سایت در حال بارگذاری است ...

كنترل الكترونيكي موتور ديزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق

عنوان پروژه: كنترل الكترونيكي موتور ديزل ‏‎(EDC)‎، مهندسی برق

رشته: مهندسی برق،پروژه تحقيقاتي دوره كارشناسي

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات: 58

 

فهرست مطالب ‏
کنترل الکترونیکی موتور دیزل ‏EDC
شرایط فنی
مرور کلی سیستم
پردازش داده‌های ‏EDC
سیگنال‌های ورودی
اصلاح سیگنال
پردازش سیگنال در ‏ECU
سیگنال‌های خروجی
انتقال داده‌ها به سایر سیستم‌ها
مرور کلی سیستم
انتقال داده‌ها به روش متداول
انتقال داده‌های سریال ‏CAN
پمپ‌های انژکتور ردیفی ‏PEبا کنترل الکترونیکی
بلوک‌های سیستم

اجزاء تشکیل‌دهنده

مدارهای کنترل (شکل ۵-۹)‏

دیگر وظایف

سیستم ایمنی

مزایا

پمپ‌های انژکتور ردیفی با کنترل غلافی

کنترل شروع تزریق

ملحقات

حلقه کنترل خودکار

کنترل الکترونیکی پمپ‌های انژکتور آسیابی

محوری ‏VE-EDC

بلوک‌های سیستم

اجزاء سیستم

کنترل‌های حلقه بسته (خودکار)‏

اقدامات ایمنی

مزیت‌ها

‏ ‏

خاموش کردن موتور

كنترل الكترونيكي موتور ديزل ‏‎(EDC)‎

شرايط فني ‏
امروزه، در وراي پيشرفت‌هائي كه در زمينه‌ي تزريق ‏سوخت موتور ديزل صورت گرفته، كاهش مصرف سوخت و ‏افزايش در توان و گشتاور، فاكتورهاي بسيار مهمي به ‏شمار مي‌آيند. در گذشته، اهميت اين فاكتورها موجب ‏استفاده‌ي بيشتر از موتورهاي ديزل با تزريق مستقيم ‏‎(DI)‎‏ بوده است. در مقام مقايسه با موتورهاي ديزل با ‏پيش محفظه و يا مجهز به محفظه‌ي گردابي، كه به نام ‏موتورهاي با تزريق غير مستقيم ‏‎(IDI)‎‏ معروفند، ‏موتورهاي با تزريق مستقيم داراي فشار تزريق بيشتري ‏هستند. اين امر منجر به اختلاط بهتر سوخت- هوا گشته ‏و احتراق در ان كاملتر صورت مي‌گيرد. در موتورهاي ‏با تزريق مستقيم، با توجه به اين واقعيت كه اختلاط ‏بهتر انجام مي‌شود و به علت عدم وجود پيش محفظه و ‏يا محفظه گردابي، هيچ گونه تلفات ناشي از سريز ‏سوخت وجود ندارد و نسبت به موتورهاي با تزريق غير ‏مستقيم، مصرف سوخت 15-10 درصد كاهش مي‌يابد.‏
علاوه بر اين، موتورهاي مدرن امروزي بيشتر در معرض ‏مقررات سخت مربوط به گاز اگزوز و صدا هستند. اين ‏امر باعث شده است كه از سيستم تزريق سوخت موتور ‏ديزل، انتظارات بيشتري مطرح شود، از جمله:‏
‏- فشارهاي بالا در تزريق سوخت،
‏- منحني بنيادي‌تري از آهنگ سوخت‌دهي،
‏- شروع تزريق متغير، ‏
‏- تزريق پيلوتي، ‏
‏- سازگاري مقدار سوخت تزريقي، فشار تقويت يافته، و ‏كميت سوخت تزريقي در يك مرحله‌ي كاري معين،
‏- كميت سوخت راه‌انداز وابسته به درجه‌ي حرارت، ‏
‏- كنترل دور آرام مستقل از بار وارده بر موتور،
‏- تنظيم سرعت مطلوب با توجه به مصرف سوخت و بازده،
‏- به كارگيري چرخش دوباره‌ي گاز اگزوز، ‏EGR‏ با ‏كنترل خودكار،
‏- كاهش در تولرانس‌ها و افزايش در دقت، در تمام طول ‏عمر مفيد وسيله‌ي نقليه.‏
مرور كلي سيستم
در سال‌هاي گذشته، به علت افزايش، چشم‌گير در توان ‏محاسبه‌اي ميكروكنترلرهاي موجود در بازار، تبعيت ‏كنترل الكترونيكي ديزل ‏‎(EDC)‎‏ از مقررات و شرايطي را ‏كه پيشتر يادآور شديم را ممكن ساخته است.‏
پردازش داده‌هاي ‏EDC
سيگنال‌هاي ورودي ‏
حس‌گرها همراه با عمل كننده‌ها، وسيله ارتباطي بين ‏خودرو و واحد پردازش داده‌هاي آن هستند. سيگنال‌هاي ‏حاصل از حس گرها، از طريق مدار الكتريكي محافظ و ‏اگر لازم باشد از طريق مبدل‌هاي سيگنال و ‏آمپلي‌فايرها، وارد يك واحد و يا واحدهاي متعدد ‏كنترل الكترونيكي ‏‎(ECU)‎‏ مي‌شوند.‏
اصلاح سيگنال ‏
مدار محافظ براي محدود ساختن سيگنال‌هاي ورودي در ‏حد حداكثر ولتاژ از پيش تعيين شده به كار مي‌رود. ‏سيگنال اصلي با استفاده از صافي، تقريباً به طور ‏كامل از وجود سيگنال‌هاي تداخلي آزاد شده و سپس ‏تقويت مي‌يابد تا بتواند با ولتاژ ورودي واحد ‏ECU‏ ‏متناسب باشد.‏
پردازش سيگنال در ‏ECU
ريزپردازنده‌هاي ‏ECU‏ غالباً سيگنال‌هاي ورودي را به ‏صورت گسسته ‏‎(Digital)‎‏ پردازش مي‌نمايند و به همين جهت ‏نياز به يك برنامه‌ي خاصي است. اين برنامه در حافظه ‏ROM‏ و يا ‏Flash- EPROM‏ ذخيره مي‌شود.‏
سيگنال‌هاي خروجي
ريزپردازنده‌ها با سيگنال‌هاي خروجي خود بخش‌هاي ‏خروجي را به كار مي‌اندازند. به طور معمول اين ‏بخش‌ها براي ارتباط مستقيم با عمل كننده‌ها داراي ‏قدرت كافي هستند. به كار افتادن هر كدام از عمل ‏كننده‌ها در رابطه با تعريف يك سيستم خاصي مي‌باشد. ‏اين بخش‌هاي خروجي در مقابل هر گونه اتصال كوتاه به ‏زمين يا به ولتاژ باطري و يا در مقابل صدمات ناشي ‏از اضافه بار محافظت شده‌اند. اشكالات نخست توسط ‏بخش‌هاي خروجي تشخيص داده شده، پس از آن، به ريز ‏پردازنده گزارش مي‌شود وضعيت مشابه در مدارات باز ‏خازن نيز تعبيه شده است.‏
انتقال داده‌ها به روش متداول ‏
انتقال داده‌ها در يك خودرو به روش مرسوم، با اين ‏ويژه‌گي كه براي هر سيگنال يك سيم هادي جداگانه ‏اختصاص مي‌يابد، شناخته مي‌شود. سيگنال‌هاي دودوئي ‏تنها مي‌توانند به صورت ‏‎”0″‎‏ و ‏‎”1″‎‏ منتقل شوند (كد ‏دودوئي)، به عنوان مثال، كمپرسور تهويه‌ي مطبوع ‏‏«روشن» يا «خاموش».‏
انتقال داده‌هاي سريال ‏‎(CAN)‎
اشكالاتي كه در انتقال داده‌ها توسط وسيله ارتباطي ‏متداول پيش مي‌آيد، مي‌توان به وسيله‌ي به كارگيري ‏سيستم‌هاي باس (خطوط داده‌ها) برطرف شود. به عنوان ‏مثال، براي ‏CAN، مي‌توان از يك سيستم باس نام برد ‏كه فقط براي استفاده در خودروها ساخته شده است. ‏سيگنال‌هائي پيش‌تر از آن‌ها ياد شد، به شرط آن كه ‏سيستم كنترل الكترونيكي داراي وسيله ارتباطي ‏CAN‏ ‏سريال باشد، مي‌توانند توسط ‏CAN‏ منتقل شوند.‏
شناسائي بر اساس محتويات ‏
به جاي شناسائي تك تك ايستگاه‌ها، در طرح شناسائي ‏كه توسط ‏CAN‏ به كار مي‌رود، براي هر كدام از ‏پيام‌ها يك برچسب تخصيص داده مي‌شود. بدين ترتيب هر ‏پيام يك شناسنامه‌ي 11 يا 29 بيتي دارد كه محتويات ‏آن پيام را مي‌شناساند (به عنوان مثال سرعت موتور).‏
تخصيص اولويت ‏
شناسنامه، محتويات داده‌ها و نيز اولويت‌ پيام ارسال ‏شده را مي‌شناساند. سيگنالي كه به سرعت تغيير ‏مي‌يابد (مانند سيگنال مربوط به دور موتور)، بايد ‏بلافاصله ارسال شود. بدين جهت الويت بيشتري به آن ‏داده مي‌شود ولي سيگنالي كه تغييرات آن به نسبت ‏آرام است، (مثل سيگنال مربوط به درجه‌ي حرارت ‏موتور)، داراي اولويت كمتري است.‏
شكل پيام ‏
براي انتقال داده به سيستم باس، يك قالب داده به ‏طول 130 بيت (فرم استاندارد)، يا 150 بيت (فرم بسط ‏يافته)، ايجاد شده است. اين كار موجب مي‌شود كه ‏زمان انتظار براي ارسال اطلاعات بعدي حداقل شود. ‏قالب داده از 7 قسمت متوالي تشكيل يافته استز
خطايابي متمركز ‏
سيستم باس ‏CAN، داراي تعدادي وظايف اخطار دهنده ‏براي خطايابي مي‌باشد. در اين رابطه، تعدادي ‏سيگنال‌هاي كنترل كننده در «قالب داده‌ها» و در ‏‏«اخطار دهنده» موجود است تا هر كدام از فرستنده‌ها ‏پيام ارسالي را دوباره دريافت كرده، وجود هر گونه ‏انحراف احتمالي در پيام را بررسي كند.‏
همزمان سازي
سازمان بين‌المللي استانداردها ‏ISO، استانداردهائي ‏را براي انتقال داده‌ها در سيستم ‏CAN‏ كه در مورد ‏خودروها كاربرد دارند، تعريف نموده است:‏
‏- ‏ISO 11519-2‎، براي كاربردهاي تا 125 كيلوبيت در ‏ثانيه
‏- ‏ISO 11898‎، براي كاربردهاي بالاي 125 كيلوبيت در ‏ثانيه.‏
بلوك‌هاي سيستم
‏1- حس‌گرها و مولد كميت‌هاي مطلوب جهت بررسي دقيق ‏شرايط كاري موتور و ايجاد كميت‌هاي مطلوب. اين ‏ادوات كميت‌هاي فيزيكي متنوعي را به سيگنال‌هاي ‏الكتريكي تبديل مي‌كنند.‏
اجزاء تشكيل دهنده ‏
حس‌گر دور پمپ
يك حس‌گر از نوع القائي، در عمل كننده پمپ انژكتور ‏رديفي دور پمپ را نمايش مي‌دهد.‏
حس‌گر حركت شانه
حس‌گر حركت شانه نيز در عمل كننده پمپ قرار گرفته و ‏تغيير وضعيت شانه‌ي پمپ را ثبت مي‌كند.‏
حس‌گر فشار هواي ورودي ‏
فشار هواي ورودي در طرف پرفشار توربوشارژ به ‏وسيله‌ي يك حس‌گر مقاومتي پيزو اندازه‌گيري مي‌شود.‏
حس‌گرهاي درجه حرارت ‏
اين حس‌گرها براي اندازه‌گيري درجه حرارت هواي ‏ورودي، مايع خنك كننده و سوخت ديزل به كار مي‌روند.‏
حس‌گر سرعت پيش‌روي خودرو
سيگنال مربوط به ثبت كننده‌ي مسافت طي شده (هميشه ‏در وسائط نقليه تجاري موجود است) و يا سيگنال ‏دريافتي از يك حس‌گر ديگر كه مخصوص سرعت پيش‌روي ‏خودرو است، براي تعيين سرعت پيش‌روي وسيله نقليه‌ به ‏كار مي‌رود.‏

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...