سایت در حال بارگذاری است ...

سيستم ايمني کیسه هوا،ايربگ،air bag، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو

عنوان:دانلود تحقیق سيستم ايمني کیسه هوا،ايربگ،air bag،مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو

مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 18

 

بهمرا فایل پاورپوینت ppt در 23 اسلاید

موضوع تحقیق:

سيستم ايمني ايربگ

فهرست مطالب:
1. مقدمه
2. تاریخچه
3. وظيفه سيستم ايمني ايربگ
4. محل قرار گیری سنسورها
5. شرح وظايف قطعات سيستم
6. ترتيب زمانبندي ونحوه عملكرد سيستم ..Airbag
7. نكات ايمني

1 . مقدمه:

می دانیم که اجسام درحال حرکت دارای «نیروی حرکت» هستند که بستگی به حجم و شتاب دارد و تا مادامی که یک نیروی خارجی مانع نگردد، آن جسم با همان سرعت و در همان جهت ، به حرکت خود ادامه خواهد داد. اتومبیل نیز متشکل از چندین بخش است یعنی بدنه وهمین طور سرنشینان که درصورت حرکت،تمام اجسام به حرکت ادامه می دهند.توقف نیروی حرکت به زمان نیاز دارد. وقتی که اتومبیلی تصادف می کند، نیروی حرکت به سرعت متوقف شده و به سکون تبدیل می گردد. اما نیروی حرکتی سرنشینان همچنان وجود دارد. اولین ومهمترین هدف وسایل ایمنی، جلوگیری از ادامه حرکت سرنشینان است تا در صورت تصادف، صدمه کمتری ببینند. کیسه هوا نیز با هدف تبدیل سرعت سرنشین به صفر، طراحی گردیده است . کیسه هوا میان سرنشینان و بدنه اتومبیل، فضا را پرکرده و از برخورد جلوگیری می کند
هر چند کیسه هوا نقش مکمل کمربند ایمنی را در خودرو به عهده دارد و روز به روز استفاده از آن بیشتر می شود اما نمی تواند جانشین کمربند ایمنی در خودرو شود . زیرا کمربند ایمنی به عنوان ، ارزانترین و آسانترین وسیله ایمنی در خودرو مطرح می باشد که در کلیه تصادفات اعم از ضربات جلو ، پهلو وحتی وارونه شدن خودرو ، غلتش و غیره تاثیر بسزائی در حفظ جان سرنشینان دارد . کمربند ایمنی و کیسه هوا باید به صورت توام با یکدیگر استفاده شوند و نتایج تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کمربند ایمنی در کنار کیسه هوا ضروری است وگرنه کارآیی کیسه هوا کاهش می یابد
کیسه هوا موقعی که با کمربند ایمنی استفاده شود به میزان قابل توجهی از جراحات و آسیبهای وارده به سر می کاهد . کیسه هوا به عنوان یک سیستم کمکی Supplemental Restraint System استفاده می شوند . سیستم کیسه هوا به واسطه مدار الکتریکی ، تحلیل گر ، عیب یاب و نمایش دهنده عیب سیستم از ایمنی و اطمینان بسیار بالائی برخوردار می باشد.

2. تاریخچه:

اولین کیسه هوا در سال 1980 توسط کارخانه بنز وارد بازار شد ولی چندان مورد توجه قرار نگرفت .
از سال 1981 که ایربگ و کمربندهای پیشکشنده در اتومبیلها قرار گرفتند تا کنون جان هزاران انسان به واسطه انها نجات داده شده است در امریکا جان 14200 نفر و در المان از سال 90 جان 2500 نفر.
مرسدس بنز قصد دارد تا با نواوری های بیشتر خود در این زمینه این سیستم جامع امنیتی را بهبود بخشد و با بهره گیری از انها سیستم کامل امنیتی را ایجاد کند.
در سال 1992 برای نشان دادن قابلیت اطمینان موثر این سیستم ، مرسدس-بنز تصمیم گرفت که 1 میلیون امین ایربگ را بر روی یک Mercedes-Benz 500 SEL ساخته شده در سال 1981 نصب کند.
با پیشرفت این صنعت در سال 1987 ایربگ سرنشین جلو نیز طراحی شد و در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شد. به تدریج با تحقیقات بعمل امده اندازه ایربگ ها را کوچکتر کردند که همین امر باعث شد تا انواع دیگر ایربگ نیز ساخته شود از قبیل نوع پرده ای که در قسمت ستونها قرار میگیرد و در ضربات ناشی از پهلوی خودرو از سر و بدن سرنشینان محافظت میکند. با تحقیقات انجام شده بر روی ایربگ های جانبی توسط مرسدس-بنز در سال 1993 این کمپانی تصمیم گرفت تا در سال 1995 این نوع ایربگها را بطور آپشن اضافه بر روی مدل E-Class قرار دهد و همینطور در سال 1998 ایربگهای شیشه های کناری را نیز بطور مکمل ایربگهای جانبی ارائه داد. در سال 2001 نیز ایربگهایی جانبی برای محافظت از سرو قفسه سینه رانندگان در خودروهای روباز و رودستر عرضه کرد. درسال 1992 ایربگ راننده و در سال 1994 ایربگ سرنشین جلو نیز بصورت استاندارد بر روی تمام مدلهای اتومبیل مرسدس بنز قرار گرفت.
در S-Class سری W221 ایربگهای انطباقی و هماهنگ شونده یکی از قسمتهای فلسفه امنیت این خودرو که با نام PRE-SAFE® شناخته می شود را تشکیل میدهد. ایربگها در دو مرحله فعال میشوند ، بسته به میزان شدت برخورد و داده های شخصی که از راننده گرفته میشود و قابلیت هماهنگی هر چه بهتر با شخص راننده بطور خاص با توجه به وزن ، قد ، سن ، جنسیت و… را دارند. با ضمیمه کردن ایربگ به سیستم محافظت پیشگیرانه PRE-SAFE® توسط محققان مرسدس-بنز ، تا زمانیکه تصادفی رخ ندهد ایربگ ها فعال نیستند و به محظ در مدار قرار گرفتن این سیستم ایربگ ها نیز چک میشوند و فعال ! کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده نیز مکمل ایربگ قرار گرفت.
Ford درسال 1998 ، یک سیستم ایربگ دوتایی طرف راننده و طرف مسافر راساخت که این سیستم از آن پس جزء استاندارد های آمریکا شناخته شد و کاربرد آن در سطح جهانی افزایش یافت . و این موجب تشویق بسیاری از کارخانجات در توسعه و تولید سیستمهای کیسه هوا شد . و در اول سپتامبر همان سال کلیه خودروهائی که در آمریکا وارد بازار شدند مجهز به کیسه هوا بودند.

بر اساس آمار سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگرا ههای آمریکا در سال 1997 استفاده از کیسه هوا به تنهایی جان 842 نفر را نجات داده است و از سال 1987 به بعد این رقم به 4200 نفر افزایش یافته است
تا سپتامبر 1998 بالغ بر 82 میلیون خودرو یعنی حدود 41 درصد از کل 200 میلیون خودروی سواری و کامیون سبک در آمریکا مجهز به کیسه هوا شدند که نزدیک به 54 میلیون یعنی 27 درصد آنها کیسه هوای سرنشین جلو را نیز دارا می باشد . این در حالی است که ماهانه یک میلیون خودرو مجهز به کیسه هوا در آمریکا به فروش می رسد وبه آمار مذکور اضافه می گردد. بنا بر تصمیمات اتخاذ شده از سال 1998 به بعد کلیه خودروهای تولید شده باید به کیسه هوا دو گانه هم برای راننده و هم برای سرنشین جلو مجهز باشد . همچنین کامیون های سال 1999 به بعد نیز باید دارای کیسه هوا دو گانه سمت راننده و سرنشین باشد . کارشناسان پیش بینی می کنند که در چندسال آینده اتومبیل های تولیدشده به جای 2کیسه هوا، دارای 6 ویا حتی 8کیسه هوا خواهند بود.
ترکیب کیسه هوا و کمربند ایمنی میزان جراحت های وارده به ناحیه سر را در تصادفات تا 75 درصد کاهش می دهد . در حالی که در حالت استفاده از کمربند ایمنی به تنهایی این رقم در حدود 38 درصد کاهش یافته است . این امر گواه آن است که کیسه هوا در کاهش صدمات ناحیه سر نقش بیشتری دارد و حدود 40 درصد آن را کاهش میدهد. نباید کیسه هوا را با یک بالش نرم اشتباه گرفت بلکه باید در نظر داشت که آن در در زمانی کمتر از 0.5 ثانیه یعنی سریعتر از یک چشم بر هم زدن با سرعتی بیش از 400 کیلو متر بر ساعت به شکل بالشتک در می آید و خود این ضربه می تواند برای فردی که به کیسه هوا نزدیک است بسیار خطر ناک باشد . لذا بر اساس قوانین سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراها امریکا کودکان زیر 12 سال باید در صندلی عقب که میزان ایمنی آن 35 درصد بیش از صندلی جلو است قرار گیرند . در ماه مه 1995 سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا به دلیل فقدان فضای ایمنی صندلی عقب برای کودکان اجازه نصب سویچ های ON/OFF را برای خودروهای سواری و کامیون های سبک صادر کرد . در ژانویه سال 1998 همین سازمان قانون کلی اجازه نصب این گونه سویچ ها را برای کلیه خودروها صادر کرد .
عواملی که باعث صدور چنین مجوزی گردید عبارت بودند از :

1 . برخی از خودروها دارای صندلی عقب برای کودکان نبودند .
2 . برخی افراد مایل بودند که کودکان را در جلو خودرو بنشانند .
3 . گروهی از افراد به دلایل پزشکی نمی توانند خطر پذیری نشستن در مقابل کیسه هوا را تحمل کنند
4 . کروهی از افراد با تنظیم صندلی خود در فاصله بیش از 25 سانتیمتر نمی توانند رانندگی کنند .

3. وظیفه سیستم ایمنی ایربگ و کمربندها پیرو تکنیک

بمنظور حفاظت از راننده وسرنشين خودرو ، در هنگام برخورد از روبرو و يا سطوح جانبي در خودروهاي پيشرفته از سيستمهاي حفاظتي از جمله ايربگ راننده ، سرنشين و ايربگهاي جانبي و نيز كمربندهاي ايمني مجهز به سيستم پيروتكنيك استفاده مي گردد.
سيستمهاي حفاظتي و ايمني كيسه هوا و سيستم پيروتكنيك ( سيستم حفاظتي موجود در كمربند )در خودروهاي كنوني مكمل عملكرد يكديگر مي باشند. بدين جهت براي عملكرد دقيق و بموقع ، اين سيستمها توسط يك واحد الكترونيكي مركزي (ECU )كنترل مي شوند
به منظور حفاظت راننده و سرنشين در هنگام برخورد از سطوح جانبي , سيستم حفاظتي ديگري تعبيه شده است كه شامل دو عدد ECU و دو عدد Airbag در طرفين مي باشد كه صورت مجزا عمل مي كنند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...