no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه بررسي سيستم هاي ايمني در خودرو، مهندسی مکانيک | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی سیستم های ایمنی در خودرو، مهندسی مکانیک
doc
دسامبر 11, 2015
۸,۰۰۰ تومان
12 فروش
۸,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی سیستم های ایمنی در خودرو، مهندسی مکانیک


عنوان:  پایان نامه بررسی سیستم های ایمنی در خودرو، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۲۳۰

 

بهمرا فایل پاورپوینت ppt جهت ارائه پایان نامه

 

فهرست مطالب
عنوان                                            ‏
مقدمه
فصل اول  
سیستم ترمز‎ ‎و سیستم پایداری الکترونیکی
‏۱-۱- سیستم ترمز ‏ABS
‏۱-۱-۱- مقدمه    ‏
‏۱-۱-۲- تاریخچه سیستم ‏ABS‏ :‏
‏۱-۱-۳- سیستم ‏ABS‏ چیست؟
‏۱-۱-۴- اصول کارکرد سیستم ‏ABS‏ :‏
‏۱-۱-۵- مزایای ‏ABS
‏۱-۱-۶- احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل (‏ABS‏)‏
‏۱-۱-۷- اصطلاحات مربوط به ‏ABS
‏۱-۱-۸- مدارهای هیدرولیکی:‏
‏۱-۱-۹- کانال های ‏ABS
‏۱-۱-۱۰- اجزای سیستم ‏ABS
‏۱-۱-۱۱- پمپ ها:‏
‏۱-۱-۱۲- سیلندر اصلی:‏
‏۱-۱-۱۳- سلونوئیدها:‏
‏۱-۱-۱۴- انباره ها و اکومولاتورها:‏
‏۱-۱-۱۵- سنسورهای سرعت:‏
‏۱-۱-۱۶- سایر تجهیزات ورودی واحد کنترل الکترونیکی:‏
‏۱-۱-۱۷- عملکرد فعال کننده ‏ABS
‏۱-۱-۱۸- ‏ABS ECU
‏۱-۱-۱۹- سیستم های تویو تا
‏۱-۱-۲۰- سیستم ‏ABS‏ چرخ عقب :‏
‏۱-۱-۲۱- سیستم ‏ABS‏ چهارچرخ تویوتا:‏
‏۱-۲- سیستمهای کنترل کششی ترمز ( ‏TCS‏)‏
‏۱-۲-۱- وظیفه سیستم:‏
‏۱-۲-۲- طراحی سیستم:‏
‏۱-۲-۳- سنسورهای سرعت چرخ:‏
‏۱-۲-۴- ‏ECU‏:‏
‏۱-۲-۵- مدولاتور هیدرولیکی:‏
‏۱-۲-۶- ترمز چرخ ها:‏
‏۱-۲-۷- نحوه عملکرد سیستم:‏
‏۱-۲-۸- انواع سیستم ‏TCS
‏۱-۳- سیستمهای الکترونیکی پایداری خودرو (‏ESP‏)‏
‏۱-۳-۱- وظیفه سیستم:‏
‏۱-۳-۲- طراحی سیستم:‏
‏۱-۳-۳- نحوه عملکرد سیستم:‏
فصل دوم   
کمربند ایمنی
‏۲-۱- مقدمه:‏
‏۲-۲- تاریخچه کمربند ایمنی:‏
‏۲-۳- دلیل استفاده کم از کمربند ایمنی :‏
‏۲-۴- چگونگی عملکرد کمربند ایمنی :‏
‏۲-۵- نحوه عملکرد سیستم :‏
‏۲-۶- تسمه های سیستم:‏
‏۲-۷- ضرورت استفاده از کمربند ایمنی :‏
‏۲-۸- حرکت سرنشین در خودرو:‏
‏۲-۹- مکانیزمهای کمربند ایمنی:‏
فصل سوم   
بررسی ایمنی شیشه های خودرو  
‏۳-۱- هد ف:‏
‏۳-۲- تعاریف و اصطلا حات :‏
‏۳-۳- شیشه آبدیده :‏
‏۳-۴- منطقه آزمون ( منا طق‎ a‏,‏b‏ ):‏
‏۳-۵- ویژگیها:‏
‏۳-۶- کاربرد فناوری نانو در شیشه و آیینه خودرو
فصل چهارم   
کیسه هوا   
‏۴-۱- آشنایی با ایربگ :‏
‏۴-۲- انواع ایربگ :‏
‏۴-۳- منبع انرژی سیستم ایربگ:‏
‏۴-۴- سیستم ایربگ با منبع انرژی گاز فشرده
‏۴-۵- سیستم فرمان ایربگ:‏
‏۴-۶-  طرح شماتیک سیستم عمل فرمان :‏
‏۴-۷- طراحی بالشتک هوا:‏
‏۴-۸- خلاصه زمان بندی عمل ایربگ:‏
‏۴-۹- بهینه سازی تولید کننده گاز ایربگ:‏
‏۴-۱۰- پیشگیری از عملکرد بی موقع یا عدم عملکرد ایربگ:‏
فصل پنجم   
سپر ایمنی و ایمنی بدنه  
‏۵-۱- سپر ایمنی
‏۵-۲- ایمنی بدنه خودرو
‏۵-۳- ایمنی داخلی خودرو :‏
فصل ششم
بررسی منایع نویز خودرو

– مقدمه

– منابع نویز خودرو

موتور

نویز مکانیکی

نویز احتراق

نویز سوخت پاش

نویز سیستم های ورود هوا و خروج دود

خط انتقال قدرت

-کنترل نویز

نویز ارتعاشی

لایه های ویسکوالاستیک

لایه های ویسکوالاستسک نامقید(آزاد)

نویز اکوستیکی

نتیجه گیری

پیشنهادات

سیستم وفقی کنترل نویز

توصیف سیستم

پیشرفت های نوین

سیستم ارتباطی و صوتی اتومبیل

مقدمه

سیستمهای صوتی اتومبیل

تلفن همراه

کاهش تداخل

فصل هفتم

سایر تجهزات رفاهی و ایمنی خودرو

سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت

سیستمهای اطلاعاتی

سیستمهای پارک خودرو

سیستم های لامپ های جلو.

سیستم های تمیز کننده

سیستم های ضد سرقت خودرو

سیستمهای تنظیم کننده میل فرمان

سیستمهای تنظیم کننده صندلی

مبدلهای کاتالیتیکی (Catalytic Converter)

لاستیک در خودروها

منابع

‏ ‏
فهرست اشکال
عنوان                                            ‏

شکل ۱-۱: سیستم ‏ABS
شکل۱-۲: نبود سیستم ‏ABS
شکل ۱-۳: اطلاعات مربوط به ‏ABS
شکل ۱-۴: مسیر روغن
شکل ۱-۵: مدارهای هیدرولیکی
شکل ۱-۶: مدارهای قطری مجزا
شکل ۱-۷: پمپ ها فشار هیدرولیکی
شکل ۱-۸: مقطع برخورد سیلندر اصلی
شکل ۱-۹: سلونوئید
شکل ۱-۱۰: وضعیت ترمز معمولی
شکل ۱-۱۱: وضعیت ثابت نگه داشتن فشار    ‏‏
شکل ۱-۱۲: وضعیت افزایش فشار
شکل ۱-۱۳: کنترل سرعت چرخها
شکل ۱-۱۴: سیستم چرخ عقب
شکل ۱-۱۵: عملکرد سیستم
شکل ۱-۱۶: هنگام غیرفعال بودن شیر
شکل ۱-۱۷: فشار روغن سیلندر اصلی به چرخهای عقب
شکل ۱-۱۸: مکانیسم همانند یک سیستم معمولی
شکل ۱-۱۹: سیمهای بین اجزاء
شکل ۱-۲۰: سیستم ‏ABS‏ چهارچرخ تویوتا
شکل ۱-۲۱: سیستمهای کنترل کششی ترمز ( ‏TCS‏)‏
شکل ۱-۲۲: نحوه عملکرد سیستم
شکل ۱-۲۳: سیستمهای الکترونیکی پایداری خودرو (‏ESP‏)‏
شکل ۱-۲۴: اجزاء سیستم ‏ESP
شکل ۲-۱: چگونگی عملکرد کمربند ایمنی
شکل ۲-۲: نحوه عملکرد سیستم
شکل ۴-۱: ایربگ
شکل (۴-۲): حسگر برخورد مکانیکی که در آن فنر غلتک را نگه می دارد.‏
شکل ۴-۳: شتاب سنج مبتنی برکرنش سنج
شکل۴-۴: شتب سنج
شکل ۴-۵: مراحل عمل کرد
شکل ۴-۶: مکانهای جا گذاری ایربگ
شکل ۴-۷: شماتیک ایربگ
شکل ۴-۸: قطعات سنسور ایربگ
شکل ۴-۹: نقشه شماتیک مکانها
شکل۴-۱۰: شماتیک گاز فشرده
شکل ۴-۱۱: شماتیک کلی این سیستم
شکل۴-۱۲: ابعاد
شکل ۴-۱۳: طرح شماتیک سیستم عمل فرمان
شکل ۴-۱۴: نتایج
شکل ۴-۱۵: نتیجه حاصل
شکل ۴-۱۶: تغییرات فشار وارد بر بالشتک
شکل ۴-۱۷: نیروی وارد بر سرنشینان از طرف بالشتک
شکل ۴-۱۸: خلاصه زمان بندی
شکل ۴-۱۹: اساس کار
شکل ۵-۱: سپر ایمنی
شکل ۵-۲: سپر تا آخر در هم فرورفته
شکل ۵-۳: سپر از نیروی ضربه آزاد شده
شکل ۵-۴: لاستیک ضزبه گیر
شکل ۵-۵: اهرم خم شونده
شکل۵-۶: سپرهای ضربه گیر هیدرولیکی
شکل ۵-۷: ایمنی بدنه

‏ ‏

مقدمه ‏

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت در زمینه های مختلف ،شاید بتوان گفت صنعت خودرو یکی از مواردی ‏می باشد که پیشرفت های قابل توجهی نموده است، چرا که این صنعت به دلبل ویژگی های خاص و هدف ‏آن که در درجه اول ایجاد آسایش و ایمنی برای سرنشینان خودرو است، همواره سعی نموده از جدیدترین ‏تکنولوژی ها در قسمت های مختلف خودرو بهره مند شود.خصوصا تکنولوژی هایی که ضریب ایمنی و آسایش ‏سرنشینان آن را افزایش دهد.‏
علاوه بر این شاید بتوان گفت علاوه بر این به دلیل تاثیر پذیری قابل توجهی که مجوع قطعات مختلف ‏خودرو بر روی هم دارند.یکی از ویژگی های دیگر این صنعت ایجاد هماهنگی بین سیستم های مختلف  این ‏می باشد.به عنوان مثال تاثیرپذیری سیتسم های کم ولتاژ الکتریکی مانند سیستم رادیوی در برابر سیستم ‏جرقه زنی که دارای ولتاژ بالای ‏Ac‏ می باشد. در این پروژه سعی شده است  در مورد سیستم های ایمنی که ‏نقش اساسی در ایمنی خودرو و رفاه سرنشینان ایفا می کند بررسی گردد.‏
در پایان بر خوود فرض می داریم که از زحمات ارزشمند و دلسوزانه استاد ارجمندمان جناب آقای ‏مهندس نصیری کمال تقدیر و تشکر به عمل آید.‏
‏۱-۱– سیستم ترمز ‏ABS
‏۱-۱-۱- مقدمه
متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت درآوردن آن است. خودروئی که روشن نشود، ممکن است ‏راننده اش را خشمگین سازد ولی وقتی به راه افتاد و در مسیر عبور و مرور قرار گرفت اگر ترمز آن معیوب ‏باشد ویا راننده نتواند به درستی از ترمز آن استفاده کند، چه بسا ممکن است به صورت دام مرگ درآید.‏
ترمز ناگهانی و قفل شدن چرخها مهمترین خطریست که خودرو را تهدید می نماید. قفل شدن چرخها از ‏دو جهت برای خودرو خطرناک است، این وضعیت در بسیاری از مواقع فاصله ترمزگیری را افزایش داده و ‏مهمتر از آن کنترل فرمان چرخها نیز از اختیار راننده خارج می شود، خصوصاً در جاده های خیس و برفی یا ‏یخ زده که خطر قفل شدن چرخها بیشتر وجود دارد، نیاز به سیستمی که بتواند ترمز چرخها را کنترل کرده ‏و از لیز خوردن چرخها جلوگیری نماید، بیش از پیش احساس می شود.‏
۱-۱-۲- تاریخچه سیستم ‏ABS‏ :‏
در ابتدای دهه ۱۹۷۰ کمپانی دایملر بنز، گروهی از مهندسین و کارشناسان فنی خود را مامور بررسی و ‏آزمایش سیستمی نمود که از سال ۱۹۵۹ پیشنهاد گردیده و به طور مقطعی بر روی آن کار شده بود.‏
گروه مهندسی دایملر بنز برای پیشبرد کار خود با کمپانی تلدیکس وارد عمل گردید، مدتها روی آن کار ‏شد اما نتیجه مطلوبی نداد و گروه مهندسی مجبور گشتند قرارداد خود را با کمپانی فوق لغو کرده و یک ‏قرارداد جدید با کمپانی بوش ببندند. این گروه پس از ماهها فعالیت موفق شدند سیستم ضدبلوکه ترمز ‏‏(‏ABS‏) را در اواسط دهه ۷۰ عرضه کنند. بدین ترتیب کمپانی دایملر بنز اولین کمپانی بود که توانست این ‏سیستم را به صورت گسترده در خودرو های خود به کار ببرد.‏
۱-۱-۳- سیستم ‏ABS‏ چیست؟ ‏
ترمز های معمولی با ایجاد دو نوع مقاومت باعث توقف و یا کاهش سرعت خودرو می شوند. یک مقاومت ‏ناشی از اصطکاک بین صفحات لنت و دیسک (و یا لنت های کفشکی و کاسه چرخ) و مقاومت دیگر ناشی از ‏اصطکاک بین تایرهای خودرو و سطح جاده می باشد. عمل ترمزگیری در صورتی با ثبات و کنترل شده انجام ‏می شود که رابطه زیر بین مقاومت ایجاد شده توسط سیستم ترمز و مقاومت ایجاد شده توسط تایرها و سطح ‏جاده برقرار باشد:‏
۱-۱-۴- اصول کارکرد سیستم ‏ABS‏ :‏
وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند، سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخهای آن متناسب ‏است، به عبارت دیگر لغزش تایرها وجود ندارد. اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو، بر روی ‏پدال ترمز فشار می آورد، سرعت چرخها به تدریج کم شده و تناسب چرخها با بدنه خودرو نیز از بین می ‏رود، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش ‏کوچک بین چرخها و سطح جاده ایجاد می شود.‏
۱-۱-۵- مزایای ‏ABS
قفل شدن چرخها از لحاظ ایمنی دارای سه مزیت می باشند، مسافت توقف را کاهش می دهد، به توقف ‏اتومبیل در یک خط مستقیم کمک کرده و در حین توقف، به راننده امکان فرمان دادن و هدایت خودرو را ‏می دهد. همچنین از پنچری لاستیک در هنگامی که فقط یک نقطه از لاستیک کم ضخامت باشد، جلوگیری ‏می کند.‏
۱-۱-۶- احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل (‏ABS‏) ‏
مهمترین نکته قابل توجه در رابطه با (‏ABS‏) این است که این سیستم، وسیله را ضد تصادف نمی کند. ‏اعتماد بیش از حد و یا بی توجهی به آن می تواند شما را در وضعیتی قرار دهد که هیچ نیروی ترمز یا ‏کنترلی در هدایت خودرو نداشته باشید. سیستم ‏ABS‏ بر روی سطوح لغزنده، باعث می شود که خودرو در ‏مسیر مستقیم و کوتاه تری توقف نماید، اما در جاده های هموار و خشک، در مقایسه با ترمز های معمولی، ‏زمان بیشتری برای توقف نیاز دارد.‏

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.



ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *