سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه ژیپس گچ، مهندسي عمران

عنوان:  پایان نامه ژیپس گچ، مهندسي عمران

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسي عمران

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 56

 

فهرست مطالب:
عنوان
مقدمه:
فصل اول: معرفي كاني ها و كاني شناسي ژيپس
انيدريت :
بلور شناسي :
خواص فيزيكي :
دگرساني (آلتراسيون):
ژيپس :
بلورشناسي :
خواص فيزيكي :
خواص مشخصه :
فصل دوم: زمين شناسي اقتصادي و چگونگی پیدایش ژیپس
شرايط تشكيل و ژنز ژيپس:
Marine Brines• (دريائي)
Non-Marine Brines• (غيردريائي)
Mixed Marine-Nonmarine Brines• (مختلط)
محيط تشكيل تبخيري ها:
1- محيط هاي دريائي
2-محيط هاي غيردريائي EvaporatesContinental :

فصل سوم: كاربردهاي ژيپس
مصارف ساختماني
خواص گچ
گچ پزی:
کوره های گچ پزی
1- کوره های گچ پزی چاهی:
2- کوره های تاوه ای:
3- کوره های گردنده خفته:
انواع گچ:
گچ آلفا
گچ بتا
انواع محصولات كاربردي گچ
گچ سفيد ساختماني:
ويژگي هاي فيزيكي گچ سفيد ساختماني
آناليز شيميايي گچ سفيد ساختماني
گچ شكسته بندي:
سيمان كين :
گچ قالب ريزي :
گچ زير سازي:
گچ رويه زبر:
اسپري رويه زبر:
گچ عايق صوت:
گچ درزگيري(پركننده):
گچ كريستال:
مشخصات فيزيكي گچ كريستال
گچ عاج:
ويژگي هاي فيزيكي گچ عاج
آناليز شيميايي گچ عاج
گچ پودر:
گچ ميكرونيزه:
مصارف دارويي
مصارف صنعتي
مصارف كشاورزي
اندازه دانه های گچ :
فصل چهارم: توليد كنندها و مصرف كننده ها
بررسي وضعيت ژيپس در جهان و ايران
وضعيت توليد و فرآوري ژيپس در ايران
ميزان توليد ژيپس و روند آن در ايران
فصل پنجم: ژيپس در ايران
ذخاير و پتانسيلهاي عمده ژيپس در ايران:
ميزان واردات ژيپس در ايران
ميزان صادرات ژيپس در ايران
فهرست منابع و مآخذ:
فهرست جداول:
عنوان
جدول 3- 1 انواع گچ ها و شرايط تشکيل و مصارف آنها
جدول3- 2 دماي پخت و ترکيب انواع گچ.
جدول 4- 1 ميزان توليد ژيپس درجهان در سال هاي 1994- 2004 بر حسب هزارتن.
جدول4- 2 – ميزان توليد ژيپس در جهان در طي سالهاي 1997- 2004 ( هزارتن)
جدول 4- 4 ميزان توليد ژيپس در ايران در سال هاي 1994- 2004 بر حسب هزارتن.
جدول5-1 توزيع ذخاير گچ در استان هاي مختلف کشور در سال هاي اخير
جدول5-2 مقدار و ارزش واردات گچ برحسب تعرفه و کشورهاي مبداء
جدول 5-3 ميزان صادرات ژيپس در ايران در سال هاي 1994- 1999 بر حسب هزار تن.
جدول5-4 ميزان واردات ژيپس بر حسب ارزش در ايران و جهان از1995 تا 2000.
جدول 5-5 مقدار و ارزش صادرات گچ برحسب تعرفه و کشورهاي مقصد
فهرست اشکال:
عنوان صفحه
شكل1-1 بلورهاي الف) انيدريت ب)آنگلزيت
شكل1-2 بلورهاي ژيپس
شكل1-3 بلورهاي سلنيت، آلاباستر، ساتين اسپار
شكل 1-4 منحني آبگيري از ژيپس
شکل 2-1 پراکندگي کاني هاي تبخيري الف- در حوضه هاي تبخيري کاملاً بسته ب- در حوضه هاي تبخيري نسبتاً بسته
شکل 4- 1 ميزان توليد ژيپس در جهان در سال هاي 1994- 2004 بر حسب هزارتن.
شکل4- 2 ميزان توليد ژيپس در جهان در طي سالهاي 1997- 2004 ( هزارتن )
جدول 4- 3 ميزان توليد ژيپس در اروپا در سال هاي 1999- 2003 بر حسب تن.
شکل 4- 3 ميزان توليد ژيپس در ايران در سال هاي 1994- 2004 .

مقدمه:
تاريخچه کوتاه از گچ وسنگ گچ:
قدیمی ترین آثار بجای مانده از گچ مربوط به 9000 سال قبل می باشد که در آناتولی و سوریه کشف شده اند. 5000 سال قبل مصری ها سنگ گچ را در هوای آزاد در درون آتش می سوزاندندو سپس آنرا می‌کوبیدند و تبدیل به پودر می کردند و در نهایت این پودر را با آب ترکیب می کردند و دیواره های کاخ ها و معابد خود را با گچ می پوشاندند. مصري ها 1500 سال قبل نيز از گچ براي پوشاندن سطوح داخلي ديوارهاي اهرام ثلاثه استفاده كرده اند . درون اهرام مصر بر روي سطوح صاف و سفيد گچي ديوار نگاري هاي شكوهمندي با نقش سربازان مصري ارابه هاي جنگي ، خدايان ، حيوانات و پرندگان موجود است.
در تمدن هاي كهن نيز نوعي گچ استفاده مي شده است كه امروزه ما آن را آلاباستر
مي ناميم . تنديس هاي بزرگ گاوهاي بالدار متعلق به تمدن آشور كه امروزه در موزه شهر لندن موجود است از همين سنگ ساخته شده اند . يوناني ها نيز سكه هايي با نقش كلمه ي آلاباستر كه از نام شهري بنام آلاباستر در مصر گرفته بودند ضرب مي كرده اند . همين طور آنها ظروف و قوري هاي كوچك از گچ ساخته اند .
يوناني ها همچنين نامي به سنگ گچ داده اند كه از دو كلمه با معاني زمين و پختن تشكيل شده است. آنها فرم خاصي از سنگ گچ را كه حالت شيشه اي دارد براي پنجره ها استفاده و به ويژه اين سنگ ها را وقف معبدهاي الهه ي ماه مي نموده اند . سنگ گچ شيشه اي را كه به اين شيوه ي سنتي مورد استفاده قرار مي‌گرفته ، يوناني ها سلنيت (Selenite) يا سنگ ماه مي ناميده اند .
رمي ها نيز راجع به سنگ گچ مي دانستند كه چه كاربردهايي در حرفه و پيشه ي آنها مي تواند داشته باشد. نشانه ي اين اطلاعات مجسمه هاي بدون انسان است كه در اروپاي غربي با ملات گچ درست شده و امروزه در دسترس است . آنگلوساكسون ها و نرمنها سنگ گچ را فراموش كرده بودند تا اينكه دوباره در قرن سيزدهم براي اولين بار با گچ پاريس آشنا شدند .
امروزه آلاباسترهاي خوب در نواحي مياني انگلستان خصوصاً در ناتنگهام به شكل مجسمه هايي با فرم هاي مختلف كه توسط استادكاران قرون 14 و 15 ميلادي حكاكي شده اند پيدا مي شود . بعدها اين دست ساخته هاي گچي مشهور گرديد و با توليد انبوه به سراسر اروپا فرستاده شد . اين آلاباسترها را ما در موزه هاي عمومي مي توانيم ببينيم . آلاباستر همچنين در برخي از آرامگاه ها ، نقوش كليساها و ساير ساختمان هاي تاريخي به كار رفته است .
آن زمانيكه سقف و ديوارهاي خانه ها با ني و تركه درست مي شده مردم براي پركردن شكاف بين آنها نياز به يك اندود پركننده داشتند .
در بيشتر مناطق اروپاي غربي خانه ها به اين شكل ساخته مي شده است . اين كار ابتدا با گل و رس انجام مي شد . سپس بناها نوعي ملات آهكي يافتند كه سطوح سخت و سفيد ايجاد مي نمود . بعدها با دست يابي به سنگ گچ ، اين عمل با بكارگيري ملات گچ انجام شد . بناها ملات گچ را به علت سرعت زياد خشك شدن و عدم وجود ترك بعد از آن نسبت به ملات آهك ترجيح مي دادند . امروز ملات آهك به ميزان جزئي مورد استفاده قرار مي گيرد .
به هر حال بيشترين مصرف گچ براي سطوح داخلي ساختمان بود ولي از قرن16ميلادي به بعد گچ كارها مهارت هاي خود را توسعه دادند و در زمينه ي دكورسازي و كارهاي هنري باگچ توانايي هاي ارزشمندي پيدا نمودند . در پايان كارها بر روي سطوح گچي ديوارها و سقف ها نقش گل ها ، شاخه هاي درختان ، ميوه ها و حتي طرح آلات موسيقي را ايجاد مي كردند . برخي از بهترين نمونه هاي اين طرح ها توسط گچ استاكو (Stucco ) در خانه هاي جورجيان (Dublin)و (Georgian) در جمهوري ايرلند كار شده است .
در سالهای 1700 میلادی پاریس مرکز گچ بود ( گچ پاریس ) چرا که تمامی دیوارهای خانه های چوبی برای جلوگیری از آتش سوزی با گچ پوشیده می شد. پادشاه فرانسه این قانون را بعد از اینکه لندن بزرگ در سال 1666 در اثر آتش سوزی از بین رفت اجباری نمود .
دانش ما در زمینه استفاده از گچ در قبل از قرن نوزدهم محدود می باشد. با این وجود تحقیقات نشان می‌دهد که در قرن شانزدهم گچ همراه آهک در کف ها دیوارها و سقف ها مورد استفاده قرار میگر فته است اما ثابت گردیده است که گچ بری تزئینی که قبلا یکی از موارد استفاده از گچ در نظر گرفته می شده است در این دوران دارای سوابق بسیار مختصری می باشد.
تاريخچه گچ در ايران
در ايران نيز گچ رابطه نزديكي با صنعت ساختمان سازي داشته و از قديم يكي از مصالح ساختماني سنتي ايران بوده است . گچ در بيشتـر ساختمانهاي باستاني كه تاكنون باقي مانده اند بصورت آثار گچ بريهاي زيبا ديده مي شود . از زمان اشكانيان ابنيه هايي با تزئينات گچي بجا مانده است كه نمايانگر خلاقيت و هنر استادكاران ايراني مي باشد . از دوران اسلام نيز گچ بريهاي فراواني بجا مانده كه نمودار پيشرفت اين هنر در سرزمين ايران مي باشد. عالي قاپو ، كاخ هشت بهشت و گچ بريهاي زيباي مسجد جامع اروميه از جمله بارزترين جلوه هاي اين هنر مي باشد . كف سراسر تالار و پـلكان و ستـونهــاي كاخ لاله زار تهران در خيابان سعدي با سنگ گچ مرمري ساخته شده بود. کاربرد گچ در پوشش قوسی کانال ها در قسمتی از بناهای تخت جمشید از دوره هخامنشی به یادگار مانده است. ملات گچ در دوره ساسانیان در اسکلت سازی بناها وهمچنین جهت نماسازی کاربرد فراوان داشته است. یکی از پدیده های هنری در معماری بی همتای ایران هنر گچبری است که در کاوش های باستان شناسی نمونه ها و نشانه هایی از رواج این هنر در روزگار ساسانی به دست آمده است . یکی از کاربردهای ویژه گچ ، اندود کردن دیوارها و آراستن سطوح داخلی ساختمانها است و هنر گچبری این آراستگی را به حد کمال و دلنوازی می رساند . آثار گچبری را در دوره های مختلف تاریخ ایران می توان مشاهده کرد برای نمونه در دوره سلجوقی به مسجد علویان در همدان – در دوره ایلخانی به بقعه بایزید بسطامی در بسطام – در دوره تیموری به بقعه شیخ احمد جامی در تربت جام – در دوره صفویه به کاخ عالی قاپو در اصفهان – در دوره زندیه به عمارت کلاه فرنگی در شیراز و در دوره قاجار به کاخ گلستان در تهران می توان اشاره نمود .

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

متاسفانه موردی یافت نشد ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...