سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه شبیه سازی و بررسی عوامل چپ کردن خودرو، مهندسی مکانیک

عنوان:  پایان نامه شبیه سازی و بررسی عوامل چپ کردن خودرو، مهندسی مکانیک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانیک گرایش حرارت و سیالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 70

 

Simulate and check the car out of the left

چکیده
مقدمه
فصل اول : ادبیات و پیشینه تحقیق
1-1- ویژگی های چپ کردن
1-2- ضریب چپ کردن
فصل دوم : مدل سازی و شبیه سازی چپ کردن خودرو
2-1- مدل دوچرخه ای
2-2- مدل ROWL
2-3- انتقال وزن جانبی
2-4- مدل تایر PACEJKA.
2-5- خلاصه ای از فرضیات مدل
2-6- اریابی مدل شبیه سازی شده در محیط MATLAB
2-7- آنالیز ROLL در حالت پایدار در مقابل ROLL در حالت لحظه ای
2-8- شبیه سازی انتقال وزن جانبی

فصل سوم : برنامه نویسی در محیط MATLAB

3-1- مسیر جستجو در MATLAB
3-2- تابع  DISP
3-3- شاخه ها
3-3-1- ساختار IF
3-3-2- ساختار switch
3-4- حلقه ها
3-4-1- حلقه  .while
3-4-2- حلقه for
3-5- عبارت break  و continue

فصل چهارم : تشریح گام به گام عملیات شبیه سازی

4-1- آرایش و طرح کلی شبیه سای خودرو
4-2- ترتیب اجزا و نحوه عملکرد شبه سازی

نتیجه گیری
منابع
ضمائم

چكيده
در این پایان نامه تاثیر پارامترهایی نظیر وزن طولی , مانور های مختلف فرمان , مانورهای مختلف سرعت , انواع مدل تایر و … برای تعیین تاثیر در گرایش خودرو به چپ کردن مورد بررسی قرار گرفته است . . هدف از این کار استفاده از شبیه سازی خودرو و مقایسه پاسخ ها با نتایج حاصل از آزمایشها می باشد. برای این کار از یک مدل سه درجه آزادی  خودرو و مدل لحظه ای و حالت پایدار roll  و دینامیک yaw‌ برای بدست آوردن دینامیک واقعی خودرو  استفاده شده . عملیات
شبیه سازی توسط نرم افزار Matlab/Simulink صورت گرفته است

مقدمه
از آنجایی که در کشور ما تحقیقات در زمینه شبیه سازی و تحلیل دینامیکی خودرو خصوصاً در زمینه چپ کردن   خودرو بسیار اندک بود یا اصلاً وجود نداشت , بر آن شدیم که در حد توان تحقیقی را در این زمینه انجام دهیم . به همین علت تصمیم به استفاده از نرم افزار Matlab/simulink  برای انجام شبیه سازی را گرفتیم . نرم افزار سیمولینک به علت محدودیت های خاص خود قادر به انجام شبیه سازی نبود . این نرم افزار به خاطر مواجهه با حلقه های جبری پاسخ های دقیقی از خود نشان نمی داد یا پاسخ های کندی را ارایه می کرد . حلقه های جبری را می توان از بین برد و نرم افزار سیمولینک راه حل هایی را برای برطرف کردن این مشکل ارایه کرده است نظیر: استفاده از بلوک حافظه , تغییر و تصحیح زمان های نمونه برداری  , استفاده از گزینه   state port بلوک integrator در غیر این صورت با تغییر روش های حل معادله می توان به پاسخ صحیح دست یافت . با وجود این راه حل ها به خاطر پیچیدگی معادلات باز هم نتوانستیم به پاسخ صحیح دست بیابیم . به همین خاطر برنامه نویسی در محیط Matlab را دنبال کردیم . نتایج حاصل را می توانید  در فصل های بعد بیابید که در چهار فصل گردآوری شده است. درفصل اول پیشینه و ادبیات تحقیق و عوامل موثر بر حادثه چپ کردن در فصل دوم مدلسازی و شبیه سازی دینامیکی خودرو , در فصل سوم مختصری در خصوص برنامه نویسی در محیط Matlab توضیح داده شده و در فصل چهارم عملیات شبیه سازی به صورت گام به گام توضیح داده شده است .

نتیجه گیری :
به طور کلی می توان گفت با شبیه سازی خودروها می توانیم از نظر اقتصادی خیلی به صرفه تر کار کنیم و از اتلاف هزینه های گزاف جلوگیری کنیم .
در نرم افزار MATLAB  یک سری داده ها بر اساس پارامترهایی که بر روی چپ کردن خودرو اثر می گذارند به نرم افزار می دهیم و یک سری نتیجه گیری به دست می اوریم و با توجه به این نتیجه های به دست آمده خودرو را برای شرایط مختلف جاده ای طراحی میکنیم .
با پایین آمدن مرکز ثقل خودرو طراحی آیرودینامیک بهتر و آسانتر صورت می گیرد و از لحاظ پایداری خودرو در سر پیچها و سرعت های بالا پایداری بیشتری دارد بنابراین به عنوان یک پیشنهاد حتی الامکان باید در طراحی خودرو سعی شود مرکز ثقل پایین آورده شود.

منابع و مآخذ :
1)    استیفن، چاپمن ،1989، مترجمین: دکتر ذکایی، سعدان , حجام، آرش , مجذوبی، مهرداد ,  “برنامه نویسی Matlab برای مهندسین ”  اردیبهشت 84 , دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی , شابک 8-07-8703-964.
2)    مولف: James.B.Dabeny , مترجم : علی سالکی، 1381،, ” راهنمای جامع سیمولینک 4 ” آذر 81 کانون نشر علوم .

3)    Eric D. Hildebrand ,Frank R. Wilson , Transportation Group ,” FINDINGS FROM A LEVEL III HEAVY TRUCK STUDY”University of New Brunswick

4)    DirkWollherr_, J¨org Mareczek_, Martin Buss_, G¨unther Schmidt_”ROLLOVER AVOIDANCE FOR STEERABLE VEHICLES BY INVARIANCE CONTROL”Proceedings of the2001 European Control Conference,Porto, Portugal, pp. 3522–3527.

5)    Randy WhiteheadBen , Clark , Matt Breland , Kenny Lambert , David M. Bevly , George Flowers ” Scaled Vehicle Electronic Stability , Control “25,march, 2005 , North American Regional Review

6)    Roman Kamnik , Friedrich Boettiger , , Ken Hunt , ” Roll Dynamics and Lateral Load Transfer Estimation in Articulated Heavy Freight Vehicles: A Simulation Study ”

7)    Dirk Odenthal, Tilman Bunte, Jurgen Ackermann” NONLINEAR STEERING AND BRAKING CONTROL FOR VEHICLE ROLLOVER AVOIDANCE “1999 , DLR, German Aerospace Center, Institute of Robotics and System Dynamics,
8)    Oberpfa_enhofen, D-82230 Wessling, Germany.

9)    D.J.M. SAMPSON, G. McKEVITT AND D. CEBON , “The Development of an Active Roll Control System for Heavy Vehicles “2000 , Cambridge University Engineering Department, Trumpington Street, Cambridge CB2 1PZ. U.K.

10)    Christopher R. Carlson , J. Christian Gerdes ” OPTIMAL ROLLOVER PREVENTION WITH STEER BY WIRE AND DIFFERENTIAL BRAKING ” 16-21 November 2003 IMECE2003-41825 , ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition

11)    Manfred Frimberger, Florian Wolf , Gerd Scholpp, Juergen Schmidt  ” Influences of Parameters at Vehicle Rollover “, 2000 , SAE PAPER NO 2000-01-2669

12)    Randall John Whitehead ” A STUDY OF THE PROPERTIES THAT INFLUENCE VEHICLE ROLLOVER PROPENSITY ” 16 Desember 2005 ,A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of Auburn University

13)    http://www.rs.tu-berlin.de
14)    http://www.nhtsa.dot.gov
15)    http://www-cdr.stanford.edu
16)    http://www.eng.auburn.edu

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...