سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسي رابطه بين نگرش اقتضايي مديران با عملكرد دبيران مدارس راهنمايي پسرانه شهر تهران، مدیریت

عنوان: پایان نامه بررسي رابطه بين نگرش اقتضايي مديران با عملكرد دبيران مدارس راهنمايي پسرانه شهر تهران، مدیریت

رشته:  مدیریت آموزشی

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 60

پيش گفتار
مديريت و رهبري از اركان هر سازمان و جامعه است. نياز به مديريت و رهبري در همه زمينه هاي فعاليت اجتماعي امري حياتي است و شايد بتوان گفت كه يكي از مهمترين فعاليتها در زندگي اجتماعي بشر امروز، مديريت است. در عصر حاضر به كمك اين فعاليت است كه مأموريتها و اهداف سازمان تحقق مي يابند، از منابع و امكانات موجود بهره برداري مي شود و توانايي و استعداد انسانها از قوه به فعل در مي آيد. منابع انساني و مادي بدون هدايت و رهبري لايق، رو به كاهش و نابودي مي رود.
مدير در هر رده اي كه قرار داشته باشد، از مديران ارشد و عالي تا مديران پايه، در سرپرستي مستقيم و نظارت بر اجراي عمليات،‌براي موفقيت در انجام وظايف سازماني خود نيازمند به كسب اطلاعات كافي مي باشند. در دنياي سازماني امروز كه آكنده از مسايل و مشكلات و پيچيدگيهاي آشكار و پنهان است، براي غلبه بر اين شرايط نامطمئن، تنها راه، توانمند ساختن سازمان و مديران آن از طريق كسب دانش ومهارت است.
آشنا ساختن مديران و كاركنان با دانش مديريت كه جنبه هاي مختلفي را در بر مي گيرد، مي تواند تا حد زيادي براي حل و فصل مسايل و غلبه بر مشكلات و پيش بيني شرايط نامطمئن راهگشا باشد.
بديهي است آموزش صحيح مديران و در اختيار قرار دادن ابزار مناسب كار، باعث پرورش و آماده شدن مديران شايسته، مبتكر و خلاق مي شود و برخورداري آنان از ويژگي هاي اخلاقي و انساني باعث رشد و تكامل مديريت در سطح جامعه خواهد گرديد.

باسمه تعالي

چكيده
نام محقق: كاظم زاهدي طلب استاد راهنما: جناب آقاي دكترمحمدتقي ايماني
دانشگاه: آزاد اسلامي واحد رودهن رشته : علوم تربيتي (مديريت و برنامه ريزي)
دانشكده: علوم تربيتي سال تحصيلي: 84-1383
1- عنوان تحقيق:
رابطه بين نگرش اقتضايي مديران با عملكرد دبيران مدارس راهنمايي پسرانه شهر تهران در سال تحصيلي 84-1383
2- بيان مسأله:
آموزش و پرورش در پيشرفت جوامع نقش اساسي دارد و يكي از اركان مهم توسعه به شمار مي رود و موفقيت آموزش و پرورش به برخورداري از مديريت كارآمد و اثربخش وابسته است و نحوه عملكرد آموزش و پرورش در گرو اين امر مي باشد. بنابراين مديران مدارس در آموزش و پرورش از جايگاه ويژه اي برخوردارند و نحوه‌ي نگرش درك آنها نسبت به مسائل سازمان و عملكرد مديريتي در تحقق اهداف آموزش و پرورش بسيار مؤثر است.
3- فرضيه تحقيق:
بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران رابطه وجود دارد.
4- جامعه آماري و نمونه آماري:
كليه مديران مرد شاغل در مدارس راهنمايي پسرانه شهر تهران در سال تحصيلي 84-1383 جامعه آماري را شامل مي شدند كه نمونه آماري شامل 90 نفر مدير مرد با روش تصادفي انتخاب شدند.
5- ابزار جمع آوري داده ها و اطلاعات:
به منظور جمع آوري اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. يكي جهت نگرش اقتضايي مديران كه شامل 10 سؤال 3 گزينه اي (ممكن است يا گاهي اوقات – خير – بلي) بصورت بسته پاسخ و ديگري پرسشنامه عملكرد – دبيران كه شامل 30 سوال گزينه اي (همه آنها – بيشتر آنها – برخي از آنها – تعداد كمي از آنها – هيچكدام) مي باشد.
6- خلاصه نتايج تحقيق:
بطوريكه نتايج آزمون فرضيه نشان داد رابطه معتبري بين نمره نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران بدست نيامد. شايد دليل اين رويداد اين باشد كه در كشور ما عملكرد افراد تابع عوامل ديگري غير از نگرش اقتضايي مديران است و متغيرهاي مختلف در عملكرد كاركنان جامعة ما دخالت داشته و از آن تأثير مي پذيرد.
7- پيشنهادات:
– مديران براي انسجام و يكپارچگي همكاران با فراهم كردن محيط دوستانه و صميمي، تعامل ميان همكاران را بيشتر كنند.
– مديران از آراء و نظرهاي ديگران نيز استفاده كنند چون حمايت از كساني كه در حل مسايل راه حل هايي ارائه مي دهند تعهد وتعلق آنان را نسبت به مدرسه بيشتر مي كند.
– مديران با برقراري ارتباط با معلمان و ساير كاركنان، اطلاعات لازم را جهت اجراي فعاليتها به زيردستان بدهند و با برقراري ارتباط دو جانبه بين معلمان نقايص ارتباطهاي خشك و رسمي را در سازمان كاهش دهند.

فهرست مطالب و جداول و نگاره ها

عنوان صفحه
فصل اول : طرح تحقيق 1
مقدمه 2
بيان مسئله 5
فرضيه پژوهش 6
پرسش پژوهش 6
هدف كلي پژوهش 6
اهميت و ضرورت پژوهش 7
تعاريف نظري و عملياتي واژه ها 9
فصل دوم: ادبيات و پيشينه تحقيق 10
مقدمه 11
سير تحول انديشه مديريت 13
نظريه هاي كلاسيك 15
نظريه مديريت علمي 15
نظريه هاي مديريت اداري 16
مديريت بوروكراتيك 17
نظريه هاي نئوكلاسيك 18
نگاره 1-2 – عناصر بوروكراسي مورد نظر وبر 18
مطالعات هاثورن 19
نهضت روابط انساني 20
جدول 1-2 تئوري Y,X 21
نظريه هاي موقعيتي و اقتضايي 22
نظريه اقتضايي فيدلر 24
شكل 1-2- دستاوردهاي الگوي فيدلر 26
نگرش اقتضايي 27
رهبري و مديريت، تفاوت ها و شباهت ها 30
تخصص و تجربه در مديريت 32
مديريت اسلامي 33
پايان نامه ها 35
فصل سوم: روش اجراي پژوهش 36
مقدمه 37
روش پژوهش 37
متغيرهاي مستقل و وابسته 37
جامعه آماري 38
شيوه نمونه گيري 38
ابزار جمع آوري داده ها 39
پايايي و روايي ابزار تحقيق 39
فصل چهارم: تحليل يافته هاي پژوهش 41
مقدمه 42
الف – توصيف داده ها 42
جدول 1-3- داده هاي حاصل از اجراي پرسشنامه ها 44
ضريب همبستگي با روش نمره هاي اصلي 47
تفسير و بيان نتيجه 47
ب – تجزيه و تحليل داده ها 47
فصل پنجم: نتايج پژوهش 48
خلاصه پژوهش 49
پايايي و روايي ابزار تحقيق 52
تجزيه و تحليل داده ها 53
محدوديت ها و مشكلات پژوهش 54
پيشنهادها 55
منابع و مآخذ 56
پيوست ها 57

مقدمه
آدمي تنها آفريده اي است كه محتاج تعليم و تربيت است. انسان پس از تولد، براي برخورداري از حيات طيب و زندگي در يك جامعه اسلامي و حركت در مسير الله، نياز به تعليم و تربيت دارد. تربيت در هر نظام و سيستمي كه باشد براساس هدفي است ومنظور از هدف، نقطه اي است كه قصد وصول به آن را داريم. بنابراين وجود تعيين هدف، ضرورت هر نظام تربيتي است.
هر جامعه اي براي متحقق ساختن اهداف خود به سازمانهاي گوناگون نياز دارد. اهميت سازمان ها به اندازه اي است كه اجتماع را، اجتماع سازماني ناميده اند، زيرا بدون آنها، انجام دادن امور، اگر غير ممكن نشود،‌ دست كم بسيار دشوار و همراه با تأخير زماني صورت خواهد گرفت.
تصور سازمان و جامعه بدون وجود مدير و رهبر، چه از نظر عقلي يا تجربي، امكان پذير نيست. با آن كه از نظر عمر نظري پديده مديريت حدود دو قرن مي گذرد، بررسي تاريخ زندگي انسان ها نشان مي دهد كه مديريت و رهبري، بدون آن كه مدون شده باشد، در حكم يك ضرورت مطرح بوده است. زندگي پيامبران، امامان و دانشمندان دوران هاي گذشته شاهد مثال اين ادعا به شمار مي رود.

بيان مسأله
مديران كمياب ترين و در عين حال با ارزش ترين سرمايه سازمانها هستند و عاملهاي اصلي و تعيين كننده در جامعه كه نقش بنيادي و حياتي در رشد و شكوفايي آن را بر عهده دارند.
مديريت و مديران شايسته و آگاه، توانايي آن را دارند كه با بهره گيري از تواناييهاي دروني، دانش تخصصي و تجربه هاي شغلي، هدفهاي سازمانها را با به كارگيري منابع كمتري به گونه برتر تحقق بخشند و اثربخشي و كارايي سازمان را بالا برند.
فرضيه پژوهش:
بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران رابطه وجود دارد.
پرسش پژوهش:
آيا بين نگرش اقتضايي مديران و عملكرد دبيران رابطه وجود دارد؟
هدف كلي پژوهش:
هدف از پژوهش حاضر يافتن پاسخ براي اين پرسش است كه آيا بين نگرش اقتضايي مديران وعملكرد دبيران رابطه وجود دارد.

اهميت و ضرورت پژوهش:
مديريت، شاه بيت غزل هستي است. آنچه مي تواند مواهب الهي (منابع طبيعي، انساني و … ) را به توسعه‌ي انسان ها و جوامع رهنمون سازد، همان چيزي است كه در اولين رتبه‌ي خود نيازمند مديريت كارآمد است. واگذاري مديريت به اميد بخت و اقبال، خلاف عقل و حكمت براي به دست گرفتن و اداره هوشيارانه سازمان هاست.
تعاريف نظري و عملياتي واژه ها
الف – تعاريف نظري:
1- نگرش اقتضايي: نگرش اقتضايي يك چارچوب مفهومي براي تعيين عوامل مؤثر در اثربخشي رهبري ارائه مي دهد كه مي تواند مدير را در يافتن كارايي مؤثر خود در فرآيند رهبري اش ياري و همراهي كند (فيدلر)
2- عملكرد:
– دانستن انتظارات مورد نظر از فرد كارمند براساس خط مشي سازمان (هرسي و بلانچارد)
– عملكرد مجموعه اي از عوامل كيفيت و كميت كار، دانش، همكاري، صداقت، نوآوربودن فرد است كه در يك فهرست گردآوري مي شود. (عسگريان)
– عملكرد يعني اندازه گيري نتايج كار انجام شده (رابينز)
ب – تعاريف عملياتي:
1- نگرش اقتضايي: نگرش اقتضايي در اين پژوهش توسط پرسشنامه 10 سوالي سنجيده مي شود.
2- عملكرد: در پژوهش حاضر منظور از عملكرد شاخصهايي همچون ابتكار عمل در كار، نحوه ارتباط كاركنان با يكديگر، كسب مهارتهاي لازم براي انجام كار و تعهد كاركنان و … است كه براي سنجش آنها از پرسشنامه 30 سؤالي كه به همين منظور تهيه شده، استفاده شده است.

منابع و مآخذ
1- ايماني، محمد تقي و همكاران، 1383،« مديريت: از آغاز تا پست مدرن»،تهران انتشارات فرهنگ سبز
2- پرهيزگار، كمال، 1382، « تئوريهاي مديريت»، تهران ، انتشارات آگاه
3- پاول هرسي و بلانچارد، ترجمه دكتر علاقه مند، 1383،«مديريت رفتار سازماني» تهران، انتشار امير كبير
4- خليلي شوريني، سهراب، 1376، «تئوريهاي رهبري سازماني» تهران، مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي
5- شريفي، حسن پاشا، 1380،« روشهاي تحقيق در علوم رفتاري»، تهران،‌انتشارات سخن
6- فقهي فرهمند، ناصر، 1382،«مديريت پاياي سازمان» تبريز، انتشارات فروزش.
7- فقهي فرهمند، ناصر، 1381،«مديريت پوياي سازمان»،تبريز، انتشارات فروزش.
8- فصلنامه مديريت در آموزش و پرورش، شماره 31و32و36.
9- فصلنامه مطالعات مديريت به شماره 41و42و1383
10-فيضي، طاهره، 1383،«مباني سازمان و مديريت» انتشارات دانشگاه پيام نور
11- محمد زاده، عباس، 1375، « رفتار سازماني : نگرش اقتضايي» انتشاررات دانشگاه علامه طباطبايي.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...