سایت در حال بارگذاری است ...

پاور پوینت سیستم سوخت رسانی HEUI، مهندسي مکانیک

عنوان: پاور پوینت سیستم سوخت رسانی HEUI (سیستم پاشش سوخت با عملکرد هيدروليكي و کنترل الكترونيكي)، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک 

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات وورد : 12

تعدد اسلاید پاورپوینت : 29

(فایل WORD قابل ویرایش )

(فایل به صورت POWER POINT  قابل  ارائه )

 

مقدمه:
با توجه به مطالب ارئه شده در دوره های سابق تحصیل در رشته مکانیک خودرو، در رابطه با موتور های دیزل و نحوه سوخت رسانی آنها ، تماما به سیستم های مکانیکی و قدیمی پرداخته می شد . با مشاهده تغییرات رخ داده در موتور های دیزل فعلی و یافتن اطلاعات بسیار جزئی به زبان فارسی در رابطه با موضوع سیستم سوخت رسانی HEUI(سیستم پاشش سوخت با عملکرد هيدروليكي و کنترل الكترونيكي) که يكي از مهمترین اختراعات قرن اخیر در زمینه تکنولوژی موتورهاي دیزل است ؛ در این پروژه سعی شده با انتخاب این موضوع ؛ اولا دانش گردآورنده در ارتباط با این موضوع ارتقاء یابد و ثانیا با جمع آوری مطالب مفید مربوطه این امکان برای سایرین ایجاد گردد ، تا آنها هم با این سیستم ، قطعات مرتبط با آن و نحوه عملکرد آن بیشتر آشنا شوند .

11

تاریخچه و سوابق :
در سال 1892 رودولف دیزل موتوری را به ثبت رساند که می توانست هوا را به اندازه ای فشرده کند که دمایش به حد مشتعل کردن سوخت برسد . بارون وان کروپ به همراه افراد دیگری در آلمان از دیزل پشتیبانی مالی برای توسعه موتوری که بتواند گرد زغال سنگ را بسوزاند ، کردند علت این بود که در آنجا
« کوه های از گرد زغال سنگ بلا استفاده که روی هم انباشته شده بودند وجود داشت » اولین موتور آزمایشگاهی در سال 1893 ساخته شد . در موتور سومین رودولف دیزل که در سال 1895 ساخت از سیستم دمیدن هوا برای اتمیزه کردن سوخت که به خوبی مخلوط کن های جریان گردابی عمل می کرد مورد استفاده قرار گرفت . پیشرفت و توسعه موتور دیزل از ابتدا وابسته به توسعه تکنولوژی پاشش سوخت بوده است . در سال 1927 رابرت بوش یک پمپ انژکتور قابل قبول برای موتور های دیزل به منظور توسعه سیستم پاشش سوخت ساخت . برای سالهای طولانی اکثر سازندگان موتور های با وظایف سبک استفاده از یک پمپ انژکتور مکانیکی با نگه دارنده مجموعه نازل (NHA ) مجزا برای اتمیزه کردن سوخت در هر سیلندر را انتخاب کرده بودند . اما همانطور که موتور ها شروع به گردش با دور های بالاتر کردند مشکلاتی برای استفاده از این سیستم به وجود آمد . از جمله مشکلی که در خودرو های بنزینی با قرار دادن دستگاه های آوانس مختلف تا حد زیادی بر طرف گردیده شده بود . به همین علت سازنده های دلکو پمپ ها انژکتور را به یک دستگاه آوانس اتوماتیک مجهز کردند . این سیستم هم دارای نقص های بود ولی با این وجود باز هم پذیرفتی بود . در دهه 90 قوانین مربوط به آلاینده ها سخت گیرانه تر شد و استاندارد های جدیدی به وجود آمد . به همین علت روی توسعه سیستم انژکتور الکترونیک کار شد . دستگاه آوانس این سیستم هم اگرچه هنوز به صورت هیدرولیکی عمل می کرد ولی به وسیله یک موتور پله ای الکترونیکی کنترل می شد ، که سریع تر از سیستم های قدیمی عمل می کرد به طوری که در نتیجه آن آوانس با دقت بیشتری در تمام رنج های سرعت اعمال و پمپ انژکتور به وسیله یک کامپیوتر و نه اوپراتور کنترل می شد . سپس سیستم سوخت رسانی HEUI (سیستم پاشش سوخت با عملکرد هيدروليكي و کنترل الكترونيكي ) ابداع گردید .

33
سیستم سوخت رسانی HEUI

به دلیل نیاز به صرفه جویی بیشتر سوخت و کاهش آلاینده گی های خودروها در دهه نود و بعد از آن لازم شد بازده ای خودرو ها بهبود یابد . از جمله سیستم ها موثر در بهبود بازدهی ، سیستم سوخت رسانی است که سیستم HEUI ( سیستم پاشش سوخت با عملکرد هیدرولیکی و کنترل الکترونیکی ) با این احتیاجات مطابقت دارد . سه فاکتور اساسی که باعث افزودن بازدهی در این سیستم می شود عبارت اند از :

1- کنترل سرعت
2- کنترل تایمینگ
3- افزودن فشار پاشش

کنترل سرعت :
سرعت پاشش مطابق با همه شرایط موتور می تواند کنترل شود ، زیرا سیستم HEUI دارای تحریک هیدرولیکی است که نسبت به تحریک مکانیکی سرعت پاشش وابسته به سرعت موتور نیست .
کنترل تایمینگ :
شروع و پایان هر پاشش به صورت الکترونیکی کنترل می شود. بر خلاف واحد های انژکتور تحریک مکانیکی – کنترل الکترونیکی معمول ، در HEUI تا سولنوئید تحریک نشود ، پلانجر حرکت نمی کند .
افزایش فشار پاشش :
یک پیستون تشدید کننده در سیستم HEUI نیروی هیدرولیکی روی پلانجر را افزایش می دهد . به وسیله فشار هیدرولیکی ورودی مختلف فشار پاشش می تواند در رنج PSI3000 تا PSI21000 کنترل بشود . این فشار بالا در تمام محدوده عملکردی موتور موجود است . در درجا به همان خوبی دور و سرعت بالا.

uu

سیستم سوخت رسانی HEUI شامل پنج جزء اصلی زیر است :
1- مدول کنترل مولد قدرت و انتقال قدرت (PCM )
2- مدول محرک انژکتور ( IDM )
که با سیگنال از PCM برای حرکت دادن انژکتور عمل می کند .
3- فشار بالای روغن که از پمپ اعمال می شود
یک پمپ فشار بالای مجزا تنها با هدف تأمین نیروی انژکتورها .
4- تنظیم کننده فشار پاشش ( IPR )
محل قرار گیری این قطعه روی پمپ است و به وسیله PCM کنترل می شود.
5- انژکتور های HEUI
هر سیلندر دارای یک انژکتور HEUI می باشد .

مدول کنترل مولد قدرت و انتقال قدرت ( PCM ) :

PCM یک ریز پردازنده است که بر سنسورهای وسیله نقلیه و موتور نظارت می کند و همینطور عملکرد کل سیستم سوخت رسانی را کنترل می کند . سنسورهای که توسط PCM نظارت می شوند عبارت اند از :

1- سنسور موقعیت دریچه گاز (APS )
2- سنسور موقعیت میل بادامک ( CMP )
3- سنسور کنترل فشار پاشش ( ICP )
4- سنسور فشار مطلق مانیفولد ( MAP )
5- سنسور دمای روغن ( EOT )
6- سنسور دمای هوای ورودی ( IAT )
7- سنسور فشار بارو متری (فشار وابسته به ارتفاع ) (BARO)
8- سنسور فشار اگزوز(فشار عقب نشینی) ( EBP )

مدول محرک انژکتور ( IDM ) :
IDM یک جریان که به دقت کنترل می شود برای تحریک سولنوئید انژکتور می فرستد . تایمینگ و مدت ادامه پالس IDM به وسیله PCM کنترل می شود . پالس IDM شامل 100 ولت و 7 آمپر ، برابر با یک اسب بخار برای هر پاشش است .

مراجع مورد استفاده :
1) http://www.thedieselstop.com/contents/getitems.php3?7.3L%20DIT%20Power%20Stroke%20-%20Part%201
2)
http://www.tpub.com/content/generators/TM-9-6115-729-24/TM-9-6115-729-240063.htm
3) http://images.google.com/imgres?imgurl=https://sertec1.sslpowered.com/sertec.com.py/telergia/telergia/informaciones/heui/02.jpg&imgrefurl=https://sertec1.sslpowered.com/sertec.com.py/telergia/telergia/informaciones/heui.html&usg=__AAl077XPKvdbJ24v4FaPsDZdT-8=&h=332&w=290&sz=22&hl=fa&start=10&tbnid=05vF1B8LKOQgoM:&tbnh=119&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3Dheui%2Bfuel%2Bsystem%26gbv%3D2%26hl%3Dfa%26sa%3D

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...