no-img
شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه

سيستم ايمني کیسه هوا،ايربگ،air bag، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو


شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه
adsads

ادامه مطلب

DOC
سیستم ایمنی کیسه هوا،ایربگ،air bag، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو
doc
خرداد ۹, ۱۳۹۵
۵,۰۰۰ تومان
0 فروش
۵,۰۰۰ تومان – خرید

سیستم ایمنی کیسه هوا،ایربگ،air bag، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو


Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

عنوان:دانلود تحقیق سیستم ایمنی کیسه هوا،ایربگ،air bag،مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو

مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: ۱۸

 

بهمرا فایل پاورپوینت ppt در ۲۳ اسلاید

موضوع تحقیق:

سیستم ایمنی ایربگ

فهرست مطالب:
۱٫ مقدمه
۲٫ تاریخچه
۳٫ وظیفه سیستم ایمنی ایربگ
۴٫ محل قرار گیری سنسورها
۵٫ شرح وظایف قطعات سیستم
۶٫ ترتیب زمانبندی ونحوه عملکرد سیستم ..Airbag
۷٫ نکات ایمنی

۱ . مقدمه:

می دانیم که اجسام درحال حرکت دارای «نیروی حرکت» هستند که بستگی به حجم و شتاب دارد و تا مادامی که یک نیروی خارجی مانع نگردد، آن جسم با همان سرعت و در همان جهت ، به حرکت خود ادامه خواهد داد. اتومبیل نیز متشکل از چندین بخش است یعنی بدنه وهمین طور سرنشینان که درصورت حرکت،تمام اجسام به حرکت ادامه می دهند.توقف نیروی حرکت به زمان نیاز دارد. وقتی که اتومبیلی تصادف می کند، نیروی حرکت به سرعت متوقف شده و به سکون تبدیل می گردد. اما نیروی حرکتی سرنشینان همچنان وجود دارد. اولین ومهمترین هدف وسایل ایمنی، جلوگیری از ادامه حرکت سرنشینان است تا در صورت تصادف، صدمه کمتری ببینند. کیسه هوا نیز با هدف تبدیل سرعت سرنشین به صفر، طراحی گردیده است . کیسه هوا میان سرنشینان و بدنه اتومبیل، فضا را پرکرده و از برخورد جلوگیری می کند
هر چند کیسه هوا نقش مکمل کمربند ایمنی را در خودرو به عهده دارد و روز به روز استفاده از آن بیشتر می شود اما نمی تواند جانشین کمربند ایمنی در خودرو شود . زیرا کمربند ایمنی به عنوان ، ارزانترین و آسانترین وسیله ایمنی در خودرو مطرح می باشد که در کلیه تصادفات اعم از ضربات جلو ، پهلو وحتی وارونه شدن خودرو ، غلتش و غیره تاثیر بسزائی در حفظ جان سرنشینان دارد . کمربند ایمنی و کیسه هوا باید به صورت توام با یکدیگر استفاده شوند و نتایج تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کمربند ایمنی در کنار کیسه هوا ضروری است وگرنه کارآیی کیسه هوا کاهش می یابد
کیسه هوا موقعی که با کمربند ایمنی استفاده شود به میزان قابل توجهی از جراحات و آسیبهای وارده به سر می کاهد . کیسه هوا به عنوان یک سیستم کمکی Supplemental Restraint System استفاده می شوند . سیستم کیسه هوا به واسطه مدار الکتریکی ، تحلیل گر ، عیب یاب و نمایش دهنده عیب سیستم از ایمنی و اطمینان بسیار بالائی برخوردار می باشد.

۲٫ تاریخچه:

اولین کیسه هوا در سال ۱۹۸۰ توسط کارخانه بنز وارد بازار شد ولی چندان مورد توجه قرار نگرفت .
از سال ۱۹۸۱ که ایربگ و کمربندهای پیشکشنده در اتومبیلها قرار گرفتند تا کنون جان هزاران انسان به واسطه انها نجات داده شده است در امریکا جان ۱۴۲۰۰ نفر و در المان از سال ۹۰ جان ۲۵۰۰ نفر.
مرسدس بنز قصد دارد تا با نواوری های بیشتر خود در این زمینه این سیستم جامع امنیتی را بهبود بخشد و با بهره گیری از انها سیستم کامل امنیتی را ایجاد کند.
در سال ۱۹۹۲ برای نشان دادن قابلیت اطمینان موثر این سیستم ، مرسدس-بنز تصمیم گرفت که ۱ میلیون امین ایربگ را بر روی یک Mercedes-Benz 500 SEL ساخته شده در سال ۱۹۸۱ نصب کند.
با پیشرفت این صنعت در سال ۱۹۸۷ ایربگ سرنشین جلو نیز طراحی شد و در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شد. به تدریج با تحقیقات بعمل امده اندازه ایربگ ها را کوچکتر کردند که همین امر باعث شد تا انواع دیگر ایربگ نیز ساخته شود از قبیل نوع پرده ای که در قسمت ستونها قرار میگیرد و در ضربات ناشی از پهلوی خودرو از سر و بدن سرنشینان محافظت میکند. با تحقیقات انجام شده بر روی ایربگ های جانبی توسط مرسدس-بنز در سال ۱۹۹۳ این کمپانی تصمیم گرفت تا در سال ۱۹۹۵ این نوع ایربگها را بطور آپشن اضافه بر روی مدل E-Class قرار دهد و همینطور در سال ۱۹۹۸ ایربگهای شیشه های کناری را نیز بطور مکمل ایربگهای جانبی ارائه داد. در سال ۲۰۰۱ نیز ایربگهایی جانبی برای محافظت از سرو قفسه سینه رانندگان در خودروهای روباز و رودستر عرضه کرد. درسال ۱۹۹۲ ایربگ راننده و در سال ۱۹۹۴ ایربگ سرنشین جلو نیز بصورت استاندارد بر روی تمام مدلهای اتومبیل مرسدس بنز قرار گرفت.
در S-Class سری W221 ایربگهای انطباقی و هماهنگ شونده یکی از قسمتهای فلسفه امنیت این خودرو که با نام PRE-SAFE® شناخته می شود را تشکیل میدهد. ایربگها در دو مرحله فعال میشوند ، بسته به میزان شدت برخورد و داده های شخصی که از راننده گرفته میشود و قابلیت هماهنگی هر چه بهتر با شخص راننده بطور خاص با توجه به وزن ، قد ، سن ، جنسیت و… را دارند. با ضمیمه کردن ایربگ به سیستم محافظت پیشگیرانه PRE-SAFE® توسط محققان مرسدس-بنز ، تا زمانیکه تصادفی رخ ندهد ایربگ ها فعال نیستند و به محظ در مدار قرار گرفتن این سیستم ایربگ ها نیز چک میشوند و فعال ! کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده نیز مکمل ایربگ قرار گرفت.
Ford درسال ۱۹۹۸ ، یک سیستم ایربگ دوتایی طرف راننده و طرف مسافر راساخت که این سیستم از آن پس جزء استاندارد های آمریکا شناخته شد و کاربرد آن در سطح جهانی افزایش یافت . و این موجب تشویق بسیاری از کارخانجات در توسعه و تولید سیستمهای کیسه هوا شد . و در اول سپتامبر همان سال کلیه خودروهائی که در آمریکا وارد بازار شدند مجهز به کیسه هوا بودند.

بر اساس آمار سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگرا ههای آمریکا در سال ۱۹۹۷ استفاده از کیسه هوا به تنهایی جان ۸۴۲ نفر را نجات داده است و از سال ۱۹۸۷ به بعد این رقم به ۴۲۰۰ نفر افزایش یافته است
تا سپتامبر ۱۹۹۸ بالغ بر ۸۲ میلیون خودرو یعنی حدود ۴۱ درصد از کل ۲۰۰ میلیون خودروی سواری و کامیون سبک در آمریکا مجهز به کیسه هوا شدند که نزدیک به ۵۴ میلیون یعنی ۲۷ درصد آنها کیسه هوای سرنشین جلو را نیز دارا می باشد . این در حالی است که ماهانه یک میلیون خودرو مجهز به کیسه هوا در آمریکا به فروش می رسد وبه آمار مذکور اضافه می گردد. بنا بر تصمیمات اتخاذ شده از سال ۱۹۹۸ به بعد کلیه خودروهای تولید شده باید به کیسه هوا دو گانه هم برای راننده و هم برای سرنشین جلو مجهز باشد . همچنین کامیون های سال ۱۹۹۹ به بعد نیز باید دارای کیسه هوا دو گانه سمت راننده و سرنشین باشد . کارشناسان پیش بینی می کنند که در چندسال آینده اتومبیل های تولیدشده به جای ۲کیسه هوا، دارای ۶ ویا حتی ۸کیسه هوا خواهند بود.
ترکیب کیسه هوا و کمربند ایمنی میزان جراحت های وارده به ناحیه سر را در تصادفات تا ۷۵ درصد کاهش می دهد . در حالی که در حالت استفاده از کمربند ایمنی به تنهایی این رقم در حدود ۳۸ درصد کاهش یافته است . این امر گواه آن است که کیسه هوا در کاهش صدمات ناحیه سر نقش بیشتری دارد و حدود ۴۰ درصد آن را کاهش میدهد. نباید کیسه هوا را با یک بالش نرم اشتباه گرفت بلکه باید در نظر داشت که آن در در زمانی کمتر از ۰٫۵ ثانیه یعنی سریعتر از یک چشم بر هم زدن با سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلو متر بر ساعت به شکل بالشتک در می آید و خود این ضربه می تواند برای فردی که به کیسه هوا نزدیک است بسیار خطر ناک باشد . لذا بر اساس قوانین سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراها امریکا کودکان زیر ۱۲ سال باید در صندلی عقب که میزان ایمنی آن ۳۵ درصد بیش از صندلی جلو است قرار گیرند . در ماه مه ۱۹۹۵ سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا به دلیل فقدان فضای ایمنی صندلی عقب برای کودکان اجازه نصب سویچ های ON/OFF را برای خودروهای سواری و کامیون های سبک صادر کرد . در ژانویه سال ۱۹۹۸ همین سازمان قانون کلی اجازه نصب این گونه سویچ ها را برای کلیه خودروها صادر کرد .
عواملی که باعث صدور چنین مجوزی گردید عبارت بودند از :

۱ . برخی از خودروها دارای صندلی عقب برای کودکان نبودند .
۲ . برخی افراد مایل بودند که کودکان را در جلو خودرو بنشانند .
۳ . گروهی از افراد به دلایل پزشکی نمی توانند خطر پذیری نشستن در مقابل کیسه هوا را تحمل کنند
۴ . کروهی از افراد با تنظیم صندلی خود در فاصله بیش از ۲۵ سانتیمتر نمی توانند رانندگی کنند .

۳٫ وظیفه سیستم ایمنی ایربگ و کمربندها پیرو تکنیک

بمنظور حفاظت از راننده وسرنشین خودرو ، در هنگام برخورد از روبرو و یا سطوح جانبی در خودروهای پیشرفته از سیستمهای حفاظتی از جمله ایربگ راننده ، سرنشین و ایربگهای جانبی و نیز کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیروتکنیک استفاده می گردد.
سیستمهای حفاظتی و ایمنی کیسه هوا و سیستم پیروتکنیک ( سیستم حفاظتی موجود در کمربند )در خودروهای کنونی مکمل عملکرد یکدیگر می باشند. بدین جهت برای عملکرد دقیق و بموقع ، این سیستمها توسط یک واحد الکترونیکی مرکزی (ECU )کنترل می شوند
به منظور حفاظت راننده و سرنشین در هنگام برخورد از سطوح جانبی , سیستم حفاظتی دیگری تعبیه شده است که شامل دو عدد ECU و دو عدد Airbag در طرفین می باشد که صورت مجزا عمل می کنند.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.


ads

درباره نویسنده

admin 786 نوشته در شبیه سازی، برنامه نویسی، پایان نامه دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code