سایت در حال بارگذاری است ...

گزارش كارآموزي در نمايندگي سايپا يدك بروجن

عنوان کارآموزی: گزارش كارآموزي در نمايندگي سايپا يدك بروجن 

محل کارآموزی: نمايندگي سايپا يدك بروجن 

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: 70

فهرست مطالب

بسمه تعالی ۵
نمایندگی سایپا یدک بروجن ۷
مدیر عامل ۸
سیستم سوخت رسانی بنزینی ۹
علت ترکیدن سر سیلندر و سیلندر ۹
دلیل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق ۱۰
دلایل کمپرس در قسمتهای موتور ۱۱
علت فیلر گیری سوپاپ ها ۱۵
تعمیر سوپاپ وسر سیلندر موتور ۱۷
۱ ـ عیب های سوپاپ ۱۷
۲ ـ تعمیر سوپاپ ها ۱۸
۳ ـ در آوردن و جا زدن گاید سوپاپ ۲۰
۴ ـ تعمیر ترک های سیلندر ۲۰
چرخ دنده های جلو موتور و طرز تنظیم آنها ۲۱
۱ ـ علامت های تایمینگ روی چرخ دنده ها ۲۱
۲ـ تایمینگ سوپاپ ها در موتورها ئی که عوض زنجیر از تسمه استفاده شده است ۲۲
۳ ـ دیاگرام باز و بسته شدن سوپاپ ها ۲۳
۴ ـ روش تعیین نقطه مرگ بالا در موتور ها ۲۵
۵ ـ روش تعیین نقطه باز شدن سوپاپ هوا ( بر روی پلی جلو موتور یا فلایویل) ۲۶
۶ ـ تشخیص نقطه دقیق باز شدن سوپاپ ها ۲۷
۷ ـطرز جا انداختن چرخ دنده های جلو موتور در حالتی که علامت تایمینگ نداشته باشد . ۲۸
تعمیر شاتون،میل لنگ و یاتاقانها ۲۹
۱- کلیات مربوط به شاتون و گجن پین ۲۹
۲- کج گیری شاتون ۳۲
۳-بوش گجن پین ۳۳
۴-سنگ زدن کپه شاتون ۳۴
۵-تراش و سنگ زنی شاتون ۳۵
۶-شرح دستگاه شاتون تراش ۳۷
۷-کلیات مربوط به میل لنگ ۳۹
۸-اندازه گیری قطر ثابتها و متحرکهای میل لنگ ۴۱
۹-اندازه های اندرسایز میل لنگ ۴۲
۱۰-کج گیری میل لنگ ۴۳
۱۱ ـ سنگ زدن میل لنگ ۴۴
۱۲ ـ ترمیم یاتاقان های میل لنگ ۴۸
۱-روش آبکاری برقی ۴۹
۲-روش فلز پاشی ۵۰
۱۳ ـ جوشکاری میل لنگ های شکسته ۵۰
۱۴ ـ تشخیص ترک های میل لنگ ۵۱
۱۵ـ تراش ثابت ها ۵۲
۱۶ـ ساختمان یاتافان ها ۵۵
۱۷ ـ موادیاتاقانی ۵۶
۱۸ ـ مشخصات یاتاقان ها ۵۷
۱۹ ـ روغنکاری یاتاقان ها ۵۹
۲۰ ـ علل صدمه دیدن یاتاقان ها ۶۱

مقدمه

شرکت بازرگانی سایپا یدک به عنوان بازوی خدمات بعد از فروش محصولات سایپا در سال ۱۳۷۰ تاسیس گردید و فعالیت خود را از ابتدای سال ۱۳۷۱ آغاز نمود ماموریت اصلی این شرکت ایجاد بستری تجاری – فنی است تا از رهگذر آن خریداران محصولات سایپا بتوانند بهترین خدمات مورد لزوم را در شرایط و هر مکانی استفاده نمایند و از انتخاب خود همیشه راضی باشند .

اصل مشتری مداری شعاری است که بر پایه آن کلیه روابط و تشکیلات این شرکت بنا شده است . مرکز نظر سنجی شرکت سایپا یدک که اولین مرکز نظر سنجی در صنعت خودرو ایران می باشد در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در جهت ارتباط مستقیم با دارندگان خودروهای سایپا و دریافت پیشنهادات و انتقادات آنها و سنجش رضایت مشتریان پایه گذاری گردیده است .

سیستم گردش اطلاعات این شرکت کاملاً مکانیزه می باشد به طوری که با پذیرش خودرو در عوامل مجاز در اقصی نقاط کشور اطلاعات مربوط به نقایص خودرو و نیز قطعات یدکی به واحد گارانتی شرکت منعکس می گردد و در این مرحله سیستم بازرگانی اقدام به صدور فاکتور و قبض حواله انبار جهت ارسال قطعات به عوامل مجاز می کند وجود چنین سیکل مکانیزه و شبکه رایانه ای بین شرکت سایپا یدک و عوامل مجاز باعث تسریع در امر خدمات رسانی و به دنبال آن رضایت مندی مشتریان شده است شرکت سایپا یدک برای رفاه مشتریان با فراهم نمودن قطعات استاندارد مورد تائید شرکت سایپا اقدام به ارائه قطعات یدکی از طریق نمایندگی های فروش قطعات کرده است که عرضه قطعات در خارج از نمایندگی های مجاز را به عهده دارند .

در راستای تامین خدمات محصولات صادراتی شرکت سایپا با تاسیس نمایندگی های خارج از کشور (به شرح ارائه شده در بخش نمایندگی ها ) و ارسال قطعات به آنها پیشرفت مهمی در ارائه خدمات بعد از فروش مطلوب در خارج از کشور حاصل شده است در داخل کشور با توجه به ارائه مدل های جدیدی از تولیدات سایپا از جمله خودروی زانتیا در سال جدید شرکت سایپا یدک پیش بینی های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مطلوب را نموده است در جهت توسعه ارائه خدمات در سطح کشور تعداد عوامل مجاز این کشور در ابتدای سال ۱۳۸۰ به بیش از ۲۰۰ مورد نمایندگی مجاز و ۴۵ مورد عامل تعمیراتی رسید . این عوامل جهت سرویس دهی به خوردوهای پرایدء وانت نیسان و رنو ۲۱ در حال حاضر و برای خودرو زانتیا در سال جدید آماده شده اند به موازات توسعه عوامل مجاز در شهرها این شرکت اقدام به ایجاد سرویس های امداد سیار نموده که با استفاده از گروههای تععمیرات سیار در جاده های مهم کشور جهت آسایش مشتریان محترم مورد استفاده واقع می شود .
نمایندگی سایپا یدک بروجن

نمایندگی سایپا یدک در شهرستان بروجن در تاریخ ۷/۳/۷۹ به صورت رسمی تاسیس شد و شروع به خدمت جهت رفاه مشتریان نموده است . این نمایندگی در ۵ کیلومتری شهرستان بروجن در جاده بروجن مبارکه قرار دارد و دارای ۲۵ نفر پرسنل می باشد که سیکل کاری آنها به صورت زیر می باشد .
سیستم سوخت رسانی بنزینی

سر سیلندر : در روی سر سیلندر بسته شده و دارای محفظه احتراق است . و جنس آن از آلومینیوم یا چدن می باشد .

سیلندر : بزرگترین قطعه موتور است که در آن سوراخهایی برای عبور پیستون و روغن و آب و… وجود داردد . شامل قطعاتی مانند : ۱-بوش سیلندر ۲- پیستون ۳- شاتون۴- رینگ کمپرسی و رینگ روغنی ,گژن پین , میل لنگ ,میل سوپاپ, یاتاقانهای ثابت و متحرک , اویل پمپ ,پمپ بنزین , دلکو ,واتر پمپ , فیلتر روغن در سیلندر قرار دارد و یا بسته می شوند .
علت ترکیدن سر سیلندر و سیلندر :

۱- یخ زدن آب موتور ۲- گرمای بیش از حد موتور ۳- بیش از حد سفت کردن پیچهای سر سیلندر

کارتر : در پایین سیلندر بسته و مخزن روغن است .

واشر سرسیلندر : بین سیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن آبندی کردن بین سرسیلندر و سیلندر وجلوگیری از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن می باشد و علت سوختن آن ۱-جوش آمدن و یا داغ کردن موتور ۲- تاب برداشتن سیلندر ۳- شل بودن پیچهای سر سیلندر ۴- ترکیدگی سر سیلندر .

علائم سوختگی واشر سر سیلندر : ۱- خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز ۲- کم شدن آب رادیاتور ۳- گرم و بد کار کردن موتور ۴- کاهش قدرت موتور ۵- شیری رنگ کردن روغن ۶-ظاهر شدن حباب در روی آب رادیاتور (با گاز دادن موتور )

علائم تاب برداشتن سر سیلندر :سوختن پی در پی واشر سر سیلندر
دلیل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق

۱-سوختن واشر سر سیلندر ۲-شل بودن پیچهای سر سیلندر ۳- ترک برداشتن سرسیلندر

پیستون : کارش به وجود آوردن کمپرس در موتور می باشد ساختمان پیستون : استوانه ای است که در قسمت بالا و پایین باز است و رینگ های کمپرسی و روغنی روی آن قرار دارد . علت گریپاژ نمودن پیستون در سیلندر ۱- جوش آمدن موتور و گرمای بیش از حد موتور ۲- نداشتن روغن یا نرسیدن روغن :انواع رینگ : رینگ کمپرسی – رینگ روغنی -رینگ کمپرسی به منظور آب بندی بین سیلندر و پیستون در شیار پیستون نصب می شود و پس از خروج کمپرسی اطاق احتراق به داخل کارتر جلوگیری می کند .

رینگ روغنی به منظور پاک کردن روغن بدنه سیلندر و برگشت آن بداخل کارتر و جلوگیری از رفتن روغن به اطاق انفجار می باشد .

تفاوت رینگ روغنی و کمپرسی : رینگ کمپرسی در بالای پیستون و رینگ روغنی در پایین رینگ کمپرسی است هم چنین رینگ روغنی دارای سوراخ می باشد .

توجه : اگر رینگ کمپرسی خورده و یا بشکند کمپرسی از بالای پیستون رد می شود و موتور قدرت کافی را نخواهد داشت .

علائم خورده ویا شکسته شدن رینگ : از اگزوز دود سیاه مایل به آبی بیرون آمده و موتور قدرت کافی را نخواهد داشت .
دلایل کمپرس در قسمتهای موتور

۱-دلیل کاهش کمپرس موتور : ۱- فیلر نبودن سوپاپها ۲-آب بندی نبودن کیت یا لبه سوپاپ ۳-سوختن سوپاپها ۴-سوختن واشر سرسیلندر ۵-شل بودن پیچهای سر سیلندر ۶- ترکیدگی سر سیلندر

۲-دلیل کمپرس به داخل کارتر : ۱-خورده شدن وچسبیدگی وشکستن رینگ ۲- مقابل هم بودن چاک رینگها ۳-گشاد شدن سیلندر ۴-ترک برداشتن پیستون

۳-دلیل کمپرسی در رادیاتور :۱-سوختن واشر سر سیلندر ۲-ترک برداشتن سر سیلندر

شاتون : در بالا به وسیله گژن پین و در پایین به میل لنگ بسته می شود و شامل ۱- سر شاتون که به گژن پین وصل است ۲-بدنه شاتون ۳-انتهای شاتون که به یاطاقان متحرک میل لنگ بسته می شود .

گژن پین : لوله ای (توخالی)است که پیستون را به شاتون وصل می کند و جهت جلو گیری از بیرون آمدن گژن پین دو طرف آن خار فنری وجود دارد و تشخیص خرابی آن در موقعی که موتور سرد است صدای گژن پین به خوبی به خوبی شنیده می شود ولی در موقعی که موتور گرم است صدای گژن پین کمتر شنیده می شود .

میل لنگ :حرکت خطی شاتون را به حرکت درونی تبدیل کرده و به وسیله زنجیر (و یا در گیر شدن با دنده یا تسمه مخصوص)میل سوپاپ نیز به حرکت در می آورد و هم چنین به وسیله تسمه پروانه واتر پمپ دینام ,پروانه را می گرداند و فلایویل که در انتهای میل لنگ بسته می شود قدرت را به کلاچ منتقل می کند .

ساختمان میل لنگ : به طور کلی ساختمان میل لنگ از قسمتهای زیر تشکیل شده است .

۱-پولی سر میل لنگ که برای عبور تسمه پروانه است ۲-چرخ دنده سر میل لنگ که باعث گردش میل سوپاپ می شود ۳- محور ثابت و متحرک که محور ثابت به بدنه سیلندر (یاتاقان ثابت) و محور متحرک به دسته پیستون (یاتاقان متحرک )بسته می شود ۴- لنگهای تعادل ۵- مجرای عبور رون ۶- فلانج اتصال فلایویل

انواع لقی : لقی افقی – عمودی که لقی افقی در اثر خورده شدن بغل یاتاقانی زیاد می گردد ولی لقی عمودی در اثر خورده شدن یاطاقان ثایت زیادی می شود.

دلایل بریدن میل لنگ : ۱-سفت بودن یاطاقانهای متحرک و ثابت ۲- تعویض دنده معکوس در دور زیاد ۳-نداشتن بغل یاتاقانی و خلاصی حرکت میل لنگ ۴- گاز دادن زیاد در سر بالایی

قطعات میل سوپاپ : ۱-چرخ دنده سر میل سوپاپ ۲-بامکها ۳- دنده مورب ۴- دایره خارج از مرکز ۵- تکیه گاه ثابت

وظایف میل سوپاپ : ۱-چرخ دنده سرمیل سوپاپ به وسیله دنده سر میل لنگ می گیرد .۲-سوپاپ های دود و هوا به وسیله بادامکها باز و بسته می شود ۳-اویل پمپ و دلکو به دو میله دنده مورب می گردند ۴-پمپ بنزین مکانیکی به وسیله دایره خارج از مرکز کار می کند ۵- تکیه گاه ثابت , برای جلوگیری از لرزش و حرکت عرضی می باشد .

شرح چگونگی درگیری میل لنگ و میل سوپاپ : اگر دو چرخ دنده با هم فاصله داشته باشند و به وسیله زنجیر یا تسمه دندانه دار و اگر دو چرخ با هم فاصله نداشته باشند در گیری دنده با دنده می باشد و نسبت گردش میل سوپاپ به میل لنگ به دو می باشد یعنی در مقابل یک دور گردش میل سوپاپ دو دور میل لنگ می گردد .

نقطه تایمیتگ : در هنگام جا زدن میل لنگ و میل این دو نقطه (علامت) باید در مقابل هم باشند و در غیراین صورت موتور روشن نشده و با قدرت کافی ندارد .

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...