سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسی و مقايسه سيستم های کنترل الکترونيکی سوخت و جرقه ساژم و بوش و تأثير آنها بر ميزان آلايندگی، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه بررسی و مقايسه سيستم های کنترل الکترونيکی سوخت و جرقه ساژم و بوش و تأثير آنها بر ميزان آلايندگی، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 110

 

چکیده:
پيشرفت صنايع و كارخانجات و همچنين نياز رو به رشد زندگي بشر براي استفاده از دستاوردهاي صنايع مختلف از يك سو و از سوي ديگر هجوم زندگي ماشيني و فرهنگ شهر نشيني همه و همه نياز به نوعي همزيستي بين انسان و صنعت را بيان مي كند، همزيستي كه در كنار تمام مزاياي خود تا كنون ضررهاي زياد به انسان و محيط زندگي او و ساير موجودات زده است.
سالهاست كه از حضور غير قابل انكار و غير قابل صرف نظر خودرو در دل خيابانها، پاركينگ منازل و محيط زيست ما مي گذرد و هيچگاه نخواسته ايم كه اين موجود صنعتي رااز حضور در زندگيمان كنار بزنيم. علي رغم اين حضور پركار و فعال امروزه خودرو به عنوان يكي از اصلي ترين منابع آلاينده ي هوا،آب، خاك و در كل محيط زيست معرفي و شناخته شده است. افزايش انواع آلاينده هاي اوليه و ثانويه، گازهاي گلخانه اي، بحث داغ ازن و افزايش بيماري هاي عصبي، قلبي و عروقي تنفسي و… از پيامدهاي گازهاي خروجي از موتور خودروها مي باشند.
كشورهاي صنعتي و پيشتاز در صنعت خودرو براي كاهش سطح آلودگي خودروها و كنترل ميزان توليد آلاينده هاي مختلف براي كارخانه هاي سازنده ي خودرو قوانين محدود كننده اي وضع كرده اند. كه هدف اصلي آنها حركت به سمت خودروهاي بدون آلودگي (ZEV) مي باشد.
گازهاي سمي و خطرناكي كه از اگزوز خودروها منتشر مي شود نتيجه احتراق ناقص سوخت مي باشد و در صورتي كه بتوان فرايند احتراق را به دقت كنترل كرد تاثير بسيار مطلوبي بر كيفيت گازهاي خروجي از اگزوز خواهد داشت. پيش شرط لازم براي كنترل ميزان آلاينده ها اعمال مديريت موثر سوخت و در مفهومي كاملتر مديريت موتور مي باشد. به اين معني كه كيفيت مخلوط كنترل شود اما چون سيستم هاي سوخت رساني سنتي (كاربراتور) قادر به انجام اين وظيفه نبودند لذا به سرعت با سيستم هاي مديريت موتور (Engine Management) جايگزين شدند. در كشور ايران نيز ميزان آلودگي در شهرهاي بزرگ به سطوح خطرناك آن رسيده است و مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه 70% از آلودگي شهرهاي ايران منشا خودرويي دارد. لذا با توجه به مفاهيم فوق شركتهاي خودروسازي ايراني بر آن شدند كه همپاي تكنولوژي خودروسازي جهاني اقدام به طراحي و يا توليد خودروهاي با موتور انژكتوري نمايند كه از آن جمله مي توان به پرايد،زانتيا،پيكان، پژوRD، سمند، پژو206، پژو پارس، نيسان وانت و … اشاره داشت. سيستم هاي مديريت موتور در طرح هاي مختلف از سوي شركتهاي سازنده ي اين سيستم ها توليد مي شود كه مي توان به طرح زيمنس، ساژم، بوش و … اشاره كرد.
در اين تحقيق سعي بر آن بوده تا ضمن معرفي دو نوع سيستم سوخت رساني ساژم و بوش (غير مولتي پلكس) به تاثير آنها بر ميزان آلايندگي هاي ناشي از احتراق در موتورهاي چهار زمانه ي بنزيني بپردازيم. در ابتدا با توجه به اهميت مسئله ي آلودگي و آلاينده ها و تاثير زيانبار آن بر محيط زيست و همچنين سلامت انسان به شرح اين معضل پرداخته مي شود. در ادامه ضمن بيان اصول حاكم بر سيستم هاي انژكتوري مديريت موتور ، به طور خلاصه به معرفي دو نوع از سيستم هاي سوخت رساني بوش و ساژم كه بر روي خودروهاي ساخت داخل نصب هستند و همچنين مقايسه ي آنها از نظر ساختار مي پردازيم. در ادامه يك تحليل آماري را از چگونگي كاركرد خودروهاي مختلف ساخت داخل و خارج از نظر ميزان مصرف سوخت و توليد آلاينده ها خواهيم داشت كه در اينجا لازم است به اين نكته توجه شود كه اين جداول و اعداد ارقام از سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور تهيه شده است و كاملا مبناي علمي و آزمايشي (تجربي) دارد.

فهرست مطالب
عنوان
مقدمه
فصل اول: آلودگي
1-1- تعاريف
1-2- آلاينده هاي اصلي
1-2-1- ذرات معلق
1-2-2- منواكسيد كربن
1-2-3- دي اكسيد گوگرد (SO2)
1-2-4- تركيبات آلي فرار (VOC)
1-2-5- اكسيدهاي نيتروژن
1-3- لايه ازن
1-3-1- ازن در تروپوسفر
1-3-2- ازن در استراتوسفر
1-4- اثر گلخانه اي:
1-4-1- عوامل موثر بر اثر گلخانه اي
1-4-2- كنترل اثر گلخانه اي
فصل دوم: توليد آلودگي در موتورهاي اشتعال جرقه ايSI
2-1- آلودگي موتورهاي اشتعال جرقه ايSI
2-2- آلاينده هاي خروجي از اگزوز و عوامل موثر بر آنها
2-2-1- هيدروكربن ها:
2-2-2- منواكسيد كربن:
2-2-3- اكسيدهاي نيتروژن:
2-3- آلودگي تبخيري
2-4- آلودگي محفظه ميل لنگ
2-5- آلودگي سرب
فصل سوم: معرفي سيستم هاي انژکتوري
3-1- احتراق
3-1-1- اکسيد کننده ها
3-1-2- محصولات احتراق:
3-1-3- تحليل استوكيومتري احتراق
3-1-3-1- احتراق كامل و ناقص:
3-1-3-2- شرايط احتراق:
3-1-4- نسبت هوا به سوخت:
3-1-5- اختلاط سوخت و هوا:
3-2- بررسي سيستم هاي سوخت رساني انژکتوري ساژم و بوش
3-2-1- سيستم انژکتوري طرح ساژم
3-2-1-1- تشريح سيستم
3-2-1-2- محل قرار گيري اجزاء و قطعات سيستم
3-2-1-3- معرفي سيستم
3-2-1-4- واحد كنترل الكترونيك (ECU):
3-2-1-5- مشخصات واحد كنترل الكترونيك (ECU)
3-2-1-6- نحوه عملكرد ECU در شرايط مختلف
3-2-2- سيستمهاي انژكتوري Bosch MP 7.3
3-2-2-1- كاربرد:
3-2-2-2- استاندارد L4
3-2-2-3- سيستم عيب ياب نصب شده (EOBD)
3-3- عملكرد سيستم انژكتور
3-3-1- رله دوبل انژكتور
3-3-1-1- سوئيچ در حالت off باشد.
3-3-1-2- سوئيچ در حالت On باشد.
3-3-1-3- هنگاميكه موتور در حال كار باشد قطعات زير را تغذيه مي كند.
3-3-2- سنسور سرعت خودرو
3-3-2-1- وظيفه
3-3-2-2- توضيحات:
3-3-2-3- موقعيت قرار گيري
3-3-3- سنسور دور موتور
3-3-3-1- وظيفه
3-3-3-2- توضيحات
3-3-3-3- موقعيت قرار گيري
3-3-4- سنسور تعيين موقعيت ميل سوپاپ
3-3-4-1- وظيفه
3-3-4-2- توضيحات
3-3-4-3- موقعيت قرار گيري
3-3-5- سنسور دماي مايع خنك كننده موتور (فشنگي آب)
3-3-5-1- وظيفه
3-3-5-2- توضيحات
3-3-6- سنسور دماي هوا
3-3-6-1- وظيفه
3-3-6-2- توضيحات
3-3-6-3- ويژگيهاي الكتريكي
3-3-7- سنسور ضربه
3-3-7-1- وظيفه
3-3-7-2- موقعيت قرار گيري
3-3-8- سنسور اكسيژن بالادست
3-3-8-1- وظيفه
3-3-8-2- توضيحات
3-3-9- سنسور وضعيت دريچه گاز
3-3-9-1- وظيفه
3-3-10- سوئيچ فشار فرمان هيدروليك
3-3-10-1- وظيفه
3-3-10-2- موقعيت قرار گيري
3-3-11- ECU انژكتور
3-3-11-1- وظيفه:
3-4- نحوه عملکرد سیستم انژکتوری bosch mp 7.3
3-4-1- بررسی اجمالی
3-4-2- سيكل جرقه و پاشش سوخت
3-4-3- پاشش سوخت
3-4-3-1- تنظيم سوخت هنگاميكه موتور سرد، استارت زده مي شود.
3-4-3-2- تنظيم سوخت دور آرام
3-4-3-3- عملكرد در دوره هاي گذرا
3-4-3-4- تنظيم دور در بار كامل
3-4-3-5- هماهنگي در سيكل پاشش سوخت
3-4-3-6- قطع پاشش سوخت هنگام شتاب منفي
3-4-3-7- اصلاح پاشش سوخت بوسيله سنسور اكسيژن
3-4-3-8- سيستم بهينه ساز مصرف سوخت با توجه به ارتفاع
3-4-4- سيستم جرقه
3-4-5- تنظيم اتوماتيك
3-4-6- عملكرد سيستم تزريق هوا درون اگزوز
3-4-7- عملكرد سيستم عيب ياب EOBD
3-4-7-1- شناسايي احتراق ناقص
3-4-7-2- پاشش هوا به اگزوز
3-4-7-3- دياگرام راندمان مبدل كاتاليتيكي
3-4-7-4- خرابي سنسورهاي اكسيژن
3-4-8- نحوه محافظت از موتور
3-4-9- سيستم تهويه مطبوع (مطابق با تجهيزات خودرو)
3-4-10- عملكرد ساكن كننده خودرو
3-4-10-1- باز كردن قفل سيستم
3-4-10-2- فقل شدن با بستن سوئيچ
3-4-11- سيستم اطلاع رساني به راننده
3-4-11-1- لامپ هشدار دهنده كنترل كاركرد موتور
3-4-11-2- سيگنال دور سنج
3-4-11-3- سيگنال مصرف سوخت لحظه اي (با توجه به مدل خودرو)
فصل چهارم: خودرو سبز (بررسی خودرو ها از نظر ميزان آلودگی و مصرف سوخت)
4-1- مقدمه
4-2- برچسب مصرف سوخت خودرو هاي بنزيني چيست و بيانگر چه اطلاعاتي است؟
4-3- کلاس يک خودرو چگونه تعيين مي شود؟
4-3-1- خودرو هاي سواري سبک :
4-3-2- خودروهاي باري سبک :
4-4- رتبه انرژي يک خودرو چگونه تعيين مي شود؟
4-4-1- معيار مصرف سوخت براي کلاس هاي MC، SC، C،MS و Large از خودرو هاي سبک :
4-4-2- معيار مصرف سوخت براي بقيه کلاس ها :
4-5- تعيين رتبه انرژي
4-6- اطلاعات برخي خودرو هاي دنيا
4-7- کم مصرفترين خودروهاي ايران و جهان
4-7-1- کم مصرفترين خودروهاي سواري ايران
4-7-2- کم مصرفترين خودروي جهان
4-8- سوخت مصرفي خودرو ها؟
4-8-1- اندازه گيري و تعيين مصرف سوخت
4-8-1-1- چرخه شهري :
4-8-1-2- چرخه برون شهري:
4-8-1-3- چرخه ترکيبي:
4-9- آزمايش انتشار آلاينده هاي خودرو
4-10- چرا بايد توصيه هاي کاهش مصرف سوخت را جدي بگيريم؟
نتیجه گیری:
منابع :
پیوستها:


فهرست شکلها
عنوان
شکل 1-1: نمونه هایی از منابع مولد آلودگی
شكل 1-2: توزيع مقادير ازن در طول روز
شكل 1-3 : مراحل تغيير مولكول ازن
شكل 1-4 : نمايي از اثر گلخانه اي
شكل 2-1: درصد آلاينده هاي مختلف كه از سه منبع خارج مي شوند.
شکل 3-1: سنسور و عملگرهای مرتبط با واحد کنترل الکترونیک
شکل 3-2: نمای محفظه موتور و موقعیت قرار گیری اجزا
شکل 3-3: بررسی اجمالی
شکل 3-4: سيكل جرقه و پاشش سوخت
شکل 4-1: نمونه برچسب مصرف
شکل 4-2: نمونه تکميل شده بر چسب
شکل 4-4: راهنماي نموداري استفاده از جداول راهنماي مصرف سوخت
شکل 4-5: محدوده تغييرا ت مصرف سوخت (در چرخه ترکيبي) و مصرف ساليانه سوخت براي کلاس هاي مختلف
شکل 4-6: مصرف سوخت و آلايندگي خودرو هاي در حال تردد
شکل 4-9: اندازه گيري و تعيين مصرف سوخت


فهرست جدولها
عنوان
جدول2-1: مقادير معمول آلاينده ها در موتورهاي اشتعال جرقه اي
جدول 3-1: اجزاء تشكيل دهنده سيستم انژکتوري طرح ساژم
جدول 3-2: مدلهاي اصلي
جدول 3-3: شرح قطعات
جدول 4-1: معرفی کلاسهای مختلف خودروهای سواری سبک
جدول 4-2: معرفی کلاسهای مختلف حودروهای باری سبک
جدول 4-3: معیار های مصوب کلاسهای مختلف برای سالهای 83 تا 86
جدول 4-4: معيار مصرف سوخت براي بقيه کلاس ها
جدول 4-5: محدوده رتبه‌های انرژی خودرو بر چسب مصرف سوخت
جدول 4-6: اطلاعات مصرف سوخت خودروهاي توليدي کشور
جدول 4-7: اطلاعات مربوط به هزینه سالیانه بنزین مصرفی خودروهای بنزینی تولیدی ایران
جدول 4-8: اطلاعات برخي خودرو هاي دنيا
جدول 4-9: کم مصرفترين خودروهاي سواري ايران
جدول 4-10: کم مصرفترين خودروي جهان
جدول 4-11: سوخت مصرفي خودرو ها
جدول 4-12: اندازه گيري و تعيين مصرف سوخت
جدول 4-13: آزمايش انتشار آلاينده هاي خودرو
جدول 4-14: مقایسه استانداردهای اروپایی

مقدمه

نگو آلودگي هوا بگو زلزله:
آمار را داشته باشيد: «طبق آمار بانک جهاني، دولت ايران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 ميليارد دلار خسارت بابت آلودگي هوا شده است. رقم در سال 2004، 8/7 ميليارد و در سال 2001، 1/7 ميليارد دلار بوده است. طبق برآورد هاي اين بانک، خسارت سالانه آلودگي هوا در سال 2016 ميلادي به 16 ميليارد دلار مي رسد.» مخ تان سوت کشيد؟ اما تنها اين نيست که، آمار هاي سال گذشته مدير طرح جامع کاهش آلودگي هواي تهران نشان مي دهد روزانه 27 تهراني در اثر آلودگي هوا جان خود را از دست داده اند. براساس اعلام مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست هم تنها در آبان ماه امسال 3600 نفر بر اثر آلودگي هوا در تهران جان باخته اند. مخ تان سوت کشيد؟ اما تنها اين نيست که، مدير عامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران گفته که سال 76 در تهران حدود 700 هزار خودرو تردد مي کرد که امروز تعداد آنها از 3 ميليون و 500 هزار دستگاه گذشته است: اين يعني اينکه هر دو سال يکبار شمار خودرو هاي تهران دو برابر شده است. مخ تان سوت کشيد؟ اما تنها اين نيست که: براساس استاندارد هاي جهاني بايد به ازاي هر يک هزار نفر، يک دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد. بدين ترتيب براي جمعيت 12 ميليون جمعيت تهران 12 هزار دستگاه اتوبوس و 7 خط مترو نياز است. اين در حالي است که هم اکنون تنها 4500 دستگاه اتوبوس داريم. علاوه بر اين در سال هاي اخير، سرعت حرکت اتوبوس ها از 30 کيلومتر به 20 کيلومتر در ساعت رسيده است که اين در حد يک فاجعه است. احتمالا الآن ديگر مخ تان سوت کشيده است. با اين اوصاف شما چه تفاوتي ميان زلزله احتمالي در تهران و وضعيت آلودگي هوا مي بينيد؟؟؟!!!

 

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...