عنوان: پایان نامه اصول كار سنسورها و عملگرهاي به كار رفته در موتورهاي پرايد، مهندسی مکانيک
رشته: پروژه تخصصی دوره کارشناسی،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه: 80
بهمرا فایل پاورپوینت جهت ارائه پایان نامه
چکیده
همانطور که مطلع هستید پروژه بنده در مورد اصول کار سنسورها و عملگرهای بکار رفته در موتور پراید است.
سنسور و عملگر در خودروهای مجهز به موتور انژکتوری کاربرد دارند که در این خودروها مصرف سوخت وآلودگی هوا کاهش یافته و موتور نیز از راندمان و شتاب بالاتری برخوردار می گردد.
همچنین در موتورهای انژکتوری قطعاتی نظیر دلکو.کاربراتورو… حذف شده و به جای آن از قطعاتی نظیر ECU.انژکتور.کوئل دوبل.ریل سوخت و… استفاده می شود که علاوه بر دارا بودن عمر مفید بالا دارای قدرت بیشتر و همچنین سهولت تعویض و عیب یابی می باشند.
من در فصل اول این پروژه انواع سنسورها و عملکرد آنها و جنس و نحوه کارکردشان را نوشته ام و در فصل دوم به معرفی موتور پله ای و مشخصاتش و مزایا و معایبش پرداخته ام و در فصل سوم که بحث اصلی پروژه من است سنسورها و عملگرهای موتور پراید را با شکل ومحل نصبشان ونحوه کارکردشان معرفی کرده ام.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه.
فصل اول: معرفی انواع سنسور و عملکرد آن
1-1- سنسور موقعيت دريچه گاز
1-2- سنسورهاي MAP/MAF (فشار مطلق منيفولد/جرم جريان هوا)
1-2-1- روش هاي اندازه گيري جريان هوا
1-2-2- سيستم هاي MAP SPEED DENSITY..
1-2-3- ساختمان سنسورMAP.
1-3- سنسور اكسيژن..
1-3-1- خصوصيات ساختماني سنسور اكسيژن..
1-3-2- عملكرد سنسور اكسيژن (داراي گرمكن و فاقد گرمكن )
1-3-3-عملكرد CLOOSE LOOP سنسور اكسيژن..
1-4- سنسور ضربه.
1-4-1-عملكرد.
1-5- سنسور هاي دما
1-5-1-عملكرد سنسور دماي مايع خنك كننده أ
1-5-2-انواع سنسورهاي دما
1-5-3-سنسور دماي هواي ورودي / دماي هواي منيفولد.
1-5-4-سنسورهاي دماي هوا
1-6- سنسور موقعيت ميل لنگ…
1-6-1- ساختار
1-6-2- عملكرد سنسور موقعيت ميل لنگ نوع القايي..
1-7- سنسور اثر هال..
1-8- سنسور موقعيت ميل بادامك..
1-8-1- ساختار
1-8-2- موقعيت مكاني..
1-9- سنسور موقعيت ميل بادامك كمپاني جنرال موتورز
1-9-1- سنسور موقعيت ميل بادامك كاديلاك…
1-9-2- سنسور موقعيت ميل بادامك كرايسلر.
1-10- سنسور سرعت خودرو
فصل دوم: موتور
2-1- موتور پله اي..
2-1-1- مشخصات يك موتور پله اي:
2-1-2- مزایای موتور پله ای:
2-1-3- معايب موتور پله ای:
2-2- انژكتور
فصل سوم: معرفي سنسورهاي موتور پرايد
3-1- ECU..
3-2- سنسورفشار منيفولد و دمای هوای ورودی..
3-3- سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ…
3-4- سنسور موقعيت ميل بادامک…
3-5- سنسور دمای مايع خنک کننده
3-6- سنسور اکسيژن..
3-7- سنسور ضـربه.
3-8- سنسور موقعيت دريچه گاز
3-9- سنسور سرعت خودرو
3-10- سوييچ اينرسی..
3-11- موتور پله اي.
نتیجه گیری..
منابع.
فهرست اشکال
عنوان
شکل 1-1 نحوه پاشش در بدنه دريچه گاز TBI در خودروي جنرال موتورز استفاده شده در يك موتور V6 3.8L..
شکل 1-2 پتاسيومتر شامل يك مقاومت با يك اتصال متحرك داخلي..
شکل 1-3 سنسور موقعيت دريچه گاز شركت فورد.
شکل 1-4- سنسورهاي MAP/MAF.
شکل 1-5 سيستم MAP SPEED DENSITY..
شکل 1-6 مفاهيم پايه كاركرد سنسورMAP.
شکل 1-7يك مثال از سنسورMAP strain-gauge.
شکل 1-8 نمونه ای از سنسور شرکت فورد.
شکل 1-9 مفاهيم اساسي سنسور اكسيژن
شكل 1-10 نمونه سنسور اكسيژن داراي گرمكن..
شكل 1-11 شماي كلي سيستم CLOSE LOOP يك موتور V..
شکل 1-12 واکنش های سنسور اکسیژن در شرایط مختلف…
شکل 1-13 ولتاژ انالوگ يك سنسور اكسيژن ، رابطه تغيير مقدار HC ، CO و وكارآيي كاتاليست كانورتر را با نسبت هوا و سوخت
شکل 1-14- سنسور اكسيژن شركت فورد.
شکل 1-15 موقعیت سنسور ضربه ، نوعی از پيزوالكتريك مورد استفاده
شکل 1-16 ولتاژ خروجي آنالوگ سنسور
شکل 1-17 نمایش سنسور ضربه و موج ولتاژ آن را هنگام كاركرد در 7000Hz.
شکل 1-18 نمایش يك سنسور ضربه نوع FLAT RESPONCE و موج ولتاژش..
شکل 1-19 نحوه و ترکیب سیم کشی یک سنسور ضربه.
شکل 1-20 درمدار تركيب پايه سنسور ضربه.
شکل 1-21 مثالی از یک CTS.
شکل 1-22 مقایسه دو سنسوردما
شکل 1-23 سنسور دماي مايع خنك كننده موتور شركت فورد.
شکل 1-24 نصب سنسور lAT، مثالی از سنسور MAT..
شکل 1-25- نمای سنسور شركت فورد.
شکل 1-26 نمایی از جلوی موتور که سنسور به دسته یا سوراخی پیچ می شود.
شکل 1-27 نمایی از جلوی موتور که سنسور به یک سمت بلوکه سیلندر نصب می شوند.
شکل 1-28 القايي متغير (جنرال موتورز و فورد)
شکل 1-29 نمایش نحوه نصب نوك انتهايي سنسور و چرخ شياردار دوار در فاصله معيني از يكديگر.
شکل 1-30- نمایش موج ولتاژ خروجي سنسور هنگام گردش ديسك رلاكتور وقرار گرفتن شيار مقابل سنسور
شکل 1-31 تکیه سنسور اثر هال براي فعاليت، به يك ميدان مغناطيسي..
شکل 1-32 توليد شدن ولتاژ هال ..
شکل 1-33 مثل تشریحی اثر هال در یک مرحله بالاتر.
شکل 1-34 خاموشی ترانزیستور در هنگام قطعی ميدان مغناطيسي.
شکل 1-35 سيستم اثر هال در سنسور موقعيت ميل لنگ…
شکل 1-36 نمایش برابری سه سيگنال ميل لنگ در زمان و دامنه
شکل 1-37 نصب سنسور موقعيت ميل بادامك ،در لبه عقبي سيلندر ،روبروي ميل بادامك سوپاپ دود.
شكل 1-38 نمایش ایجاد چهار قطب نامتقارن توسط آهنرباي نصب شده
شکل 1-39 موقعيت سنسور را در يك خودرو جنرال موتورز
شكل 1-40 نمایش آهنرباي دايمي مولد پالسكه بر روي مجموعه خروجي گيربكس پرس شده است،
شكل 1-41 نمایش يك سنسور سيم پيچ مغناطيسي..
شکل 1-42 نمونه اي از سنسور سرعت خورو شركت فورد.
شکل 2-1 نمایش مقطع عرضی ساختار موتور پله ای..
شکل 2-2 تغذیه جريان از يک منبع تغذيه DCاز طريق کليد های I III,II,
شکل 2-3 به کارگیری سوییچ های الکترونیکی در درایو یک موتور پله ای..
شکل 2-4 نمایی از انژکتور
شکل 2-5 معرفی قسمت های مختلف انژکتور
شکل 2-6.
شکل 2-7- نمایی از رگلاتور فشار
شکل 3-1نمایی از ECU..
شکل 3-2 نمایی از سنسورفشار منيفولد.
شکل 3-3 سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ…
شکل 3-4 سنسور موقعيت ميل بادامک…
شکل 3-5- سنسور دمای مايع خنک کننده
شکل 3-6 نمایی از سنسور اکسیژن..
شکل 3-7- نمایی از سنسور ضربه.
شکل 3-8 نمایی از سنسور موقعيت دريچه گاز
شکل 3-9 نمایی از سنسور سرعت خودرو
شکل 3-10نمایی از سوييچ اينرسی..
شکل 3-11 نمایی از موتور پله ای..
نتیجه گیری
نتیجه گیری که می توانیم از این پروژه داشته باشیم این است که خودروهای انژکتوری که مجهز به سنسور و عملگرهستند نسبت به خودروهای کاربراتوری که فاقد سنسور و عملگر هستند مصرف سوخت کمتری دارند و آلودگی کمتری نسبت به خودروهای کاربراتوری دارند.
خودروهای انژکتوری دارای E.CU هستند که این E.C.U در واقع مغز خودرو بوده و خودرو را از همه کاستی ها و عیوب باخبر می سازد تا راننده نسبت به رفع عیوب اقدام کند.
این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.