سایت در حال بارگذاری است ...

پایان نامه بررسی نحوه طراحی ایستگاه های CNG، مهندسي مکانیک

عنوان: پایان نامه بررسی نحوه طراحی ایستگاه های CNG، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 70

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه پایان نامه

 

چکیده:
با توجه به فرصت‌هاي موجود جهت كاهش روند رشد بالاي مصرف فرآورده‌هاي نفتي در بخش حمل و نقل و افزايش كارايي مصرف سوخت در بخش مذكور و نيز ملاحظات زيست‌محيطي، سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت كشور از بدو تأسيس، طرح CNGسوز كردن خودروهاي كشور را در دستور كار قرار داده‌است.
از آنجا‌كه طرح تبديل سوخت خودروها به گاز طبيعي يك طرح فراسازماني و ملي مي‌باشد، ضروري است تا همزمان با انجام امور اجرايي و ستادي مربوط به اين طرح، سطح دانش و اطلاعات كارشناسان و محققين در اين بخش، با آخرين يافته‌هاي جهاني يكسان گردد و فرهنگ‌سازي مربوط به آن در سطح جامعه و دانشگاه فراگير شود.
همزمان با برگزاري اولين همايش سراسري سوخت جايگزين (CNG) و خودروهاي گازسوز به‌منظور ارتقاء سطح دانش عمومي در صنعت CNG مجموعه‌اي در 5 جلد تحت عناوين:
1. آلودگي
2. ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني CNG
3. كيت‌هاي تبديل CNG
4. مخازن CNG
5. موتورهاي گازسوز
تهيه شده تا علاقه‌مندان و پژوهشگران گرامي با كليات مسائل مربوط به صنعت CNG آشنا گردند. در نگارش اين مجموعه‌ها سعي شده كه در هر مجموعه، مطالب به‌گونه‌اي بيان شوند تا خواننده پس از مطالعه آنها، به يك ديدگاه كلي از وضعيت موجود رسيده و با معايب و مزاياي خودروهاي CNGسوز آشنا گردد.
همچنين سعي شده تا از پرداختن به مطالب، به‌صورت صرفاً تخصصي خودداري شود و بدين ترتيب مخاطبين بيشتري بتوانند از مجموعه حاضر استفاده نمايند.
اميد است مجموعه حاضر بتواند قدمي مثبت در جهت بالا بردن سطح اطلاعات و دانش فني كارشناسان و محققين گرامي جهت اجراي موفقيت‌آميز طرح ملي تبديل سوخت خودروها به گاز طبيعي باشد.

فهرست مطالب
عنوان
فصل اول: مقدمه
1-1- مقدمه
فصل دوم: انواع ايستگاه‌های سوخت‌رسانی CNG
2-1- ايستگاه سوخت‌رسانی کُند
2-2- ايستگاه سوخت‌رسانی سريع
2-3- ايستگاه سوخت‌رسانی مادر-دختر
فصل سوم: تجهيزات ايستگاه‌های سوخت‌رسانی CNG
3-1- كمپرسور
3-1-1- مقدمه
3-1-2- طراحي کمپرسور
3-1-2-1- طراحي بر اساس كمپرسورهاي گاز
3-1-2-2- طراحي بر اساس كمپرسورهاي هوا
3-1-2-3- نكات طراحي
3-1-2-4- پارامترهاي طراحي
3-1-2-5- لوله‌كشي
3-1-2-6- محرك كمپرسور
3-1-2-7- محفظه‌ها
3-1-2-8- نصب تجهيزات
3-1-2-9- آلودگي مربوط به روغن روانساز كمپرسور
3-2- مخازن
3-2-1- انواع مخازن
3-2-1-1- مخازن ترتيبی (آبشاری)
3-2-1-2- مخازن بافر
3-2-2- طراحی مخازن
3-2-2-1- طراحی مخازن DOT
3-2-2-2- مخازن ASME
3-3- خشک‌کن
3-3-1- كيفيت CNG
3-3-2- دمای نقطة شبنم
3-3-3- معيارهاي طراحي
3-3-4- انواع روشهاي نم‌گيری
3-3-5- محل نصب خشک‌کن
3-3-6- انواع خشک‌کن‌ها
3-3-6-1- دستگاه خشک‌کن PSA
3-3-6-2- دستگاه خشک‌کن TSA
3-3-7- پيشنهادات
3-4- توزيعكننده
3-4-1- فشار سوختدهي
3-4-2- جبران دما
3-4-3- محدوديت‌هاي عملي
3-4-4- اجزاي توزيعكننده
3-4-4-1- جريانسنج
3-4-4-2- حسگرهاي فشار
3-4-4-3- صفحه نمايش
3-4-4-4- اتصالات قطعكننده
3-4-4-5- شلنگ
3-4-4-6- نازل سوخترساني
3-4-4-7- شير و تنظيمكنندهها
واژه نامه فارسی – انگلیسی:
منابع :

فهرست اشکال
عنوان
شکل 1-1: نمايی ساده از عملکرد ايستگاه CNG
شکل 1-2: اجزای مختلف يک ايستگاه CNG
شکل 2-1: ايستگاه سوخت‌رسانی کُند
شکل 2-2: ايستگاه سوخت‌رسانی سريع
شکل 2-3: ايستگاه سوخت‌رسانی مادر و دختر
شکل 2-4: ايستگاه سوخت رسانی سيار
شکل 2-5: ايستگاه سوخت‌رسانی سيار با اتصال به شبکة سراسری گاز می‌تواند عمل سوخت‌دهی را انجام دهد.
شکل 3-1: اجزای کمپرسور CNG
شکل 3-2- عملکرد مخزن بازيافت در کمپرسور
شکل 3-4: استفاده از موتور الکتريکی در يک کمپرسور دوگانه
شکل 3-5: مخازن ترتيبی ASME
شکل 3-6: مقايسة سيستم بافر و ترتيبی
شکل 3-7: ايستگاه‌هايی با مخازن DOT
شکل 3-8: خشک‌کن
شکل 3-9: خشک‌کن نوع PSA
شکل 3-10: مدار کارکرد خشک‌کن نوع TSA
شکل 3-11: دو نمونه از خشک‌کن نوع TSA تک‌برجی
شکل 3-12: خشک‌کن نوع TSA دوبرج
شکل 3-13: توزيع‌کننده
شکل 3-14: افزايش فشار مخزن در اثر افزايش دمای محيط
شکل 3-15: صفحه نمايش‌ توزيع‌کننده
شکل 3-16: نمايی از يک ايستگاه سوخت‌رسانی CNG

 

 مقدمه
جهت گاز‌سوزکردن خودروها و عمومی‌سازی استفاده از آنها، اولويت اول مربوط به تأسيس ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني مي‌باشد. در طراحي ايستگاه به مسائلي نظير استقرار در محل مناسب، ميزان سود‌دهي و همچنين پتانسيل رشد‌ و‌ بهره‌برداري بايد توجه نمود. در‌نهايت می‌بايست به‌گونه‌اي عمل نمود كه ايستگاه‌های گاز طبیعی فشرده در مقايسه با ايستگاه‌هاي سوخت مايع نظير بنزين و گازوئيل قابل رقابت باشد. در اين راستا بايد سيستم توزيع‌کننده را با همان امكانات و حتی بيشتر از امکانات ايستگاه‌هاي سوخت مايع تهيه نمود. از همه مهمتر بايد زمان سوخت‌گيري را به‌نحوي کاهش داد. در شکل 1 عملکرد يک ايستگاه به‌صورت شماتيک نشان داده شده‌است. گاز ابتدا توسط کمپرسور فشرده و به مخازن فرستاده می‌شود. توزيع‌کننده ، CNG را از مخزن ايستگاه به مخزن خودرو انتقال می‌دهد.

این پایان نامه با آیین نامه نحوه نگارش و تدوین پایان نامه تهیه شده و آماده ارائه میباشد.

 

 

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...