سایت در حال بارگذاری است ...

سيستم ايمني کیسه هوا،ايربگ،air bag،كاربرد تكنولوژي پيشرفته در صنعت

عنوان: سيستم ايمني کیسه هوا،ايربگ،air bag،كاربرد تكنولوژي پيشرفته در صنعت 

رشته:  پروژه تخصصی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 20

بهمرا فایل پاورپوینت ppt در 45 اسلاید

فهرست

مقدمه 2
تاریخچه 2
روش عمل ایربگ 5
دستگاه کنترل و اعلام خطر 5
محفظه یا قوطی شیمیایی 6
كيسه نایلونی 7
کیت های کیسه ایربگ از نظر نوع تغذیه گاز به دو دسته تقسیم می شوند 9
مزیت ایربگ 10
صدمات ایربگ 10
ارتباط بین ایمنی کیسه هوا (airbag) و فاصله راننده تا فرمان 11
حداقل سازی صدمات ایربگ 12
تشخیص سیستم ایربگ 12
غیر فعال کردن سیستم ایربگ 12
محل نصب ایربگ 13
ایربگ جلو 13
ایربگ پهلو یا کناری 14
ایربگ ران 15
ایربگ زانو 16
ایربگ ساق پا 15
ایربگ پایین پا 17
موارد باز نشدن ایربگ 17

مقدمه:

یکی از سیستمهای ایمنی در خودروها استفاده از کمربند ایمنی می باشد که تا حد قابل ملاحظه ای (36%)از پرتاب شدن سرنشین به سمت جلو و برخورد با قسمتهای مختلف خودرو از جمله داشبورد،غربیلک فرمان ، شیشه جلو و … جلوگیری می نماید که در عین حال به تنهایی نمی تواند در همه ضربات ایمنی لازم را برای سرنشینان ایجاد نماید .برای بهبود عملکرد سیستم کمربند ایمنی سیستم مکمل کیسه هوا طراحی شد که خطرات ناشی از تصادفات خطرناک را تا حدود 18% کاهش می دهد.
این سیستم در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی طراحی شده است که در یک خودرو می توانه از چندین ایربگ استفاده نمود : ایربگ سمت راننده (روی غربیلک فرمان) سرنشین جلو (روی داشبورد)ایربگهای جانبی که داخل صندلی راننده و سرنشین جلو قرار دارد و ایربگ سرنشینان عقب که داخل پشت سری صندلیهای جاو قرار میگیرند.

قبل از شروع صحبت در مورد ایربگ یک یادآوری ومرور خیلی ساده در مورد قوانین حرکت :همانطور که می دانیم هر جسم در حال حرکت دارای مومنتوم خطی است (حاصلضرب جرم جسم در سرعت آن )و نیز می دانیم که اگر نیرویی به جسم وارد نشود جسم در همان جهت قبلی با همان سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.خودرو شامل چندین جسم است ،خود وسیله نقلیه و اجسام متحرک درون آن(یا همان سرنشینان) اگر جلوی حرکت این اجسام را نگیریم با همان سرعتی قبلی (سرعت خودرو)به حرکت خود ادامه می دهند حتی اگر خودرو به دلیل تصادف متوقف شده باشد( نتیجه این هم که خودتان می دانید چه می شود!!)..متوقف کردن جسم و یا همان صفر شدن مومنتوم زاویه ای نیازمند نیرویی است که در یک بازه زمانی بر جسم اعمال شود.اما کاری که سیستم های مکمل مانند ایربگ انجام می دهنداین است که با کمترین صدمه سرعت جسم راکم کرده و به صفر می رسانند( البته در مدت زمانی بسیار کوتاه کمترازیک چشم برهم زدن).
تاریخچه :
اولين ايده اين بود “يک بالشتک هواي محافظت کننده از راننده هنگام تصادفات در فرمان خودرو” ، که در سال 1950 مطرح شد اما در ان زمان امکان تطبيق اين طرح با سنسورهاي مکانيکي و سيستم هاي کنترلي وجود نداشت
اين طرح در ان زمان بعلت اينکه ايالات متحده برنامه هايي را اعلام کرد مبني بر تجويز نوعي سيستم اتوماتيک محافظ سرنشين ماشينهاي مسافرتي در سال 1969 ، جهش تازه اي يافت و در سال 1973 حتي تا مرز اجباري شدن ايربگ راننده براي اتومبيلهاي جديد هم پيش رفت اما به هر حال اين قانون به عللي مکرراً به تعويق افتاد.
اين پيشرفتهاي بوجود امده موازي شد با تحقيقات مستمر و پياپي پژوهشگران مرسدس-بنز بر روي ايربگ که قبلا در اشتوتگارت در سال 1967 اعاز شده بود. اين محققان در سالهاي اوليه موانع زيادي پيش روي خود داشتند تا بر انها چيره شوند. سيستم حسگرها نيز درحال توسعه يافتن بود تا اينکه نوعي گاز و اليافي خاص نيز براي ايربگ پديد امد.
در اولين تست ها از هواي متراکم و فشرده شده و گاز Freon براي بار کردن ايربگ استفاده شد. اما تحقيقات و راهکارهاي تخصصي ، استفاده از يک کيسه پارچه اي که توانايي باد شدن در چند ميلي ثانيه را توسط يک منبع شارژ سريع در هنگام تصادفات داشت ، تثبيت کرد.
سرانجام پژوهشگران با استفاده از تکنولوژي موشک ، سديم اسيد با قابيت انفجار را براي اين امر بکار گرفتند.
در سال 1971 مرسدس-بنز شماره ثبت انحصاري DE 2152902 C2 را براي اين اختراع دريافت کرد و قرار داد.
جزئيات زيادي در اين طرح جديد امنيتي بود که تا قبل از اماده شدن براي عرضه در اتومبيلها ،احتياج به بهبود داشت.
ايربگ قابل اطمينان بودن خود را در بيش از 250 تست ضربه ، 2500 تست برخورد غلتکها با خودرو و هزاران تستهاي انفرادي ديگر که انجام شد ، اثبات کرد.
درهمان زمان 600 خودرو نيز براي ازمايش هاي طولاني مدت جهت تست امکان عمل کردن ايربگ در زمان رانندگي عادي و بدون تحريک ، اماده شد.

تکامل بالشتک هوا با پيشرفت اين صنعت در سال 1987 ايربگ سرنشين جلو نيز طراحي شد و در نمايشگاه فرانکفورت عرضه شد. به تدريج با تحقيقات بعمل امده اندازه ايربگ ها را کوچکتر کردند که همين امر باعث شد تا انواع ديگر ايربگ نيز ساخته شود از قبيل نوع پرده اي که در قسمت ستونها قرار ميگيرد و در ضربات ناشي از پهلوي خودرو از سر و بدن سرنشينان محافظت ميکند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...