سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 143

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه پایان نامه

 

چکیده:
به طور کلی هدف از پروژه بهینه سازی عمل کرد سیستم های انژکتوری بر اساس تشریح کارکرد واقعی آن ها می‌باشد که با توجه به موضوع فوق در اول به آشنایی با کاربراتور و دلکو و معایب ذاتی آنها پرداخته و مورد بررسی قرار می دهیم و سپس به مبحث سیستم سوخت رسانی انژکتوری با آشنایی با انواع سيستم هاي انژكتوري پرداخته و با واحد کنترل الکترونیکی ECU و عملکرد آن به طور کامل آشنا می شویم تا اینکه در مبحث بعدی وارد حزئیات این سیستم شده و گفتار اصلی را با سیستم برق رسانی و عملکرد سنسورهای این سیستم ادامه داده و در آخر با یک نتیجه گیری کلی و ارائه پیشنهادات مفید و طرح راهکارهای جدید پروژه را به پایان می بریم.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول: آشنایی با کاربراتور و دلکو و معایب ذاتی آنها
1-1- کاربراتور
1-2- کاربراتور چگونه کار می کند ؟
1-3- انواع کاربراتور
1-3-1- کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین:
1-3-2 کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا :
1-3-3-کاربراتور با جریان هوای افقی :
1-4- قسمت های تشکیل دهنده کاربراتور
1-5 – آشنایی با معایب عمده ذاتی کاربراتور
1-6 دلکو
1-7 تشريح وظايف دلكو
1-8 تشريح عمل قطع و وصل مدار اوليه جرقه
1-9- تشريح عمل تنظيم پيش جرقه (آوانس) بطور خودكار:
1-10- نتيجه:
1-11- آشنایی با معایب عمده ذاتی دلکو :
1-11-1- شدت جرقه به شدت به دور موتور وابسته است
1-11-2- شدت توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست
1-11-3- عدم تناسب آوانس های دینامیکی و استاتیکی.
1-11-4- تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی
1-12- چرا انژکتور
1-13- مزایای استفاده از سیستم‌های انژكتوری در مقایسه با سیستم‌های كاربراتوری

فصل دوم: انواع سيستم هاي انژكتوري
2-1- تقسیم بندی سیستم انژکتوری
2-1-1- سيستم انژكتوري پاشش تك نقطه اي:
2-1-2- سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي:
2-1-2-1- دسته غير ترتيبي :
2-1-2-2- دسته نيمه ترتيبي :
2-1-2-3- دسته ترتيبي :
2-1-3- سيستم انژكتوري پاشش مستقيم گازوئيل:
2-2- طريقه كار كرد سيستم انژكتوري
2-3- آشنایی و تجزیه و تحلیل سیستم انژکتوری:
فصل سوم: واحد کنترل الکترونیکی ECU
3-1-1- حافظه موقت:
3-1-2- حافظه دائم :
3-2- یک ویژگی مهم از ECU انژکتور یا انجام عملیات Cut off
3-3- موارد ایمنی حفاظت از ECU :
3-4- دلایل و روش تجدید حافظه ECU :
3-4-1- در خودروهای واجد ECU نوع Sl96 , و S2000-10 :
3-4-2- در خودروهای واجد ECU نوع MM8P :
3-4-3- در خودروهای واجد ECU نوع Bosch mp 7.3 :
3-5- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری ECU در روی خودرو :
فصل چهارم: سیستم برق رسانی و عملکرد سنسورها
4-1- رله دوبل:
4-1-1- وظايف :
4-1-2- محل قرار گيري :
4-1-3- ساختار داخلي :
4-1-4- مدارهاي الكتريكي :
4-1-5- شرح كار قطعه :
4-1-5-1- مرحله سوئيچ بسته :
4-1-5-2- مرحله سوئيچ باز :
4-1-5-3- مرحله موتور روشن :
4-1-6- روش هاي عيب يابي :
4-1-7- روش تست قطعه :
4-1-7-1- تست با دستگاه دياگ:
4-1-7-2- تست ولتاژي :
4-1-7-3- تست اهمي :
4-1-8- سرويس قطعه :
4-2- سنسور دور موتور ( ESS ):
4-2-1- وظایف:
4-2-2- محل قرار گيري :
4-2-3- ساختار داخلي :
4-2-4- شرح كار قطعه :
4-2-5- روش هاي عيب يابي :
4-2-6- روش هاي تست قطعه :
4-2-6-1- روش تست اهمي :
4-2-6-2- روش تست ولتاژي ( AC ) :
4-2-7- سرويس قطعه :
4-3- سنسور سرعت خودرو ( VSS ) :
4-3-1- وظايف :
4-3-2- محل قرار گيري :
4-3-3- ساختار داخلي :
4-3-4- مدارهاي الكتريكي :
4-3-5- شرح كار قطعه
4-3-6- روش هاي عيب يابي :
4-3-7- روش تست قطعه :
4-3-7-1- تست با دستگاه دياگ:
4-3-7-2- تست ولتاژي :
4-3-7-3- تست اهمي :
4-3-7-4- تست دنده كيلومتر گيربكس :
4-3-8- سرويس قطعه :
4-4- سنسور موقعيت دريچه گاز ( TPS ) :
4-4-1- وظايف :
4-4-2- محل قرار گيري :
4-4-3- ساختار داخلي :
4-4-4- مدارهاي الكتريكي :
4-4-5- شرح كار قطعه :
4-4-6- روش هاي عيب يابي :
4-4-7- روشهاي تست قطعه :
4-4-7-1- تست با دستگاه دياگ:
4-4-7-2- تست اهمي :
4-4-7-3- تست ولتاژي :
4-5- سنسور فشار هوای ورودی (منیفولد):
4-5-1- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری سنسور فشار هوای ورودی (منفولید) در روی خودرو :
4-6- سنسور دمای هوای ورودی:
4-6-1- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری سنسور دمای هوای ورودی (منیفولد) در روی خودرو :
4-7- سنسور دماي آب موتور ( WTS ) :
4-7-1- وظايف :
4-7-2- محل قرار گيري :
4-7-3- ساختار داخلي :
4-7-4- مدارهاي الكتريكي :
4-7-5- شرح كار قطعه :
4-7-6- روش هاي عيب يابي :
4-7-6-1- روش تست قطعه :
4-8- سنسور ضربه
4-8-1- وظايف :
4-8-2- محل قرار گيري :
4-8-3- ساختار داخلي :
4-8-4- شرح كار قطعه :
4-8-5-روش هاي عيب يابي :
4-9- سوئیچ اینرسی
4-9-1- وظایف :
4-9-2- محل قرارگیری :
4-9-3- ساختار داخلی :
4-9-4- مدارهای الکتریکی :
4-9-5- شرح کار قطعه :
4-9-6- روش های عیب یابی :
4-9-7- روشهای تست قطعه :
4-9-7-1- تست با دستگاه دیاگ:
4-9-7-2- روش اهمی :
4-10- سنسور اكسيژن ( O2S )
4-10-1- وظايف :
4-10-2- محل قرار گيري :
4-10-3- ساختار داخلي :
4-10-4- اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن
4-10-5- مدارهاي الكتريكي :
4-10-6- شرح كار قطعه :
4-10-7- روش هاي عيب يابي :
4-10-7-1- روش تست قطعه :
4-11- سنسور ميل سوپاپ ( CS ) :
4-20-1- وظايف :
4-20-2- محل قرار گيري :
4-20-3- ساختار داخلي :
4-20-4- مدارهاي الكتريكي :
4-20-5- شرح كار قطعه :
4-20-6- روش هاي عيب يابي :
4-20-6-1- روش تست قطعه تست با دستگاه دياگ:
4-21- پمپ هوا
4-22- گرمکن هوزینگ دریچه گاز
4-22-1- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری گرمکن دریچه گاز در روی خودرو :
4-23- استپ موتور
4-23-1- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری استپ موتور در روی خودرو :
4-24- کویل دوبل
4-24-1- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری کویل دوبل در روی خودرو :
4-25-پمپ بنزین
4-25-1- وظایف :
4-25-2- ساختار داخلی :
4-25-3- مدارهای الکتریکی :
4-25-4- شرح کار قطعه :
4-25-5- مزیت پمپ بنزین های داخل باک نسبت لبه خارج از باک :
4-25-6- روش های عیب یابی :
4-25-7- روشهای تست قطعه :
4-25-7-1-تست ولتاژی :
4-25-7-2-تست اهمی :
4-25-7-3-تست فشار سوخت :
4-25-8- فیلتر بنزین :
4-25-9- آشنایی با اثرات خرابی ظاهری فیلتر بنزین در روی خودرو :
4-26- ریل و شلنگهای سوخت رسانی
4-26-1- وظایف :
4-26-2- محل قرارگیری :
4-26-3- شرح کار قطعه :
4-26-4- روش های عیب یابی :
4-27- رگولاتور فشار سوخت
4-27-1- وظایف :
4-27-2- محل قرار گیری :
4-27-3- ساختار داخلی
4-27-4- شرح کار قطعه :
4-27-5- روش های عیب یابی :
4-27-6- روشهای تست قطعه :
4-28- انژکتورها
4-28-1- وظایف :
4-28-2- محل قرارگیری :
4-28-3- ساختار داخلی :
4-28-4- مدارهای الکتریکی :
4-28-5-شرح کار قطعه :
4-28-6- روش های عیب یابی :
4-28-7- روشهای تست قطعه :
4-28-7-1- تست با دستگاه دیاگ:
4-29- مخزن کنیستر:
4-29-1- وظایف :
4-29-2- محل قرارگیری :
4-29-3- ساختار داخلی :
4-29-4- شرح کار قطعه :
4-30- شیر برقی کنیستر:
4-30-1- وظایف:
4-30-2- محل قرار گیری :
4-30-3- ساختار داخلی :
4-30-4- مدارهای الکتریکی :
4-30-5- شرح کار قطعه :
4-30-6- روش های عیب یابی :
4-30-7- روش های تست قطعه :
4-30-7-1-تست با دستگاه دیاگ:
4-30-7-2- تست اهمی :
4-31- مبدل کاتالیستی:
4-31-1- وظایف :
4-31-2- محل قرارگیری :
4-31-3- ساختار داخلی :
4-31-4- شرح کار قطعه :
4-32- شمع Spark :
4-32-1- وظایف :
4-32-2- محل قرارگیری :
4-32-3- ساختار داخلی :
4-32-4- شرح کار قطعه :
4-32-5- شمع ها به دو دسته تقسیم می شوند :
4-32-6- روش های عیب یابی :
4-32-6-1- تست با دستگاه دیاگ:
4-32-6-2- تست اهمی:
4-33- باتری Battery :
4-34- وایر شمع :
4-34-1- وظایف :
4-34-2- محل قرارگیری :
4-34-3- ساختار داخلی :
4-34-4- تست اهمی :
4-35- ارتباطات برق ECU با سنسورها و فرمانبرها :
4-35-1- مرحله سوئیچ – بسته:
4-35-2- مرحله سوئیچ – باز:
4-35-3- موتور – روشن:
4-35-4- خودرو – حرکت:
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مهم ترین معایب سیستم انژکتوری:
5-1-1- برای رفع عیب شماره 1 پیشنهاد میشود :
5-1-2- برای رفع عیب شماره 3 پیشنهاد می شود:
5-1-3- برای رفع چهارمین عیب پیشنهاد می شود:
5-2- خودروهای آینده با سوخت هسته ای
5-2-1- نگاه اجمالی به چگونگی استفاده انرژی خورشید در صنعت :
5-2-2- سیر تحولی و رشد
5-2-3- تهیه باتری خورشیدی
5-2-4- کاهش هزینه ساخت
5-2-5- استفاده از مواد در باتری خورشیدی
5-2-6- مزیت یا بازده باتریهای خورشیدی
5-2-7- خورشید :
5-2-7-1- زبانه ها و شعله های خورشیدی
5-2-7-2- باد خورشیدی
5-2-7-3- مسیر نامنظم
5-2-7-4- چرخه ها و لکه های خورشیدی
5-2-7-5- مرگ خورشید
5-2-7-6- انرژی خورشیدی :
5-2-8- مصارف انرژی خورشیدی :
5-2-9- طریقه دریافت الکتریسیته از انرژی خورشیدی :
5-2-10- کاربردهای سلولهای خوشیدی :
منابع :
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل1-1: نمایی از سیستم کاربراتور
شکل1-2: شدت جرقه به شدت به دور موتور وابسته است
شکل1-3: سیستم‌ انژكتوری
شکل1-4: واحد کنترل الکترونیکی
شکل3-1: واحد کنترل الکترونیکی ECU
شکل 3-2: نمایش شماتیک ارتباط دو جانبه ECU با سنسورها و فرمان برها
شکل4-1: رله دوبل
شکل 4-2: مدار الکتریکی مربوط به ارتباط رله دوبل و ECU 37
شکل4-3: سنسور دور موتور
شکل 4-4: مدار الکتریکی سنسور دور موتور در ارتباط با ECU
شکل4-5: سنسور سرعت خودرو
شکل 4-6: سنسور موقعيت دريچه گاز
شکل 4-7: مدار الکتریکی مربوط به ارتباط پتانسیومتر دریچه گاز و ECU
شکل 4-8: سنسور فشار هوای ورودی
شکل 4-9: نمودار سنسور فشار هوای ورودی
شکل 4-10: سنسور دمای هوای ورودی
شکل 4-11: سنسور دماي آب موتور
شکل 4-12: مدار الکتریکی مربوط به سنسور دمای مایع خنک کننده موتور
شکل4-13: سنسور ضربه
شکل 4-14: تست سنسور ضربه
شکل 4-15: سوئیچ اینرسی
شکل4-16: محل قراگیری سوئیچ اینرسی
شکل 4-17: سنسور اكسيژن
شکل4-18: نمایش اجزای تشکیل دهنده سنسور اکسیژن
شکل 4-19: مدار مربوط به مدار الکتریکی سنسور اکسیژن و ECU
شکل 4-20: سنسور ميل سوپاپ
شکل4-21: گرمکن هوزینگ دریچه گاز
شکل 4-22: استپ موتور
شکل 4-23: نمایش کارکرد استپ موتور
شکل 4-24: تنظیم هوای مورد مصرف سیلندرها در زمان رها کردن گاز در استپ موتور
شکل 4-25: مدار الکتریکی مربوط به استپ موتور
شکل 4-26: کویل دوبل
شکل 4-27: افزایش ولتاژ برای انجام فرآیند جرقه زنی توسط کویل
شکل 4-28: مدار الکتریکی مربوط به کوئل دوبل
شکل 4-29: پمپ بنزین
شکل 4-30: اثرات خرابی ظاهری فیلتر بنزین در روی خودرو
شکل 4-31: رگولاتور فشار سوخت
شکل 4-32: انژکتورها
شکل 4-33: ساختار و اجزای تشکیل دهنده انژکتور
شکل4-34: مخزن کنیستر
شکل 4-35: شیر برقی کنیستر
شکل 4-36: مبدل کاتالیستی
شکل 4-37: وایر شمع
شکل 4-38: مدار برق سیستم انژکتور پارس ، سمند و 405 تیپ L3 ، ECU نوع S2000-10
شکل 5-1: اولین خودرو مفهومی که از انرژی هسته ای استفاده می کند

 

 

مقدمه

سيستم سوخت رساني براي خودرو، همانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسي در بدن انسان، سيستمي ضروري و بسيار حساس است که انرژي لازم براي استفاده خودرو را فراهم مي سازد. سيستم هاي سوخت رساني چگونه چنين کاري را انجام مي دهند؟ چند نوع هستند؟ مزايا و معايب هر سيستم چيست؟ چه نوع سيستمي براي خودرو اقتصادي تر و مناسب تر است؟ و ده ها سؤال ديگر وجود دارد که براي تمامي کساني که به نوعي با خودرو سر و کار دارند، پيش مي آيد.
از سال ۱۳۸۳ ساخت خودروهاي سواري کاربراتوري تقريباً به حالت تعليق درآمده است و شرکت ها مي‌بايستي از سيستم هاي انژکتوري در محصولات خود استفاده کنند. تعدادي از رانندگان قديمي خودرو همچنان بر استفاده از خودروهاي کاربراتوري اصرار مي ورزند. کاربراتور و انژکتور چه تفاوتي دارند؟ هر يک چه کاري انجام مي دهند؟ کدام يک بر ديگري ارجحيت دارد؟ در اين نوشتار، سعي داريم به اختصار با اين سيستم سوخت رساني و در نهايت مزايا و معايب هر دو آشنا شويم.
قبل از تشریح عملکرد سیستم انژکتوری ابتدا باید بفهمیم که یک سیستم کاربراتوری چگونه کار کرده و چه معایبی از این سیستم موجب شده تا با کنار گذاشتن آن ، سیستم انژکتوری را جایگزین آن نماییم. با نگاهی گذرا به خودرویی که تحت سیستم کاربراتوری کار می کند مشاهده می کنیم که دو جزو اساسی این سیستم را دو قطعه ” کاربراتور ” و ” دلکو ” تشکیل می دهند .
لازم به ذکر است که در قسمت پایانی پروژه پیشنهاداتی برای بهینه سازی طرح انژکتوری داده شده است.

 

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...