no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

پایان نامه بررسي اثرات شرايط محيطي بر عملكرد تجهيزات نيروگاه بخار، مهندسی برق | شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات، مهندسی برق
doc
دسامبر 11, 2015
۳,۰۰۰ تومان
2 فروش
۳,۰۰۰ تومان – خرید

پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات، مهندسی برق


عنوان پروژه:  پایان نامه بررسی اثرات شرایط محیطی ( فشار ، دما ، رطوبت و … ) بر عملکرد تجهیزات نیروگاه بخار و بررسی تاثیرات آن روی طراحی تجهیزات،مهندسی برق

رشته: مهندسی برق،پروژه تحقیقاتی دوره کارشناسی

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: ۱۱۲

 

عناوین ‏
چکیده ‏
فصل اول : معرفی تجهیزات نیروگاه بخاری ‏
‏۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۲ ـ دیگ بخار و تجهیزات جانبی آن ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر
‏۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق یا ‏اوپراتور
‏۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سوپر هیترها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۶ ـ دی سوپر هیتر ها یا اتمپراتورها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ ری هیترها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ جنس لوله های بویار ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۱ ـ ساختار میکروسکوپی فولادها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۲ ـ اورهیت شدن لوله های بویلر
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۳ ـ تغییرات ساختار فولاد در تحت ‏اورهیت ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۴ ـ اتفاقات اورهیت در نیروگاهها ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۵ ـ بحث و نتیجه گیری ‏
‏۱ ـ ۳ ـ گرمکن های آب تغذیه ‏
‏۱ ـ ۴ ـ کوره یا محفظه حتراق
‏۱ ـ ۴ ـ ۱ ـ ساختمان مشعلها و روشن پودر کردن سوخت ‏در آنها ‏
‏۱ ـ ۵ ـ تجهیزات جانبی دیگ بخار ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۱ ـ گرمکن های هوا ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۲ ـ دریچه های کنترل هوا یا دمپرها ‏
‏۱ ـ ۵ ـ ۳ ـ دودکش ‏
‏۱ ـ ۶ ـ فنهای نیروگاه ‏
‏۱ ـ ۷ ـ والوها ‏
‏۱ ـ ۸ ـ سیستمهای مرتبط با دیگ بخار
‏۱ ـ ۸ ـ ۱ ـ مقدمه
‏۱ ـ ۸ ـ ۲ ـ سیستم کنترل آب تغذیه ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۳ ـ سیستم کنترل درجه حرارت بخار ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۴ ـ کنترل فشار بخار ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ کنترل سیستم احتراق ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۱ ـ کنترل هوای مشعل ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۲ ـ کنترل سوخت مشعل ‏
‏۱ ـ ۸ ـ ۵ ـ ۳ ـ کنترل فشار محفظه احتراق ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۲ ـ اصول کار و وظایف کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۳ ـ اثرات وجود هوا در کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۴ ـ انواع کندانسور از نظر خنک سازی بخار ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۵ ـ وسایل حفاظتی کندانسور ‏
‏۱ ـ ۹ ـ ۶ ـ تمیز کردن کندانسور ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ سیستمهای آب گردشی خنک کننده کندانسور ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۲ ـ انواع سیستمهای خنک کن ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۳ ـ سیستم یکبارگذر ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۴ ـ سیستم چرخشی ‏
‏۱ ـ ۱۰ ـ ۵ ـ سیستم ترکیبی
‏۱ ـ ۱۱ ـ توربین بخار و انواع طبقه بندی آن ‏
‏۱ ـ ۱۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
‏۱ ـ ۱۱ ـ ۲ ـ طبقه بندی توربین بخار ‏
فصل دوم : بررسی اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد ‏نیروگاههای بخار ‏
‏۲ ـ ۱ ـ اثر کمیت های ترمودینامیکی ( فشار و دما ) ‏بروی بازده سیکل نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۱ ـ وظیفه اصلی چگالنده ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۲ ـ سیستم آب گردشی نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۳ ـ عوامل موثر بر برج خنک کن نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۲ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور ‏
‏۲ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد لوبلیر ‏نیروگاه ‏
‏۲ ـ ۳ ـ ۲ ـ اثرات فشار و دمای محیط بر روی عملکرد ‏بویلر ‏
‏۲ ـ ۴ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر ‏عملکرد نیروگاه بخاری ( تبریز ) ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۱ ـ تاثیر درجه حرارت محیط در مصرف داخلی ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۲ ـ تاثیر درجه حرات محیط در مصرف آب ‏نیروگاه ‏
نتیجه گیری ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۳ ـ تاثیر درجه حرارت کم محیط در بهینه ‏سازی مصرف داخلی نیروگاه تبریز ‏
‏۲ ـ ۴ ـ ۴ ـ تاثیر درجه حرات در افزایش تلفات و ‏کاهش عمر الکتروموتورهای سوخت ‏
‏۲ ـ ۵ ـ بررسی علل خوردگی لوله های کندانسور واحد ‏یک نیروگاه تبریز ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۱ ـ شرایط کاری و مشخصات فنی لوله های ‏کندانسور ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۲ ـ وضعیت ظاهری نمونه لوله ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۳ ـ نتایج آزمایشات ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۴ ـ فرم مقطع سوراخ ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۵ ـ بررسی زیر ساختار لوله ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۶ ـ علل خوردگی و سوراخ شدن نمونه مورد ‏آزمایش ‏
‏۲ ـ ۵ ـ ۷ ـ پیشنهادات ‏
‏۲ ـ ۶ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر ‏عملکرد نیروگاه بندرعباس ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد بویلر و ‏تاثیر آن بر طراحی بویلر ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد توربین ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۳ ـ اثرات شرایط محیطی بر ژنراتور ‏
‏۲ ـ ۶ ـ ۴ ـ اثرات شرایط محیطی بر کندانسور ‏
‏۲ ـ ۷ ـ بررسی نمونه ای اثرات شرایط محیطی بر روی ‏عملکرد نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان ‏
‏۲ ـ ۷ ـ ۱ ـ اثرات شرایط محیطی بر روی عملکرد ‏بویلر ‏
‏۲ ـ ۷ ـ ۲ ـ اثرات شرایط محیطی بر عملکرد کندانسور ‏

نتیجه گیری ‏
مراجع ‏

چکیده ‏
شرایط جغرافیای و آب و هوایی در ایران که متاسفانه ‏بیشتر کویر و گرم می باشد کمک می نماید که درصد ‏مصرف داخلی واحدهای بهره برداری شده در ایران از ‏حد بالایی برخوردار باشد بر این اساس جای زیادی ‏برای کاهش مصارف داخلی واحدهای در حال کار برای ‏پرسنل بهره برداری نیروگاههای بخاری جزء توجه به ‏تغییرات دمای هوای محیط و دیگر شرایط محیطی و نیز ‏میزان بار واحد باقی نمی ماند که به عنوان مثال در ‏نیروگاه کازرون با توجه به راه اندازی واحدها و ‏میزان مصارف کم واحد ها روش مورد عمل در نیروگاه ‏کازرون توجه به دمای محیط و استفاده حداقل از فن ‏های خنک کن روغن و ‌آب می باشد و در نیروگاه تبریز ‏اقدامات نیروگاه جهت کاهش مصارف داخلی و کاهش ‏تلفات حرارتی و الکتریکی بصورت برنامه ریزی جهت ‏خارج نمودن فن های برج با توجه به دمای آب خنک کن ‏و تغییرات دمای هوای محیط و کاهش نسبی مصارف ‏الکتریکی می باشد . این پروژه از سه فصل تشکیل شده ‏است که در فصل اول به معرفی تجهیزات نیروگاه بخار ‏می پردازیم و در فصل دوم به بررسی اثرات شرایط ‏محیطی بر عملکرد نیروگاه بخار و در فصل سوم نیز ‏نتیجه گیری از پروژه و ارائه پیشنهادات و راه ‏حلهایی جهت کاهش مصارف داخلی نیروگاه با توجه به ‏فاکتور شرایط محیطی می پردازد . ‏
‏ ‏
‏۱ ـ ۱ ـ مقدمه ‏
نیروگاههای بخاری یکی از مهمترین نیروگاههای ‏حرارتی می باشد که در اکثر کشورها ، از جمله ایران ‏سهم بسیار زیادی را در تولید انرژی الکتریکی بر ‏عهده دارد به طوری که سهم تولید این نیروگاهها بیش ‏از ۷۰% کل تولید انرژی کشورمان ( در سال ۱۳۷۵ ) می ‏باشد . از مهمترین این نیروگاهها در کشورمان می ‏توان به نیروگاههای شهید محمد منتظری اصفهان ، رامین ‏اهواز ، اسلام آباد اطفهان ، طوس مشهد ، بعثت تهران ‏، شهید منتظر قائم کرج ، تبریز ، بیستون ، ‏کرمانشاه ، مفتح همدان و بندرعباس اشاره نمود ، ‏مشخصات این نیروگاهها به همراه دیگر نیروگاهها ‏بخاری کشورمان را می توان در جدول ( ۱ ـ ۱ ) ‏مشاهده نمود . در این نیروگاهها از منابع انرژی ‏فسیلی از قبیل نفت ، گاز طبیعی ، مازوت و غیره ‏استفاده می شود ، به این ترتیب ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۲ ـ اکونومایزر ‏
پس از اینکه گازهای کوره قسمتی از حرارت خود را به ‏لوله های آب و سوپرهیتـرها می دهد هنوز دارای ‏مقدار قابل ملاحظهای حرارت می باشد که این حرارت ‏همراه گازهایی اگر بدون استفاده از دودکش خارج شود ‏از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و راندمان ‏دستگاه پایین خواهد بود لذا با استفاده از یک ‏اکونومایزر از این حرارت باقیمانده استفاده می ‏نمایند . اکونومایزر ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۳ ـ درام ‏
استوانه ای است به طول چندین متر و قطر داخلی ۵/۱ ‏متر و ضخامت جدار حدود ۱۲ سانتی متر از جنس فلز ‏مقاوم در مقابل فشار و درجه حرارت . معمولاً از طریق ‏نورد یک قطعه فلزی مستطیل شکل آنرا بصورت استوانه ‏درآورده و دو لبه را به هم جوش می دهند . سپس قطعه ‏های انتهایی را به صورت نیمکره به آن جوش می دهند ‏‏. جنس ، طول ، قطر داخلی و ضخامت جداوره درام ‏بستگی به بزرگی ، قدرت درجه حرارت و فشار بخار هر ‏واحد دارد . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۴ ـ لوله های دیوارهای محفظه احتراق ‏یا اوپراتور
اطراف محفظه احتراق دیگ های بخار ، تعداد زیادی ‏لوله های موازی نزدیک به هم که به لوله های ‏اوپراتور موسوم هستند پوشیده شده است . وظیفه این ‏لوله ها از یک طرف آن است که بخشی از حرارت حاصل ‏از احتراق را از طریق تشعشی و جابجایی جذب نماید و ‏از طرف دیگر ، حرارت جذب شده به وسیله هدایت به آب ‏داخل خود منتقل می کند . بنابراین در کوره ، هر سه ‏نوع انتقال ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۵ ـ سوپرهیترها ‏
یک سری لوله از جنس فولاد مقاوم در برابر حرارت و ‏فشار با اشکال مختلف معمولاً به شکل ‏u‏ یا ‏s‏ و یا ‏اشکال دیگر که در کنار هم بفاصله کمی از هم قرار ‏دارد و ابتدا و انتهای آنها به دو لوله بزرگتر ‏بنام هدر جوش داده شده اند و به مجموعه آنها ‏سوپرهیتر گفته می شود این مجموعه معمولاً در فضای ‏داخلی بویلر یعنی داخل کوره و مسیر گازهای خروجی ‏کوره قرار داده می شود بطوریکه هدر ابتدایی و ‏انتهایی در بیرون دیواره و یا هم ردیف دیواره های ‏بویلر و خود لوله های سوپرهیت در داخل قرار می ‏گیرند . هدر ابتدایی ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۶ ـ دی سوپر هیترها یا اتمپراتورها ‏
در عمل سوپر هیترهایی می سازند که برای درجه ‏حرارتهای بالاتر از درجه حرارت مورد لزوم و برای ‏تمام شرایط بار توربین ، مقاومت کافی داشته باشند ‏‏. در مواقع پایین آمدن بار توربین و در نتیجه درجه ‏حرارت بخار پایین آوردن آن ، از دی سوپر هیتر ‏استفاده می کنند و آنرا می توان ما بین سوپر هیتر ‏اولیه و ثانویه قرار داد . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۷ ـ ری هیترها ‏
از نظر اقتصادی به صرفه است تا جهت بالا بردن بازده ‏سیکل از ری هیترهایی که در بین توربین های نیروگاه ‏قرار دارد استفاده شود . در ری هیترها ، درجه ‏حرارت بخار خروجی از توربین فشار قوی را تا درجه ‏حرارت اولیه بخار بالا می بردند و سپس آن را به سمت ‏توربین فشار متوسط هدایت می کنند . این عمل هم می ‏تواند بین توربین های فشار متوسط و ضعیف صورت گرد ‏‏. ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۱ ـ جنس لوله های بویلر : ‏
انتخاب جنس فلز لوله بویلر بستگی به شرایط کاری آن ‏بویژه درجه حرارت و فشار داخل آن خواهد داشت . ‏افزایش درجه حرارت از حد مجاز حتی در مقادیر کمی ‏در دراز مدت قادر است که ایجاد تغییرات ساختاری در ‏مواد لوله نموده و کیفیت خواص مکانیکی آنرا پائین ‏بیاورد . ضمناً ارتباط تنظم وارده به جداره لوله ‏در تحت فشار داخلی ‏‎(p)‎‏ و قطر متوسط آن ‏DM‏ و ضخامت ‏لوله ‏‎(t)‎‏ بصورت زیر خواهد بود . ‏‎]‎‏ ۴ ‏‎[‎‏ ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۱ ـ ساختار میکروسکوپی فولادها : ‏
ساختار میکروسکوپی فولاد کربنی ساده که بیشتر در ‏واتروالها استفاده می شود . ‏
‏۱ ـ ۲ ـ ۸ ـ ۲ ـ اورهیت شدن لوله های بویلر :
در اورهیت شدن لوله های بویلر وقتی درجه حرارت فلز ‏لوله به میزان کمی از درجه حرارت مجاز آن ( تا ‏حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد ) افزایش یابد اورهیت را ‏دراز مدت و وقتی درجه حرارت به میزان بیشتری از ‏درجه حرارت مجاز آن بالا میرود اورهیت را کوتاه مدت ‏تقسیم بندی نموده اند . ‏‎



موضوعات :
مهندسی برق
ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *