سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه فایبرگلاس و کربن فایبر و کاربرد آن در صنعت خودرو سازی، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه فایبرگلاس و کربن فایبر و کاربرد آن در صنعت خودرو سازی، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه:۳۲

بهمرا فایل پاورپوینت  ppt قابل ویرایش(۳۵ اسلاید)

 

فهرست

عنوان
پیشگفتار
کامپوزیتها
تاریخچه صنعت کامپوزیتها
مزایای کامپوزیتها
صنعت کامپوزیتها
فایبرگلاس
رزینهای ترموست
رزین پلی استر
تقویت کننده ها
واکس و فیلم جدا کننده
شرایط نگهداری مواد
قالب گیری
خلاصه ای از روش تولید
کامپوزیتها در صنعت
نتیجه گیری

پیشگفتار

داشتن اطلاعات در مورد مواد مهندسی برای یک مهندس طراح و سازنده تجهیزات صنعتی لازم است. اطلاعات کسب شده می تواند سبب شود تا فرد طراح در رقابت با سایر مهندسین از موقعیت بهتری برخوردار گردد. و خروجی ایده او را در بازار مصرف ببینیم. پس کسب اطلاعات از یک سو و کاربرد آن از سوی دیگر نقش بسیار مهمی را در موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد و یا یک شرکت مهندسی در بازار مصرف بازی می کند. بسیاری از اطلاعات لازم را فرد مهندس در دوره تحصیلات آکادمیک خود بدست می آورد، اما این اطلاعات جهت نفوذ به بازار تولید و مصرف واقعی، کافی به نظر نمی رسد. در تماس با بازار واقعی در می یابید که دانش شما کمک لازم را به شما، جهت برقرار نمودن ارتباط با واسطه های بازار و نیز مشتریان محصول مورد نظر، نمی کند. در طی این گزارش به چشم مشاهده کردم که زبان کتب آموزشی با زبان فروشندگان مواد اولیه در بازار بشدت متفاوت است. این موضوع نمایانگر وجود فاصله در کسب اطلاعات و زمینه کاربرد آن در اجتماع را نشان می دهد. اطلاعات فرد فروشنده مواد اولیه در مورد مواد مورد نیاز یک مهندس طراح، گاها از خود آن مهندس بیشتر است. این دانشها ممکن است از هیچ پایه علمی در خود برخوردار نباشد، و حتی شما را در انعکاس آن به افراد دیگر به تردید اندازد. ولی ممکن است تاثیری در نوع نگرش شما به اطلاعات پیشین خودتان داشته باشد. این موضوع در مورد مکشوفات جدید و اطلاعات آنها بیشتر نمایان می شود. وقتی شما به دنبال اطلاعاتی جدید در مورد دست آوردهای مورد استفاده بشر می گردید، باید در کنار مطالعه متون مرتبط به موضوع، در صورت وجود، بازار مصرفی را نیز مورد بررسی قرار دهید، تا ضمن کسب اطلاعات آکادمیک، به دانش از نوع بازاری، موضوع مورد نظر نیز آشنا شوید.
در اینجا به توضیح ارتباط موضوع گفته شده با موضوع مورد بررسی خود (فایبرگلاس) می پردازم. در ابتدا تحقیق شروع به جمع آوری اطلاعات درمورد فایبرگلاس نمودیم، پس از کسب اطلاعات مختصر از مواد اولیه و مکملهای مورد نیاز جهت تولید توسط مطالعه کتب و مقالات متنوع، متوجه شدیم که اطلاعات بدست آمده جهت ساخت یک قطعه فایبرگلاس به هیچ وجه کافی نیست. با این حال تلاش کردیم تا توسط بازار فروش اطلاعات کارگاهی جهت ساخت قطعات فایبرگلاس بدست آوریم. با ورود به بازار متوجه شدیم که در ایجاد ارتباط با فروشندگان مشکل داریم. این مشکل از آنجا ناشی می شد، که ما با اطلاعات آکادمیک بدست آمده توسط متون تخصصی سعی داشتیم تا از بازار سنتی اطلاعات کسب کنیم. اما این اختلاط اطلاعات و کمی تامل در موارد یافت شده به بهترین شکل ما را در مسیری قرار داد که توانستیم به خواسته خود، که همان طرز تهیه فایبرگلاس بود، برسیم.
این گزارش شرحی است کاربردی از روش تهیه و ساخت یک کامپوزیت پلیمری.

کامپوزیتها

تعریف جامع یک کامپوزیت عبارت است از: دو ماده غیر یکسان که در صورت ترکیب، ماده حاصله از تک تک مواد تشکیل دهنده قوی تر شود. کامپوزیتها می توانند هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی (ساخت بشر) باشند.
چوب مثال خوبی از یک کامپوزیت طبیعی است. چوب ترکیبی از الیاف سلولزی (Cellulose) و لیگنین (Lignin) می باشد. الیاف سلولزی استحکام را ایجاد می کنند و لیگنین چسبی است که الیاف را به هم می چسباند و پایدار می کند. بامبو (Bamboo) (نی خیزران)، یک سازه کامپوزیتی چوبی بسیار کارآمد می باشد. اجزاء آن عبارتند از: سلولز و لیگنین، همانگونه که در دیگر چوبها نیز هست. ضمنا بامبو تو خالی است و این امر باعث می شود که این سازه سفت و خیلی سبک باشد. چوبهای بلند ماهی گیری کامپوزیتی و بدنه چوبهای گلف، کپی این طرح طبیعی می باشند.

نتیجه گیری

فایبرگلاس و سایر کامپوزیتهای پلیمری اگرچه یک ماده مهندسی نسبتا جدید به شمار می آیند، اما جایگاه خود را در صنعت به سرعت پیدا کرده اند. صنایع حمل و نقل قطعا از مهمترین اهداف جهت گسترش هر چه بیشتر کاربرد کامپوزیتهای پلیمری می باشند. سبکی و استحکام خوب این مواد در کنار دوام و مقاومت شیمیایی خوب آنها، مواردی نیست که توجه یک طراح و سازنده قطعات صنعتی را به خود جلب نکند. تحقیق در مورد کشف رزینهای مناسبتر و الیاف محکمتر و ارزان قیمتتر هیچگاه متوقف نخواهد شد. روش ساخت آسان و سریع در کنار کیفیت بالای تولید، بخصوص در صنایع حمل و نقل، برای هر سازنده ای آرزویی بود که با ورود فایبرگلاس به صنعت این آرزو تحقق یافت.

تنها ایراد وارده به کامپوزیتها که البته مشکل کم اهمیتی هم نیست، عدم بازیافت کامل ترموستهای بازگشت ناپذیر به طبیعت است. این مشکل در مورد کامپوزیتهای کربنی، که از هزینه ساخت بالاتری هم برخوردارند، سبب می شود که حتی نتوان الیاف کربنی استفاده شده در ساخت قطعات را بعد از به دور ریخته شدن قطعه دوباره بازیابی نمود، و اگر هم بتوان بازیابی نمود قطعا در بازگشت خواص اولیه آن الیاف شک و تردید وجود دارد. این مطلب منجر می شود به این که جهت حفاظت از محیط زیست، نتوان بسیاری از قطعات مصرفی را از کامپوزیتهای پلیمری تهیه نمود.

منابع

کامپوزیتها، فایبرگلاس، کامپوزیتهای کربنی، . . .        نشرطراح
پلاستیک ها و فرایند های تولید            نشر طراح
مواد و فرایندهای تولید                دانشگاه امام رضا
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiberglass
http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_material
http://auto.howstuffworks.com/carbon-fiber-oil-crisis.htm

http://www.mrfiberglass.com

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...