no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه بررسي اثرات شرايط محيطي بر عملكرد تجهيزات نيروگاه بخار، مهندسی برق


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات، مهندسی برق
doc
آذر ۲۰, ۱۳۹۴
۳,۰۰۰ تومان
2 فروش
۳,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات، مهندسی برق


Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

عنوان پروژه:  پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات،مهندسی برق

رشته: مهندسی برق،پروژه تحقیقاتی دوره کارشناسی

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: ۱۱۲

 

عناوین ‏
چکیده ‏
فصل اول : معرفی تجهیزات نیروگاه بخاری ‏
‏۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۲ ـ دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر
‏۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق یا ‏اوپراتور
‏۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سوپر هیترها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۶ ـ دی سوپر هیتر ها یا اتمپراتورها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ ری هیترها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ جنس لوله های بویار ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۱ ـ ساختار میکروسکوپی فولادها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۲ ـ اورهیت شدن لوله های بویلر
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۳ ـ تغییرات ساختار فولاد در تحت ‏اورهیت ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۴ ـ اتفاقات اورهیت در نیروگاهها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۵ ـ بحث و نتیجه گیری ‏
‏۱ ـ ۳ ـ گرمکن های آب تغذیه ‏
‏۱ ـ ۴ ـ کوره یا محفظه حتراق
‏۱ ـ ۴ ـ ۱ ـ ساختمان مشعلها و روشن پودر کردن سوخت ‏در آنها ‏
‏۱ ـ ۵ ـ تجهیزات جانبی دیگ بخار ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۱ ـ گرمکن های هوا ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۲ ـ دریچه های کنترل هوا یا دمپرها ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۳ ـ دودکش ‏
‏۱ ـ ۶ ـ فنهای نیروگاه ‏
‏۱ ـ ۷ ـ والوها ‏
‏۱ ـ ۸ ـ سیستمهای مرتبط با دیگ بخار
‏۱ ـ ۸ ـ ۱ ـ مقدمه
‏۱ ـ ۸ ـ ۲ ـ سیستم کنترل آب تغذیه ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۳ ـ سیستم کنترل درجه حرارت بخار ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۴ ـ کنترل فشار بخار ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ کنترل سیستم احتراق ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۱ ـ کنترل هوای مشعل ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۲ ـ کنترل سوخت مشعل ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۳ ـ کنترل فشار محفظه احتراق ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۲ ـ اصول کار و وظایف کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۳ ـ اثرات وجود هوا در کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۴ ـ انواع کندانسور از نظر خنک سازی بخار ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۵ ـ وسایل حفاظتی کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۶ ـ تمیز کردن کندانسور ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ سیستمهای آب گردشی خنک کننده کندانسور ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۲ ـ انواع سیستمهای خنک کن ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۳ ـ سیستم یکبارگذر ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۴ ـ سیستم چرخشی ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۵ ـ سیستم ترکیبی
‏۱ ـ ۱۱ ـ توربین بخار و انواع طبقه بندی آن ‏
‏۱ ـ ۱۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۱۱ ـ ۲ ـ طبقه بندی توربین بخار ‏
فصل دوم : بررسی اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد ‏نیروگاههای بخار ‏
‏۲ ـ ۱ ـ اثر کمیت های ترمودینامیکی ( فشار و دما ) ‏بروی بازده سیکل نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۱ ـ وظیفه اصلی چگالنده ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۲ ـ سیستم آب گردشی نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۳ ـ عوامل موثر بر برج خنک کن نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور ‏
‏۲ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد لوبلیر ‏نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۳ ـ ۲ ـ اثرات فشار و دمای محیط بر روی عملکرد ‏بویلر ‏
‏۲ ـ ۴ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر ‏عملکرد نیروگاه بخاری ( تبریز ) ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۱ ـ تاثیر درجه حرارت محیط در مصرف داخلی ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۲ ـ تاثیر درجه حرات محیط در مصرف آب ‏نیروگاه ‏
نتیجه گیری ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۳ ـ تاثیر درجه حرارت کم محیط در بهینه ‏سازی مصرف داخلی نیروگاه تبریز ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۴ ـ تاثیر درجه حرات در افزایش تلفات و ‏کاهش عمر الکتروموتورهای سوخت ‏
‏۲ ـ ۵ ـ بررسی علل خوردگی لوله های کندانسور واحد ‏یک نیروگاه تبریز ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۱ ـ شرایط کاری و مشخصات فنی لوله های ‏کندانسور ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۲ ـ وضعیت ظاهری نمونه لوله ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۳ ـ نتایج آزمایشات ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۴ ـ فرم مقطع سوراخ ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۵ ـ بررسی زیر ساختار لوله ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۶ ـ علل خوردگی و سوراخ شدن نمونه مورد ‏آزمایش ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۷ ـ پیشنهادات ‏
‏۲ ـ ۶ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر ‏عملکرد نیروگاه بندرعباس ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد بویلر و ‏تاثیر آن بر طراحی بویلر ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد توربین ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر ژنراتور ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور ‏
‏۲ ـ ۷ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر روی ‏عملکرد نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان ‏
‏۲ ـ ۷ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد ‏بویلر ‏
‏۲ ـ ۷ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد کندانسور ‏

نتیجه گیری ‏
مراجع ‏

چکیده ‏
شرایط جغرافیای و آب و هوایی در ایران که متاسفانه ‏بیشتر کویر و گرم می باشد کمک می نماید که درصد ‏مصرف داخلی واحدهای بهره برداری شده در ایران از ‏حد بالایی برخوردار باشد بر این اساس جای زیادی ‏برای کاهش مصارف داخلی واحدهای در حال کار برای ‏پرسنل بهره برداری نیروگاههای بخاری جزء توجه به ‏تغییرات دمای هوای محیط و دیگر شرایط محیطی و نیز ‏میزان بار واحد باقی نمی ماند که به عنوان مثال در ‏نیروگاه کازرون با توجه به راه اندازی واحدها و ‏میزان مصارف کم واحد ها روش مورد عمل در نیروگاه ‏کازرون توجه به دمای محیط و استفاده حداقل از فن ‏های خنک کن روغن و ‌آب می باشد و در نیروگاه تبریز ‏اقدامات نیروگاه جهت کاهش مصارف داخلی و کاهش ‏تلفات حرارتی و الکتریکی بصورت برنامه ریزی جهت ‏خارج نمودن فن های برج با توجه به دمای آب خنک کن ‏و تغییرات دمای هوای محیط و کاهش نسبی مصارف ‏الکتریکی می باشد . این پروژه از سه فصل تشکیل شده ‏است که در فصل اول به معرفی تجهیزات نیروگاه بخار ‏می پردازیم و در فصل دوم به بررسی اثرات شرایط ‏محیطی بر عملکرد نیروگاه بخار و در فصل سوم نیز ‏نتیجه گیری از پروژه و ارائه پیشنهادات و راه ‏حلهایی جهت کاهش مصارف داخلی نیروگاه با توجه به ‏فاکتور شرایط محیطی می پردازد . ‏
‏ ‏
‏۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
نیروگاههای بخاری یکی از مهمترین نیروگاههای ‏حرارتی می باشد که در اکثر کشورها ، از جمله ایران ‏سهم بسیار زیادی را در تولید انرژی الکتریکی بر ‏عهده دارد به طوری که سهم تولید این نیروگاهها بیش ‏از ۷۰% کل تولید انرژی کشورمان ( در سال ۱۳۷۵ ) می ‏باشد . از مهمترین این نیروگاهها در کشورمان می ‏توان به نیروگاههای شهید محمد منتظری اصفهان ، رامین ‏اهواز ، اسلام آباد اطفهان ، طوس مشهد ، بعثت تهران ‏، شهید منتظر قائم کرج ، تبریز ، بیستون ، ‏کرمانشاه ، مفتح همدان و بندرعباس اشاره نمود ، ‏مشخصات این نیروگاهها به همراه دیگر نیروگاهها ‏بخاری کشورمان را می توان در جدول ( ۱ ـ ۱ ) ‏مشاهده نمود . در این نیروگاهها از منابع انرژی ‏فسیلی از قبیل نفت ، گاز طبیعی ، مازوت و غیره ‏استفاده می شود ، به این ترتیب ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر ‏
پس از اینکه گازهای کوره قسمتی از حرارت خود را به ‏لوله های آب و سوپرهیتـرها می دهد هنوز دارای ‏مقدار قابل ملاحظهای حرارت می باشد که این حرارت ‏همراه گازهایی اگر بدون استفاده از دودکش خارج شود ‏از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و راندمان ‏دستگاه پایین خواهد بود لذا با استفاده از یک ‏اکونومایزر از این حرارت باقیمانده استفاده می ‏نمایند . اکونومایزر ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام ‏
استوانه ای است به طول چندین متر و قطر داخلی ۵/۱ ‏متر و ضخامت جدار حدود ۱۲ سانتی متر از جنس فلز ‏مقاوم در مقابل فشار و درجه حرارت . معمولاً از طریق ‏نورد یک قطعه فلزی مستطیل شکل آنرا بصورت استوانه ‏درآورده و دو لبه را به هم جوش می دهند . سپس قطعه ‏های انتهایی را به صورت نیمکره به آن جوش می دهند ‏‏. جنس ، طول ، قطر داخلی و ضخامت جداوره درام ‏بستگی به بزرگی ، قدرت درجه حرارت و فشار بخار هر ‏واحد دارد . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق ‏یا اوپراتور
اطراف محفظه احتراق دیگ های بخار ، تعداد زیادی ‏لوله های موازی نزدیک به هم که به لوله های ‏اوپراتور موسوم هستند پوشیده شده است . وظیفه این ‏لوله ها از یک طرف آن است که بخشی از حرارت حاصل ‏از احتراق را از طریق تشعشی و جابجایی جذب نماید و ‏از طرف دیگر ، حرارت جذب شده به وسیله هدایت به آب ‏داخل خود منتقل می کند . بنابراین در کوره ، هر سه ‏نوع انتقال ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سوپرهیترها ‏
یک سری لوله از جنس فولاد مقاوم در برابر حرارت و ‏فشار با اشکال مختلف معمولاً به شکل ‏u‏ یا ‏s‏ و یا ‏اشکال دیگر که در کنار هم بفاصله کمی از هم قرار ‏دارد و ابتدا و انتهای آنها به دو لوله بزرگتر ‏بنام هدر جوش داده شده اند و به مجموعه آنها ‏سوپرهیتر گفته می شود این مجموعه معمولاً در فضای ‏داخلی بویلر یعنی داخل کوره و مسیر گازهای خروجی ‏کوره قرار داده می شود بطوریکه هدر ابتدایی و ‏انتهایی در بیرون دیواره و یا هم ردیف دیواره های ‏بویلر و خود لوله های سوپرهیت در داخل قرار می ‏گیرند . هدر ابتدایی ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۶ ـ دی سوپر هیترها یا اتمپراتورها ‏
در عمل سوپر هیترهایی می سازند که برای درجه ‏حرارتهای بالاتر از درجه حرارت مورد لزوم و برای ‏تمام شرایط بار توربین ، مقاومت کافی داشته باشند ‏‏. در مواقع پایین آمدن بار توربین و در نتیجه درجه ‏حرارت بخار پایین آوردن آن ، از دی سوپر هیتر ‏استفاده می کنند و آنرا می توان ما بین سوپر هیتر ‏اولیه و ثانویه قرار داد . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ ری هیترها ‏
از نظر اقتصادی به صرفه است تا جهت بالا بردن بازده ‏سیکل از ری هیترهایی که در بین توربین های نیروگاه ‏قرار دارد استفاده شود . در ری هیترها ، درجه ‏حرارت بخار خروجی از توربین فشار قوی را تا درجه ‏حرارت اولیه بخار بالا می بردند و سپس آن را به سمت ‏توربین فشار متوسط هدایت می کنند . این عمل هم می ‏تواند بین توربین های فشار متوسط و ضعیف صورت گرد ‏‏. ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ جنس لوله های بویلر : ‏
انتخاب جنس فلز لوله بویلر بستگی به شرایط کاری آن ‏بویژه درجه حرارت و فشار داخل آن خواهد داشت . ‏افزایش درجه حرارت از حد مجاز حتی در مقادیر کمی ‏در دراز مدت قادر است که ایجاد تغییرات ساختاری در ‏مواد لوله نموده و کیفیت خواص مکانیکی آنرا پائین ‏بیاورد . ضمناً ارتباط تنظم وارده به جداره لوله ‏در تحت فشار داخلی ‏‎(p)‎‏ و قطر متوسط آن ‏DM‏ و ضخامت ‏لوله ‏‎(t)‎‏ بصورت زیر خواهد بود . ‏‎]‎‏ ۴ ‏‎[‎‏ ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۱ ـ ساختار میکروسکوپی فولادها : ‏
ساختار میکروسکوپی فولاد کربنی ساده که بیشتر در ‏واتروالها استفاده می شود . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۲ ـ اورهیت شدن لوله های بویلر :
در اورهیت شدن لوله های بویلر وقتی درجه حرارت فلز ‏لوله به میزان کمی از درجه حرارت مجاز آن ( تا ‏حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد ) افزایش یابد اورهیت را ‏دراز مدت و وقتی درجه حرارت به میزان بیشتری از ‏درجه حرارت مجاز آن بالا میرود اورهیت را کوتاه مدت ‏تقسیم بندی نموده اند . ‏‎

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.


موضوعات :
مهندسی برق
ads

درباره نویسنده

admin 780 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code