سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه طراحي جرثقيل هاي سقفي، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه طراحي جرثقيل هاي سقفي، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 74

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه پایان نامه

 

چكيده :
از دیر باز انسان در این فکر بوده برای بلند کردن اجسام سنگین که توان بلند کردن آن را نداشته است ابزاری بسازد، این امر بدیهی است که همیشه در صدد تسهیل کار با بازده بیشتر بوده است و با گذشت زمان و نیاز به افزایش تولید و پیشرفت صنعت این امر به سمت مکانیزه شدن فرایند تولید حرکت نموده است. اولین نشانه ها این امر وسایلی چون منجنیق و چرخ چاه که بی شباهت با وسایل مدرن امروزی نبوده اند در 4000 سال پیش مورد استفاده بشر قرارگرفته است. بی شک با صنعتی شدن مراکز و کارگاه های صنعتی وسایل حمل و نقل و مکانیز م های بالابر کاربرد فراوان دارند . از عمده وسایل بالابر و حمل مواد صنعتی جرثقيل ها می باشند. جرثقيل ها بسته به شرایط مراکز صنعتی از تنوع فراوانی برخوردارهستند این تحقیق در مورد جرثقيل هایی است که درمراکز صنعتی بزرگی چون صنایع فولاد سازی و مراکز ذوب فلزات مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع جرثقيل ها که به کمک نیروی محرکه الکتریسته حرکت می کنند به جرثقيل های الکتریکی پلی معروفند و بدین جهت که ساختمان آن ها همانند پل می باشد و روی ستون های کارگاه قرار داده می شوند به آن ها جرثقيل های پلی می گویند. پل به وسیله ی چرخ هایی در طول کارگاه می تواند حرکت نماید.

فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: آشنایی با جرثقيل های سقفی
1-1- تعریف جرثقيل پلي:
1-2- جرثقيل پلی الکتریکی:
1-3- قسمت های مختلف و طرز کار ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی:
1-4- جرثقيل پلی چنگکی:
1-4-1- مکانیزم های جرثقيل چنگکی:
1-5- جرثقيل های مخصوص مراکز ذوب فلز:
1-6- مکانیزم بلند کننده ی اصلی جرثقيل ریخته گری:
فصل دوم : مکانیزم بالابرجرثقيل سقفي
2-1- مکانیزم های مورد استفاده در بالابر:
2-2- مکانیزم بالابر جرثقيل: 1
2-3- مکانیزم ترمز بالابر جرثقيل:
2-3-1- تقسیم بندی ترمز بر اساس عملکرد آن ها:
2-3-2- انواع ترمز بر اساس مکانیزم لنت ها :
2-3-2-1-تحلیل نیروی ترمز کفشکی :
2-3-3-2 – تحلیل نیروی ترمز تسمه ای:
2-4- جعبه دنده کاهنده دور در مکانیزم بالابر:
2-5 – سیم بکسل:
2-5-1- ضریب اطمینان سیم بکسل:
2-5-2 – وازدگی سیم بکسل:
2-6 – استوانه ی سیم جمع کن:
فصل سوم : مکانیزم حرکت ترولی بر روی پل
3-1- مکانیزم های حرکتی:
3-2- مكانيزم حركت ترولی:
فصل چهارم : پل جرثقيل
4-1- مقدمه:
4-2 – اسكلت سازه ی پل:
4-2-1- انواع شاسي:
4-3- پل جرثقيل
4-4 – قواعد ايمني بهره برداري از پل و ترولی جرثقيل:
4-5 – خرپا:
4-5- 1- انواع خرپا:
4-5-2- خرپاي مسطح:
4-5-3- خرپاي ساده:
4-5-3-1- طراحي و تحليل خر پاي ساده:
4-5-4- خر پاهاي فضايي
4-6- تيرها
4-6-1- تنش هاي عمومي در تيرها
4-6-2- چرا مقطع I تيرها كاربرد فراوان دارد؟
4-6-3- بررسي تنش برشي در تيرهاي با مقطع مستطيلي :
4-6-4- بررسي تنش برش در جان تيرهاي I
فصل پنجم : محورهاي انتقال
5-1- مقدمه
5-2- ملزومات طراحي در شافت ها
5-2-1- تحليل نيرو و گشتاور
5-2-2- شكست خستگي ناشي از بارگذاري متغير
5-2-2-1- حد دوام
5-2-2-2- مقاومت خستگي
5-2-2-3- ضرایب تصحیح حد دوام
5-2-2-4- تمركز تنش و حساسيت شيار
فصل ششم:طراحی خار وکوپلینگ ها
6-1- مقدمه :
6-2- طراحي خار:
6-3-كوپلنيگ ها:
6-3-1- انواع كوپلنيگ:
6-3-2- از نظر ساختماني متداولترين كوپلينگ ها عبارتند از:
فصل هفتم : بستن سيم بكسل، قرقره، بلوک قرقره و قلاب
7-1- بستن سيم بكسل بر روي استوانه سيم جمع كن:
7-2- قرقره ها:
7-2-1- انواع قرقره
7-3- قرقره هاي مركب و ساده
7-4- طرح ساختماني بلوك ها:
7-5- محاسبه قرقره ها:
7-6- قواعد ايمني كار صحيح با بلوك ها و قرقره ها:
7-7- قلاب بار:
7-7-1- انتخاب قلاب:
7-8 – قواعد ايمني در بهره برداري و كار با قلاب هاي جراثقال
7-9 – تعویض قلاب ها:
7-10- مجموعه قلاب با بلوك قرقره:
منابع
فهرست اشكال
عنوان
شکل (1-1) نمای کلی جرثقيل پلی
شکل (1-2) نمای ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی
شکل (1-3) نمای کلی جرثقيل چنگکی
شکل (1-4) ترولی جرثقيل چنگکی
شکل (1-5) الف ) دو چنگک ب) چنگک معمولی
شکل (1-6) 1- فک های چنگک 2- سیم های جمع کننده 3- سیم های بلند کننده
شکل (1-7) جرثقيل چدن ریزی(میکسچر)
شکل (1-8) جرثقيل ریخته گری
شکل (1- 9) مکانیزم بلند کننده ی اصلی جرثقيل ریخته گری
شکل (2-1) مکانیزم بالابر جرثقيل
شکل (2-2) نمونه ای از ترمز کفشکی
شکل (2-3) تحلیل نیروی ترمز کفشکی متقارن نسبت به لولا
شکل (2-4) نمایی از ترمز تسمه ای
شکل (2-5) تحلیل نیروی ترمز تسمه ای
شکل (2-6) جعبه دنده 3 مرحله ای
شکل (2-7) سیم بکسل
شکل (2-8) الف )سیم بکسل6×19 ب) سیم بکسل6×31
شکل (2-9) سیم بکسل های راستگرد وچپگرد
شکل (2-10) معایب سیم بکسل
شکل (2-13) نمایی از استوانه سیم جمع کن
شکل (3-1) انواع نقشه های سینماتیکی مکانیزم حرکتی جرثقيل سقفی
شكل (3-2) مکانیزم حرکتی ترولی
شکل (4- 1) نقشه اسكلت فلزي پل
شکل (4- 2) ساختمان پل جرثقيل يك پلي
شکل (4-3) پل جرثقيل الف – مشبك ب- يكپارچه فلزي
شکل (4-4) اتصال پل اصلی با قطعات دیگر و سطح مقطع پل اصلی در جرثقيل
شکل (4-5) شکل شاسی کناری پل
شکل (5-1) تحلیل نیرو ها وگشتاور
شکل (6-1) انواع خارها وهزار خارها
شکل (6-2) كوپلينگ ثابت ديسكي
شکل (6-3)كوپلينگ بستي
شکل (6-4)كوپلينگ لاستيكي
شکل (7-1) سیم جمع کن همراه با جعبه دنده
شکل (7-2) روش های اتصال سیم بکسل به سیم جمع کن
شکل (7-3) الف ) قرقره ساده ب ) قرقره دوبل
شکل (7-4) طرح مکانیزم بالابر
شکل (7-5) طرح قرقره ها و اتصال آن ها به سیم جمع کن
شکل (7-6) طرح قرقره های تعادل
شکل (7-7) شیار قرقره الف) نمای کلی ب) قرار گرفتن سیم بکسل در شیار
شکل (7-8) الف) قلاب ریخته شده ب) قلاب ورقه ای
شکل (7-9) الف) قلاب یک شاخه ريخته شده ب) قلاب هاي دو شاخه
شکل (7-10) وسایل ایمنی در بهره برداری از قلاب ها
شکل (7-11) قلاب کوتاه
شکل (7-12) قلاب بلند
شکل (7-13) نقشه بلوک قرقره و قلاب جرثقيل40 تنی
شکل (7-14) نقشه ی قلاب جرثقيل40 تنی
شکل (7-15) محل نگاه داری یاتاقان کف گرد

 

آشنایی با جرثقيل های سقفی

1-1- تعریف جرثقيل پلي:
جرثقيل هاي پلي وسایل حمل و نقلی هستند که برای بلند کردن بار، جابه جایی آن ها به طور افقی در فواصل کوتاه انجام وظیفه می نمایند و به این دلیل به آن ها پلی می گوییم که فرم آنها مثل پل می باشد و بر روی ستون های کارگاه تکیه داده می شوند. حرکت افقی جرثقيل توسط چرخ هایی انجام می گیرد که بر روی ریل های مخصوص قرار دارند. با توجه به شرایط حمل و نقل و شکل هندسی بار وسیله گیرنده بار ممکن است به یکی از اشکال زیر باشد :
1- قلاب 2- گیره 3 – چنگک 4- مگنت (صفحه مغناطیسی)
ولی از متداول ترین آن ها، جرثقيل ها با قلاب می باشد که بار توسط زنجیر یا سیم بکسل به قلاب آویزان می گردد، ولی در مراکز ذوب از نوع مغناطیسی و قلابی استفاده می شود .
1-2- جرثقيل پلی الکتریکی :
با توجه به شکل (1-1) هدایت کلی جرثقيل شامل هدایت حرکت پل در امتداد کارگاه حرکت ترولی در امتداد پل که این حرکت عمود بر راستای کارگاه می باشد و حرکت مکانیزم بالابرنده توسط راننده ای ماهر در قسمت کابین انجام می پذیرد، کابین باید دارای دید کافی نسبت به هدایت جرثقيل درسه راستای فوق الذکر بوده واز نظر رفـاهی و تهویه مطبوع آسایش را برای راننده (اپراتور جرثقيل) فراهم آورد.
جرثقيل ها معمولا ًدارای چند مکانیزم بالا بر می باشد، بالابر اصلی و بالا بر فرعی در جرثقيل ها وظیفه حمل بارهای سنگین تر با بالابر اصلی و بارهای سبک با بالابر فرعی است. در مراکز ذوب ، بالا بر فرعی برای کج نمودن ظرف حامل مذاب(پاتیل) مورد استفاده قرار مي گيرد.
مکانیزم های بالابر در انواع زیر وجود دارند:
مکانیزم بالابر و حمل و نقل مواد با استفاده از قلاب.
مکانیزم بالابر و حمل و نقل مواد با استفاده از چنگک.
مکانیزم بالابرنده و حمل و نقل مواد آهنی و فولادی توسط نیروی مغناطیسی.
در توضیح موارد بالا لازم بذکر است یکی از متداول ترین جرثقيل ها در مراکز صنعتی جرثقيل مغناطیسی است که در بارگیری و حمل و نقل به جای استفاده از قلاب از نیروی مغناطــیس برای بلند کردن اجسام فولادی سود می جوید و از این جهت نسبت به دیگر انواع جرثقيل که از مکانیزم های مکانیکی استفاده می کنند، می تواند مجزا باشد این جرثقيل دارای مکانیزم حرکت پل و ترولی دارای صفحه مغناطیسی بوده که توسط راننده هدایت می گردد.
1-3- قسمت های مختلف و طرز کار ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی:
باتوجه به شکل (1-2) ترولی مجهز به صفحه مغناطیسی شامل قسمت های زیر می باشد:
1- اسکلت 2- شافت چرخ محرک 3- موتور الکتریکی 4- جعبه دنده کاهنده عمودی 5- قرقره آویزان 6-کابل 7- صفحه مغناطیسی 8- الکتروموتور مکانیزم بالابر 9- شافت میانی 10 – مکانیزم ترمز 11- جعبه دنده کاهنده 12- سیم جمع کن 13- جعبه دنـده 14- کابل جمع کن (کابل برق )

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...