوشمند
مفهوم I T S
زیرساخت های آی تی اس شامل چه تخصص هایی است ؟
حمل و نقل هوشمند
تأثیرات بالقوه سیستم فناوری اطلاعات در رفتارهای سفری
تغییرات ساختاری در حمل و نقل کالا
رانندگی در شهر الکترونیک
از مدیریت ترافیک سنگین چه می دانیم؟
منافع ATM
چرا؟ ATM
مهار ترافیک در شهر هوشمند
مهمترین اهداف و عملکردها از پیاده سازی آی تی اس
نظریات مربوط به رابطه بین حمل و نقل و ارتباطات
نظریه جایگزینی یا جانشینی
نظریه تئوری مکمل بودن
کاربرد سامانه اطلاعات مکانی در مدیریت حمل و نقل و ترافیک
سامانه اطلاعات مکانی
سازمان الکترونیکی
بانکداری الکترونیکی2
آموزش
فصل سوم:نمونه هایی از شهر الکترونیک در ایران
نمو نه هایی از شهر الکترونیک در ایران
شهر الکترونیکی کیش
شهر الکترونیکی مشهد
ایران و ضرورت رویکرد به شهر الکترونیک
فصل جهارم:معرفی منطقه مورد مطالعه (میاندوآب)
مياندوآب
موقعيت، حدود و وسعت شهر مياندوآب
وضعیت کاربری اراضی
کمبودهای زمین در وضع موجود
نقشه کاربری اراضی
دشت های میاندوآب
دره ها و تالابهاي شهر مياندوآب
سدهاي شهر مياندوآب
درياچه ها
خاك‌شناسي شهر مياندوآب
جغرافياي اقتصادي شهرستان مياندوآب
وضعيت بخش كشاورزي در شهر مياندوآب
امور دام ، طيور و زنبور عسل
شهرك صنعتي مياندوآب
بازارهاي محلي شهر مياندوآب
فصل پنجم :تجزیه و تحلیل و یافته های تحقیق
یافته ها را می توان در 3 آیتم اصلی ذیل خلاصه کرد
تجزیه و تحلیل وضعیت گرهها و تقاطع های اصلی شهر میاندوآب
مهمترین مشکلات ترافیک درون شهری میاندوآب
تصویری از ترافیک در شهرستان میانوآب

فصل ششم:نتیجه گیری و ارایه راهکارها و پیشنهادات
جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق
اقدامات مهم در زمینه شهر الکترونیک در شهرستان میاندوآب
ارایه راهکارهها و پیشنهادات
راه حل های حل مساله ترافیک در شهرستان میاندوآب
منابع و مآخذ

 

مقدمه
نیاز به حمل و نقل ، به تاریخ تمدن بر می گردد . اولین یا ابتدایی ترین تسهیلات حمل و نقل ، گذرگاههایی بودند که از طریق باز کردن مسیر ، در جنگل ها ساخته شدند . و نیزبرای عبور حیوانات اهلی راه ها عریض تر و بهتر گردیدند . با اختراع چرخ و استفاده از آن راه سازی پیشرفت کرد . اکثر راه های اولیه به واسطه رومیها ساخته شد . تا قرن هفده و هجده روشهای راه سازی رومیان در بسیاری از کشورها و به ویژه اروپا ، مورد استفاده قرار گرفت . اولین اصول راه سازی مدرن بوسیله Telford Macadam و Tri saguet توسعه یافت . این افراد روشهای سنتی راه را بهبود بخشیدند .
در سال 1885م با اختراع موتور درون سوز بنزینی به وسیله Dimlerو Benz ، چهره کلی حمل و نقل دگرگون گردید . در سالهای 1930 تا 1940 ، طرح هندسی و سازه ای راه اهمیت ویژه ای یافت و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت گرفت و مهندسی راه به عنوان یکی از مواد درسی در دانشگاهها مطرح گردید .

با رشد سریع شهرها و ترافیک در جاده ها و همچنین افزایش سرعت ، مسئله تراکم و تصادفات مطرح گردید . بدین ترتیب مسائل ترافیک و جاده ها ، با همه پیچیدگی های آن مورد توجه واقع شدند . این مسائل شامل ارتباط داخلی طبیعت شهر و قوانین فیزیکی زمان ، فاصله و حرکت می گردیدند.)مقاله شهر سازی مدرن ایران)
رفت و آمد يكي از اركان زندگي بشر به شمار مي رود و شايد ذهنيتي نادرست يا غريبانه باشد كه بشر روزي بي رفت و آمد به كارهايش بپردازد.

یکی از مهمترین ابزارهای پیشرفت و توسعه در دنیای کنونی بهره برداری موثراز فناوری اطلاعات و ارتباطات است که از دهه 1980میلادی به بعد ابزار استفاده از این امکانات در جهان ایجاد شده ومیتوان گفت که مهمترین شاخصه آن استفاده از اینترنت میباشد. وسعت پیشرفتهای صورت گرفته به شکلی است که بسیاری از متخصصان امر بر این عقیده اند که انقلابی مثل انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته وجهان را وارد عصر اطلاعات مینماید واین انقلاب بسیاری از جنبه های اقتصادی ،اجتماعی وفرهنگی حیات بشر را دست خوش تحول عمیق کرده است . یکی از ابعاد این تحول تغییرات عمیقی است که در روابط اقتصادی بین افراد با یکدیگر ،افراد با شرکتها وسازمانهای دولتی به سرعت از حالت سنتی خود خارج شده وبه سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سامانه های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی که به به تجارت الکترونیکی معروف میباشد در حرکت است .استفاده از تکنولوژی جدید چندی است که در خدمت کنترل ترافیک در کلان شهرهای در آمده است .استفاده از این تکنولوژی ها اغلب به دو صورت به کاهش ترافیک کمک میکند :
1 – استفاده از طریق طراحی سامانه کنترل هوشمند ترافیک
. 2 – از طریق ایجاد دولت الکترونیک (شهرهای اکترونیکی ) افزایش استفاده از تلفنهای همراه وکامپیوتر های خانگی وسایر دستگاههای ارتباطی موجب شده که خانه به عنوان محل مناسبی برای انجام برخی فعالیتها که قبلا از طریق حضور در اماکن عمومی وسازمانهای مربوطه انجام میگرفت مطرح شده است که این مسئله باعث کاهش رفت وآمد های غیر ضروری در شهرها میشود .

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...