سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت Detroit Diesel Engine، مهندسي مکانیک

عنوان:  پایان نامه راه اندازی توربین گازی بوسیلة موتور دیزل دیترویت Detroit Diesel Engine، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 150

 

فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: معرفی و عملکرد موتور دیزل دیترویت
1-1- مقدمه
1-2- توضيحات عمومي
1-2-1- معرفينامه كاربردي
1-2-2- معرفي نامه مدل شماره سريال موتور
1-3- مجموعه موتور ديزل
1-3-1- بخش موتور
1-3-1-1- بوش سيلندر
1-3-1-2- پيستون
1-3-1-3- پيستون دو تكه
1-3-1-4- پل سوپاپ (صليبي)
1-3-2- سيستم سوخت رساني
1-3-2-1- فيلترهاي با المنت قابل تعويض
1-3-2-2- فيلترهاي يكبار مصرف
1-3-2-3- پمپ انتقال دهنده سوخت
1-3-2-4- پمپ و انژكتورهاي يكپارچه
1-3-2-5- كنترل سوخت
1-3-2-6- اتصالات كنترل
1-3-2-7- طراحي ساختمان انژكتور
1-3-2-8- باز كردن و بستن انژكتور
1-3-2-9- نصب انژكتور
1-3-2-10- آزمايش هاي انژكتور
1-3-2-11- تعمير انژكتور
1-3-2-12- گاورنر
1-3-3- سيستم هوا
1-3-3-1- صافي های هوای، نوع حمام روغنی
1-3-3-2- صافي هواي خشك،كار سنگين
1-3-3-3- صافي هواي خشك دو مرحله اي
1-3-3-4- صدا خفه کن
1-3-3-5- تخلیه آب جعبه هوا
1-3-4- سیستم روغن کاری
1-3-4-1- فیلترهای روغن
1-3-5- سیستم خنک کاری
1-3-5-1- سیستم خنک کاری رادیاتور و فن
1-3-5-2- سیستم خنک کن مبدل حرارتی
1-3-5-3- خنک کردن مایع خنک کاری
1-4- تجهیزات موتور
1-4-1- داشبرد، دستگاه اندازه گیر و کنترل کننده ها
1-4-2- سیستم های حفاظتی موتور
1-4-2-1- سیستم خاموش کن دستی
1-4-2-2- سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی
1-4-2-3- سیستم اتوماتیک خفه کن الکتریکی
1-4-2-4- سیستم آلارم (آژیر)
1-4-3- سیستم های استارت
1-4-3-1- سیستم استارت هیدرولیک( هیدرو استارت)
1-4-3-2- نخستین استارت موتور
1-4-4- طرز عمل تنظیم موتور
1-4-4-1- تنظیم متوالی برای گاورنرهای مکانیکی
1-4-5- تنظیمات لقی سوپاپ دود
1-4-5-1- موتورهایی با سرسیلندرهای چهار سوپاپ
1-4-5-2- تنظیمات پل سوپاپ دود
1-4-5-3- تنظیمات لقی سوپاپ دود (موتور سرد)
1-4-5-4- تنظیم لقی سوپاپ دود (موتورگرم)
1-4-6- تنظیم زمان انژکتور سوخت
1-4-7- تنظیم زمان انژکتور سوخت
1-4-8- تنظیمات گاورنر مکانیکی سرعت ثابت و کنترل شان های انژکتور
1-4-8-1- تنظیم لقی گاورنر
1-4-8-2- موقعیت اهرم های کنترل شانه انژکتور
1-4-8-3- تنظیم ماکزیمم سرعت بدون بار موتور
1-4-8-4- تنظیم سرعت بی بار
1-4-8-5- تنظیم پیچ ضربه گیر
1-5- رفع اشکال
1-5-1- تعیین احتراق ناقص سیلندر
1-5-2- بازرسی فشار کمپرس (تراکم)
1-5-3- موتور بدون سوخت
1-5-4- تست جریان سوخت
1-5-5- فشار کارتل
1-5-6- فشار برگشت دودهای خروجی
1-5-7- محدودیت در داخل شدن هوا
1-5-8- فشار جعبه هوا
1-6- طرز باز و بسته کردن موتور
1-7- تفاوت موتورهای سوار شده بر روی سیستم راه اندازی توربین باموتورهای سوارشده بر روی وسایل نقلیه سنگین
فصل دوم: سیستم های توربین گازی
2-1- مقدمه
2-2- آرايش سيكل هاي باز تك محوره و دو محوره
2-3- سيكل هاي بسته
2-4- كاربردهاي صنعتي
2-4-1- نتيجه
2-5- مباحث عملي توربين گاز
2-5-1- اجزاي توربين هاي گازي
2-5-2- اصول كاركمپرسور محوري
2-5-3- توربين
2-5-4- طرز كار توربين
2-5-5- سيستم احتراق
2-5-5-1- اجزاي سيستم احتراق
2-5-6- سيستم روغن كاري
2-5-7- نتيجه
فصل سوم: راه اندازها و وسایل انتقال دهنده نیرو از راه انداز به توربین
3-1- انواع راه اندازهای توربین گاز
3-2- مشخصات راه اندازها
3-2-1- توربین گاز آ.اِ. گ (A.E.G)
3-2-2- توربین گاز میتسوبیشی
3-3- وسایل ارتباطی انتقال گشتاور از راه انداز به محور توربین گاز
3-3-1- سیستم راه اندازی توربین گاز آ.اِ.گ
3-3-1-1- جعبه دنده کمکی
3-3-1-2- توضیح بیشتر در مورد راچت
3-3-2- سیستم راه اندازی توربین گاز میتسوبیشی
نتیجه گیری
منابع

فهرست اشکال
عنوان
شکل 1-1: چرخه موتور دو زمانه
شکل 1-2: سیستم هوای ورودی به موتور
شکل 1-3: حالت های نشان داده شده از موتور v-71
شکل 1-4: موتور 6 و 8 سیلندر دیترویت
شکل1-5: موتور 12 و 16 سیلندر دیترویت
شکل 1-6: موتور های چپ گرد و راست گرد وچگونگی قرار گرفتن استارت و کولر روغن
شکل 1-7: ترتیب احتراق موتور های چپ گرد و راست گرد
شکل 1-8: مشخصات عمومي
شکل 1-9: شماره سریال
شکل 1-10: بوش سیلندر
شکل 1-11: نمایی از پیستون دو تیکه
شکل 1-12: تصوير شماتيك از سيستم سوخت رساني در موتورهاي ديزل ديترويت
شکل 1-13: فیلتر سوخت رسانی
شکل 1-14: ترتیب قرارگیری یک پمپ و انژکتور یکپارچه در موتور
شکل 1-15: نمای برش خورده یک پمپ انژکتور یکپارچه
شکل 1-16: طرز کار انژکتور
شکل 1-17: قطعات پمپ و انژکتور و ترکیب ساختمانی آن
شکل 1-18: طرز در آوردن انژکتور
شکل 1-19: گاورنر محدود کننده سرعت
شکل 1-20: ترتیب کنترول شانه ها
شکل 1-21: سیستم هوای وارد شده به میان دمنده و موتور
شکل 1-22: صافی هوای روغنی ، سبک کار
شکل 1-23: صافی هوای روغنی ،سنکین کار
شکل 1-24: صافی هوای خشک
شکل 1-25: جریان هوای میان المنت فیلتر
شکل 1-26: صافی هوای خشک منتاژ شده
شکل 1-27: صدا خفه کن هوا
شکل 1-28: تخلیه جعبه هوا
شکل 1-29: تخلیه جعبه هوا
شکل 1-30: لوله تخلیه بخارات روغن
شکل 1-31: بالشتک های هوا کش روی بلوک سیلندر
شکل 1-32: سیستم روغن کاری موتور 6 و 8 سیلندر
شکل 1-33: سیستم روغن کاری موتور های 12 سیلندر
شکل 1-34: سیستم روغن کاری موتورها ی 16 سیلندر
شکل 1-35: نمایی از فیلتر گردش کامل
شکل 1-36: سیستم خنک کاری
شکل 1-37: اجزای پمپ آب تصفیه نشده
شکل 1-38: نوعی داشبرد
شکل 1-39: دریچه سیستم خا موش کن
شکل 1-40: سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی
شکل 1-41: اجزای سیستم اتوماتیک خاموش کن مکانیکی با گاورنر اورسپید
شکل 1-42: سیستم اتوماتیک خا موش کن الکتریکی
شکل 1-43: دیاگرام سیستم آلارم
شکل 1-44: کنتاکت های زنگ آلارم
شکل 1-45: سییتم آلارم با سنسور مکانیکی
شکل 1-46: دیاگرام سیستم هیدرواستارت که با جریان روغن
شکل 1-47: تنظیمات پل سوپاپ دود
شکل 1-48: تنظیمات لقی سوپاپ دود (موتور سرد)
شکل 1-49: تایمینگ انژکتور سوخت
شکل 1-50: تنظیم لقی گاورنر
شکل 1-51: تنظیم اهرم کنترول شانه انژکتور وضعیت حالت 1
شکل 1-52: تنظیم اهرم کنترول شانه انژکتور وضعیت حالت 1(مجموعه ی یک پیچ و یک مهره)
شکل 1-53: چک کردن حرکت چرخشی شانه کنترول انژکتور
شکل 1-54: چک کردن حالت فنریت شانه کنترول انژکتور
شکل 1-55: دو رنج درجه گاورنر
شکل 1-56: تنظیم سرعت بی بار موتور
شکل 1-57: تنظیم پیچ ضربه گیر
شکل 1-58: چک کردن فشارکمپرس
شکل 1-59: چک کردن رینگ ها با ابزاری بی نوک
شکل 1-60: آزمایش جریان سوخت
شکل 1-61: اجزای میل لنگ
شکل 1-62: اجزای در پوش جلوی میل لنگ
شکل 1-63: اجزای میل بادامک
شکل 1-64: اجزای پیستون 2 تیکه
شکل 1-65: اجزای پیستون یک تیکه
شکل 1-66: اجزای میل اسبک سوپاپ
شکل 1-67: اجزای سر سیلندر
شکل 1-68: اجزای دمنده هوا
شکل 1-69: اجزای مبادله کننده گرما
شکل 1-70: اجزای واتر پمپ
شکل 1-71: اجزای پولی پروانه
شکل 1-72: اجزای مجموعه دنده محرک
شکل 1-73: مجموعه محرک پمپ سوخت عقب
شکل 1-74: اجزای پایه فیلتر و پوسته فیلتر
شکل 1-75: اجزای محفظه ترموستات و پایه ، و پوسته فیلتر
شکل 1-76: اجزای پولی
شکل 1-77: اجزای ارتعاش گیر و پولی
شکل 1-78: اجزای پولی
شکل 1-79: در پوش و اداپتور محرک سرعت سنج
شکل 1-80: اجزای پمپ سوخت سه گوش
شکل 2-1: سیکل ساده برایتون
شکل 2-2: نمایی از یک سیکل بسته
شکل 2-3: نمایی از یک سیکل ترکیبی
شکل 2-4: آرايش سيكل هاي باز تك محوره
شکل 2-5: سیکل باز تک محوره با شارژر گرمایی
شکل 2-6: گاز توریبن با توربین قدرت
شکل 2-7: آرایش چند محوره
شکل 2-8: يك نوع آرايش از سيكل بسته گاز توربين
شکل 2-9: کمپرسور گریز از مرکز
شکل 2-10: روتور
شکل 2-11: استاتور
شکل 2-12: روتور و پره های توربین میتسوبیشی
شکل 2-13: دیاگرام فشار و سرعت در کمپرسور محوری
شکل 2-14: جریان گاز در توربین
شکل 2-15: روتور توربین گاز
شکل 2-16: روتور توربین گاز
شکل 2-17: روتور توربین گاز میتسو بیشی
شکل 2-18: موتور توربو جت
شکل 2-19: موتور توربو پراپ
شکل 2-20: موتور توربوشافت
شکل 2-21: محفظه احتراق لوله ای حلقوی
شکل 2-22: محفظه احتراق حلقوی
شکل 2-23: محفظه احتراق لوله ای
شکل 2-24: نوعی محفظه احتراق
شکل 2-25: محفظه احتراق توربین میتسوبیشی
شکل 2-26: محفظه احتراق توربین میتسوبیشی
شکل 2-27: اجزای توربین میتسوبیشی
شکل 2-28: توربین گاز H-25
شکل 2-29: توربین گاز
شکل 2-30: توربین گاز
شکل 2-31: محور ژنراتور
شکل 3-1: توربین گاز h-25
شکل 3-2: کلاچ راه انداز
شکل 3-3: شکل شماتیک اجزای راه انداز توربین
شکل 3-4: کلاچ بادی توربین میتسوبیشی
شکل 3-5: کلاچ بادی توربین میتسوبیشی
شکل 3-6: گیربکس و ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی
شکل 3-7: اجزای دنده ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی
شکل 3-8: اجزای دنده ترینیگر و بارینیگر توربین میتسوبیشی


فهرست جداول
عنوان
جدول 1-1: طرح تغييرات
جدول 1-2: تمايل گردش شفت در واحدهاي گوناگون
جدول 1-3: تایمینگ گیج انژکتور (تاج سوپاپ)
جدول 1-4: تایمینگ گیج انژکتور (سوزن سوپلپ)
جدول 1-5: فشار کمپرس
جدول 1-6: مثال
جدول 1-7: فشار کارتل
جدول 1-8: فشار برگشت دودهای خروجی
جدول 1-9: محدودیت در داخل شدن هوا
جدول 1-10: فشار جعبه هوا

 

معرفی و عملکرد موتور دیزل دیترویت

از آنجايي كه موتور ديزل ديترويت 2 زمانه مي باشد به شرح مختصري از كاركرد موتور دو زمانه در موتورهاي ديزل مي پردازيم.
موتور ديزل دو زمانه با دو كورس پيستون يك چرخه كامل خود را طي مي كند يك كورس به طرف بالا و يك كورس به طرف پايين. در موتورهاي ديزل دو زمانه مجراهايي در ديواره سيلندر تعبيه شده اند كه حركت پيستون، به بالا و پايين، سبب بسته و باز شدن آنها مي شود اين همان مجراهايي هستند كه از طريق آنها هوا وارد سيلندر مي شود. در موتورهاي ديزل دو زمانه هم از مجراي و هم از سوپاپ (مجرا براي ورود هوا و سوپاپ براي خروج دود از سيلندر ) استفاده مي شود.
اين موتورها به يك پمپ باد مجهز شده اند كه هوا را با فشار اندكي بيشتر از دود خروجي سيلندر به داخل آن مي دمد. اين پمپ نه تنها سيلندر را از هواي تازه كاملاَ پر مي كند، بلكه به خروج سريعتر و بهتر گازهاي سوخته پس از احتراق كمك مي كند و اين عمل به تميز شدن محفظه سيلندر از دود و گازهاي سوخته كمك مي كند.

شکل 1-1: چرخه موتور دو زمانه
شكل 1-1 كار يك سيلندر موتور ديزل ديترويت دو زمانه را نشان مي دهد. طراحي اين موتور به گونه است كه يك پمپ دمنده هواي تازه را از طريق مجراي ورودی هوا به داخل سيلندر مي دمد و گازهاي سوخه شده از طريق سوپاپ دود تخليه مي شود.
عمليات كار اين موتور به شرح زير است:
SCAVEN GING: پيستون در نقطه BDC است. هوا به وسيله پمپ دمنده و از طريق مجراهاي ورودي هوا در ديواره سيلندر به داخل دميده مي شود اين عمل باعث پرشدن محفظه سيلندر از هواي تازه و خارج شدن گازهاي سوخته از طريق سوپاپ دود در سر سيلندر خواهد شد كه در اين زمان باز مي‌باشد.
COMPRESSION : پيستون در اين زمان رو به بالا حركت كرده و مجراي ورود هوا را مي بندد تا ورود هواي دميده شده توسط پمپ قطع گردد. حركت پيستون به سمت بالا ادامه مي يابد و هواي محبوس در قسمت فوقاني پيستون به نسبت يك شانزدهم حجم اوليه فشره مي شود بنابراين حرارت هواي فشرده افزايش مي يابد.
POWER: پيستون تقربياَ در كورس تراكم به نقطه TDC رسيده است. سوخت پودر شده از طريق انژكتور به داخل اطاقك احتراق پاشيده مي شود و به دليل

وجود حرارت بسيار زياد، در هواي متراكم اين محفظه، مشتعل مي گردد. فشار حاصل از احتراق در كورس قدرت پيستون را به سمت پايين مي راند.

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...