عنوان: پایان نامه سيستمهاي ترمز ضد قفل A.B.S، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 46
فهرست مطالب
عنوان
سيستم بنديكس مكاترونيك II
سيستم بوش 2
نيپوندسو (تويوتا)
سيستم تويوتا
سيستم ABS چهارچرخ تويوتا
كنترل قدرت سوپرا TRAC
كنترل قدرت كمري
سيستم دولفي ABS VI
كلسي- هايز EBC4
بنديكس مكاترونيك II
سيستم بديكس مكاترونيك II برروي فورت كانتور و مركوري ميستيك مدل 1995 نصب گرديد. انتخاب سيستم كنترل قدرت موجود بر روي اين سيستم اختياري است و به سفارش مشتري انجام ميشود.
مكاتورونيك II يك سيستم غير مجتمع چهاركاناله مي باشد و از روي سيستم ترمز اصلي معمولي و يك واحد هيدروليكي نصب شده در بين سيلندر اصلي و ترمزهاي چهارچرخ تشكيل شده است.
ناپايداري خودرو شود.
سيستم بوش
بوش (2)
سيستم ترمز ضد قفل بوش S2 ، سيستم غير مجتمعي است كه در سال 1978 براي نخستين بار، در اروپا و در سال 1985، در آمريكاي شمالي (توسط شركتهاي بي.ام.و و مرسدس ) مورد استفاده قرار دگرفت. اين سيستم توسط بسياري از خودروسازان از قبيل آئودي ، بي.ام.و كرايسلر ، فورود ، جنرال موتورز ، ايسوزو ، نيسان ، پورشه ، سوبارو ، سوزوكي و تويتا به كارگرفته شد. سيستم بوش2، در نمونه هاي سه و چهاركاناله عرضه ميشود كه عبارتند از: S2، E2، U2، و S2 ميكرو .
اجزاي سيستم
به شكلهاي 1-2 و 2-2 مراجعه شود.
اجزاي سيستم ABS بوش عبارتند از: واحد كنترل الكترونيك، تنظيم كننده هيدروليكي ، شيرهاي سلونوئيدي ، پمپ و آكومولاتور (كه در تنظيم كننده هيدروليكي قرار دارند). سنسور سرعت چرخ و چرخهاي تن، رله شير سلئنوئيدي، رله پمپ، سوييچ چراغ ترمز و چراغ هشدار ABS به (شكل مراجعه شود). سيستم هاي بوش S2 را ميتوان به واسطه تنظيم كننده هيدروليكي شان شناسايي كرد (به شكل مراجعه شود).
واحد كنترل الكترونيكي
به شكلهاي 3-2 و 4-2 مراجعه شود.
واحد الكترونيكي در واقع سيستم بوش 2، مي باشد كه با توجه به مدل سيستم، در محلهاي متفاوتي نصب ميشود. اجزاي اين واحد كنترل عبارتند از: يك مدار ورودي، دومدار ديجيتالي LSI يكسان، يك حافظه مركب تثبيت كننده ولتاژ – كد نقض ، دو مدارخروجي و يك راهانداز اداز شير سلنوئيدي. هر كدام از مدارهاي LSI، سيگنال هاي ورودي از يك جفت ازچهار سنسور را دريافت مي كنند (به شكل مراجعه شود). تقسيم سيگنال ها در بين دو مدار، باعث افزايش سرعت پردازش مي گردد.
سنسورهاي سرعت چرخ
سنسورهاي سرعت در سيستم بوش2، در دونوع اصلي DS2 و DS3 موجودند. (به شكل مراجعه شود.) شكل وطريقه نصب سنسورها با توجه به نوع وسيله نقليه متفاوت است. نوك سنسور ميتواند به صورت گرد ، لوزي يا قلمي شكل بوده و طريقه نصب سنسور نيز ميتواند به صورت محوري (خارج ازمحيط چرخ تن) يا به صورت شعاعي(در امتداد محيط خارجي چرخ تن) باشد.
سوييچ چراغ ترمز
سوييچ چراغ ترمز به CAB اعلام مي كند كه تركز گفته شده است.
سوييچ شتاب منفي
گاهي اوقات اين سوييچ، سوييچ g نيز ناميده ميشود و در برخي از خودروهاي تويوتا براي اعلام نرخ كاهش سرعت (شتاب منفي ) به ECU به كار مي رود و بدين ترتيب ECU به ميزان ضريب اصطكاك چرخها با سطح جاده پي برده و با توجه به آن، زمان بازوبسته شدن شيرهاي سلوئونيدي را تعيين مي كند. سيگنالهاي ارسالي از سنسورهاي سرعت چرخ، فقط زمان به كارگيري ABS را اعلام مي نمايند كه سيگنال هاي ارسالي از سوييچ g، اطلاعاتي در رابطه با چگونگي اصطكاك سطح جاده را مي دهند.
سوييچ شتاب جانبي
اين سوييچ در بني سالهاي 1986 وو 1989 در خودروي كوروت به كار گرفته شد. اين سوييچ، مشابه سوييچ شتاب منفي مي باشد با اين تفاوت كه دو سوييچ جيوه اي از پهلو به بدنه سوييچ متصل شده وهنگام گردش سريع و تند خودرو به راست (بيش ازg6/0)، يكي از اين سوييج هاي درحال عادي بسته،باز و در يك گردش سريع به چپ (بيش ازg6/0) ديگري باز ميشود. ECU هر دو سيگنال را به منظور تطبيق عملكرد سيستم ABS با شرايط رانندگي، به كار مي گيرد.
شتاب جانبي سنج
اين سنسور در خودروهاي كوروت مجهز به سيستم ASR/ABS به كار مي رود و شامل يك ميله از جنس سيليكون با تراشكاري فوق العاده ظريف مي باشد كه درانتهاي آن وزنه اي تعبيه شده است. برروي ميله مزبور يك آهنرباي دائمي نيز نصب شده و مستقيما به طرف يك سنسور «اثر هال» نشانه گيري شدهاست. در هنگام گردش سريع خودرو به يك طرف، ميله در اثر نيروي g ، از محل استقرار اوليه خود منحرف شده و آهنربا را از گردش سريع خودرو به يك طرف، ميله در اثر نيرويg، از محل استقرار اوليه خود منحرف شده و آهنربا را از سنسور هال دوركرده و بنابراين ظرفيت الكتريكي را تغيير مي دهد. سنسور از ECU ولتاژ 5 ولتي اي را به عنوان سيگنال مبنا دريافت كرده سپس آن را به يك ترمينال اتصال بدنه در ECU ارسال ميدارد. مقدار اين سيگنال، با حركت ميله و تغيير فاصله آن از سنسور هال، تغيير پيدا مي كند.
نحوه عملكرد سيستم
درهنگام راه اندازي و همچنين خاموش بون سوييچ استارت، ECU به منظور عيب يابي سيستم خود را آزمايش مي كند. بدين منظور، مدار ناظر (مونيتورينگ) ECU ، نقايص را شبيه سازي كرده و پاسخ مربوطه را كنترل مي كند.
هنگام ترمز گرفتن ABS، EUC با توجه به شرايط، باز بازوبسته كردن شيرهاي سلونوئيدي (بين 4 تا 10 بار در ثانيه) . فشار هيدروليكي در ترمزها را كنترل مي كند. اين مراحل عبارتند از سه مرحلة نگهداري (يا تثبيت ) كاهش وافزايش فشار.
مرحله نگهداري
در ترمز گيري معمولي ، شير سلونوئيدي موجود در كانال، باز بوده و از طريق سيلندر اصلي، فشار پدال را به كاليپرها وسيلندرها چرخ، ارتباط مي دهد (به شكل مراجعه شود).
وقعي چرخي در آستانه قفل دارد، ECU به آن پي برده و جريان نگهدارنده اي را به شير سلونوئيدي ارسال مي دارد (50 درصد جريان كامل) دريچه ورودي كانال هيدروليكي چرخ را بسته و فشار پدال را از چرخ قطع مي كند. همچنين، در اين حالت دريچه خروجي شير بسته مي ماند. در نتيجه فشار هيدروليكي در چرخ افزايش يا كاهش نيافته و ثابت مي ماند. اين مرحله را، دورة نگهداري يا جداسازي مينامند.
مرحله كاهش
اگر چرخ همچنان در وضعيت قفل باقي بماند، ECU جريان كامل را به شير سلونوئيدي ارسال مي كند تا دريچه خروجي را باز و فشار هيدروليكي آزاد شود. با اين عمل روغن به آكومولاتور يا مخزن سيلندر اصل باز مي گردد. از آنجايي كه دريچه ورودي دراين حالت همچنان بسته است. فشار هيدروليكي در چرخ كاهش مي يابد.
مرحله افزايش
به محض به پايان رسيدن شرايط قفل و گردش چرخ با سرعت مجازي كه CAB براي آن در نظر گرفته ECU دوباره شير سلونوئيدي را به موقعيت باز، بر مي گرداند. سپس پمپ، روغن را از آكومولاتور به سيلندر اصلي بازگردانده و پدال ترمز را به موقعيتي كه قبل از مرحله كاهش فشار داشته، باز مي گرداند.
كنترل قدرت به شكل مراجعه شود.
خودروهاي كوروت و برخي از كاديكلاك هاي مدل سال 1986 و بد از آن به سيستم ABS بوش 2 مجهزند و همچنين از سيستم كنترل قدرتي استفاده مي كنند كه بوش، آن را كنترل لغزش ناشي از شتاب (ASR) مي نامند.