سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسی پدیده جریان سوخت و هوا در سیستم سوخت رسانی، مهندسی مکانيک

عنوان: پایان نامه بررسی پدیده جریان سوخت و هوا در سیستم سوخت رسانی، مهندسی مکانيک

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 85

 

فهرست
مقدمه
۱-ساختمان مخلوط
مخلوط سوخت-هوا
فاکتور افزایش هوا
۲-تطابق با شرایط کارکرد معین
استارت در هوای سرد
فاز شروع استارت
فاز گرم شدن
کارکرد موتور در حالت نیمه باز
کارکرد موتور در حالت تمام باز
حالت شتاب گیری
حالت شتاب گیری منفی (کاهش فشار)
تنظیم در ارتفاعات بالا
۳- سیستمهای آرایشی مخلوط سوخت-هوا
سیستمهای انژکتوری چند نقطه ای
سیستمهای انژکتوری مکانیکی
سیستمهای انژکتوری مکانیکی-الکتریکی
سیستمهای انژکتوری الکترونیکی
سیستمهای انژکتوری تک نقطه ای
۴- آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری
کاربراتور چیست؟
کاربراتور چگونه کار می کند؟
انواع کاربراتور
کاربراتور ها دو وظیفه اصلی به عهده دارند
دلکو نیز دو وظیفه اصلی به عهده دارد
معایب عمده و ذاتی کاربراتور
معایب عمده و ذاتی دلکو
سیستم تزریق سوخت الکترونیکی EFI چیست؟
۵ – سنسورها
سنسور دمای هوا (ATS)
سنسور دمای آب (CTS )
سنسور فشار هوای منیفولد ( MAP)
سنسور اکسیژن
سنسور وضعیت دریچه گاز (TPS )
سنسور دور موتور و موقعیت زاویه میل‌نگ
۶- عملگرها ( ACTUATORS )
انژکتور
شیر برقی ( EGR )
شیر برقی دور آرام ISC
شیر برقی کنیستر ( استکانی ضد تبخیر )
کوئل
رله اصلی
پمپ سوخت
ECU ( واحد کنترل الکترونیکی موتور)
رگلاتور فشار
۷- تفاوت عمده سیستم های انژکتوری در موتورهای بنزینی و گازوئیل
بعضی از سنسورهای اصلی سیستم های EFI
انواع سیستم های سوخت رسانی انژکتوری به ترتیب ابداع
سیستم های پاشش سوخت تکی یا Single Point Fuel Injection
سیستم های پاشش سوخت چند گانه یا Multi Point Fuel Injection
سیستم های پاشش مستقیم سوخت یا Gasoline Direct Injection
آشنایی با سیستم های CLOSE LOOP و OPEN LOOP
مزایای استفاده از سیستم های انژکتوری نسبت به سیستم های کاربراتوری
معایب سیستم های سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری
سیستم سوخت پاشی پایه
۸- محاسبه مخلوط هوا- سوخت
کارکردهای عملی
مرحله استارت زدن
مرحله غنی سازی پس از استارت زدن
مرحله سرد کار کردن موتور
مرحله دور آرام
مرحله بار کامل
مرحله شتاب گیری
مرحله کاهش شتاب
قطع سوخت پاشی در مرحله کاهش شتاب
مرحله جلوگیری ازکوبش موتور
محدودیت دور موتور
تصحیح مربوط به افت ولتاژ باتری
۹- تکنولوژی کنترل آلاینده‌
سیستم کنترل حلقه- بسته لاندا
سنسور اکسیژن لاندا
ساختمان سنسور
طرز کار سنسور
محل استقرار سنسور لاندا
سنسور لاندا با گرم کن الکتریکی
عملکرد سیستم حلقه بسته لاندا
سیستم‌های مبدل کاتالیزوری
مبدل کاتالیزوری با بستر دوگانه
مبدل کاتالیزوری سه گانه
سیستم‌های زیر ساخت
مفاهیم مربوط به رقیق سوزی
موتور رقیق سوز
پس سوز حرارتی
۱۰- تاثیر عوامل مختلف برآلاینده‌ها
تاثیر نسبت اختلاط
انتشار آلاینده CO
انتشار آلاینده HC
انتشار آلایندهNOX
تاثیر تایمینگ جرقه
انتشار آلاینده CO
انتشار آلاینده HC
انتشار آلایندهNOX
تأثیر سیستم‌های مدیریت سوخت
تأثیر تایمینگ جرقه بر مصرف سوخت
آخرین پیشرفتها
منابع

 

مقدمه
‏ با ابداع و تکمیل سیستم سوخت پاشی به ویژه با کاهش پیچیدگی سیستمهای سوخت پاشی تک نقطه ‏ای، به تدریج کاربراتور از رده خارج می شود. هر روز مقرارت زیست محیطی برای جلوگیری از انتشارات ‏آلاینده ها سختگیرانه ترمی شود و خودروسازان ناگزیر از به کارگیری سیستمهای سوخت پاشی جهت تامین ‏مخلوطی ایدال از هوا- سوخت، حتی روی مدلهای ارزان قیمت، می شوند. وجود این بازار بزرگ نیز سبب ‏کاهش قیمت سیستمهای سوخت پاشی می شود و این سیستمها، از لحاظ قیمت، می توانند با سیستم ‏کاربراتوری رقابت کنند، ضمن اینکه عملکرد برتری دارند.‏
سوخت پاشی سیستمی است که آینده خوبی دارد، هر چند بعضی از انواع آن آشکارا پیچیده است. ‏

ساختمان مخلوط
مخلوط سوخت-هوا ‏

‏ موتورهای احتراق داخلی،جهت کارکرد خود به مخلوط بهینه ای از مخلوط سوخت-هوا احتیاج دارند. ‏نسبت تئوری ایده آل جهت این منظور برابر7:1/14 می باشد که به آن نسبت ‏
استوکیومتریک نیز می گویند و عدد لاندا برابر یک مشخص می کنند. با محاسبه دقیق تعداد ‏
اتمهای اکسیژن لازم برای کامل شدن اکسایش تعداد معینی اتم هیدروژن و کربن در سوخت ‏
هیدروکربنی می توان این عدد را محاسبه کرد با دانستن جرم اتمی این عنصرها می توان عدد ‏
لاندا را محاسبه کرد.‏

‏ بنزین از اجزای مختلفی تشکیل می شود که می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد:‏

‏1-‏ پارافینها، مثلأ اکتان ‏C8H18‎
‏2-‏ نفتها، مثلأ سیکلوهگزان ‏C6H12‎
‏3-‏ ترکیبات آروماتیک یا معطر، مثلأ بنزین ‏C6H6‎
استارت در هوای سرد
‏ در حین استارت زدن درهوای سرد، مقادیر سوخت در مخلوط کاهش پیدا خواهد کرد.(مخلوط ‏فقیرترشده و به عبارتی نسبت هوا در مخلوط افزایش پیدا خواهد کرد.) مخلوط نامناسب سوخت-هوا تبخیر ‏نامناسب سوخت و چگالش (جمع شدن) سوخت در دیواره های مانیفولد به علت درجه حرارت پایین به علت ‏همین پدیده بوجود خواهند آمد. جهت حل این مشکل و فراهم اوردن شرایطی جهت امکان استارت زدن ‏موتور، بایستی سوخت اضافی در سیستم تزریق گردد.‏

فاز شروع استارت
‏ پس از مرحله استارت زدن در هوای سرد، سوخت اضافی بایستی جهت غنی تر کردن مخلوط سوخت-‏هوا وارد سیستم گردد. این عمل تا زمانیکه محفظه احتراق گرم شده و شکل مخلوط داخل سیلندر به حالت ‏عادی برسد، ادامه خواهد داشت. مخلوط غنی شده باعث افزایش گشتاور به جهت بهبود سوخت در دور ارام ‏موتور خواهد شد.‏

فاز گرم شدن
‏ در این فاز، موتور همچنان به مخلوط غنی تری احتیاج دارد و دیواره های سیلندر همچنان ‏
سرد بوده و بخشی از سوخت به دیواره های آن چسبیده است. از آنجائیکه کیفیت مخلوط سوخت-هوا ‏درحین کاهش درجه حرارت، پایین می آید (به علت عدم مخلوط شدن کافی سوخت و هوا) تغلیظ سوخت ‏در مانیفولد ورودی تا زمانیکه درجه حرارت بالا رفته و سوخت بخار شود، وجود خواهد داشت. ‏‎ ‎به همین ‏دلایل و به جهت جبران این مشکل در درجه حرارت های پایین، بایستی مخلوط غنی ‏‎ ‎تری از سوخت-هوا ‏تهیه گردد.‏

کارکرد موتور در حالت نیمه باز ‏
‏ حالت کارکرد موتوردر مرحله نیمه باز، هدف اول تنظیم مقدار مخلوط برای کمترین مقدار
مصرف سوخت می باشد.مبدلهای کاتالیتیکی،جهت محدود کردن آلودگی در خروجیهای موتور وکنترل مقدار ‏‏1=λ بکار می روند.‏

کارکرد موتور در حالت تمام باز ‏
‏ هنگامی که دریچه گاز تا بیشترین مقدار خود باز باشد، موتور در پاسخ به این واکنش، بایستی بیشترین ‏خروجی گشتاور را تولید کند.مطابق (شکل 2) مخلوط سوخت-هوا تا مقدار 90/0-85/0=λ غنی خواهد شد.‏

حالت شتاب گیری ‏
‏ هنگامیکه دریچه گاز به طور ناگهانی باز می شود، مخلوط سوخت-هوا در جواب به این عمل، مقدار ‏اکسیژن ار افزایش خواهد داد.این عمل بخاطر کمبود پتانسیل بخار شدن (تجزیه شدن) سوخت در سطوح ‏بالای خلاء مانیفولد می باشد.جهت کسب نتیجه مطلوب، مخلوط سوخت-هوا بایستی مطابق با درجه حرارت ‏موتور غنی شود.این غنی سازی باعث شتابگیری بهتر خودرو خواهد شد.‏
حالت شتاب گیری منفی (کاهش فشار)‏
‏ در اینحالت بایستی مصرف سوخت در حالت کاهش شتاب و با اعمال ترمز، کاهش پیدا کند. یکی از ‏مزایای این روش اینست که هیچ گونه گاز مضری در این حالت تولید نخواهد شد.‏

تنظیم در ارتفاعات بالا ‏
‏ افزایش فشار باعث کاهش دانسیته هوا خواهد شد. این بدان معناست که هوای ورودی داخل ‏
شده به موتور درارتفاعات بالا، مقدار وزن کمتری را به ازای هر واحد حجم خواهد داشت. سیستمی که قادر ‏به تنظیم مخلوط دراین حالت نباشد، باعث غنی تر کردن مخلوط شده و در ‏
نتیجه مصرف سوخت بالا و آلودگی بیشتری را نیز در برخواهد داشت.‏

سیستمهای آرایشی مخلوط سوخت-هوا
‏ وظیفه سیستمهای کاربراتوری یا انژکتوری، تأمین مخلوط سوخت و هوا جهت شرایط کارکرد آنی موتور ‏می باشد.‏‎ ‎در سالهای اخیر،سیستمهای انژکتوری روش جدیدی را ابداع نمودند که مزایایی از قبیل صرفه ‏اقتصادی، بازده بیشتر موتور، قابلیت رانندگی بهتر و نیز الودگی کمتر را دربرداشته است.‏‎ ‎سیستمهای ‏انزکتوری با تعیین دقیق مقدار هوای ورودی وظیفه تأمین مقدار مشخصی از ‏‎ ‎سوخت را مطابق با شرایط بار ‏موتور بعهده داشته و نیز کمترین آلودگی خروجی را نیز در ‏‎ ‎برخواهند داشت. در این سیستم و به جهت ‏ثابت نگه داشتن کمترین آلودگی خروجی، ترکیب و ‏‎ ‎ساختار مخلوط سوخت-هوا به صورت کاملأ دقیق ‏کنترل می شود.

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...