سایت در حال بارگذاری است ...

گزارش کارآفرینی در مهندسي نقشه‌برداري، مهندسي نقشه‌برداري

عنوان: گزارش کارآفرینی در مهندسي نقشه‌برداري، مهندسي نقشه‌برداري

رشته:  پروژه کارآفرینی دوره کارشناسی‌،مهندسي نقشه‌برداري

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 125

 

کارآفرینی در مهندسي نقشه‌برداري

Entrepreneurship in Geomatics

چکیده:
بطور ساده کارآفرین به شخص حقیقی یا حقوقی‌ای گفته می¬شود که توانایی تحمل انجام ریسک (اغلب مالی) را دارد و می‌تواند یک ایده اولیه را به یک فعالیت اقتصادی تبدیل کند. همه ما می‌توانیم یک کارآفرین باشیم، چه کارمند، چه کشاورز و … در هر پست و مقامی که باشیم در راه انجام فعالیت‌های خود می‌توانیم کارآفرین بوده و ایده های خود برای بهبود انجام کارها را به واقعیت تبدیل کنیم.
رشته مدیریت کارآفرینی از سال ۱۳۸۳ به صورت آکادمیک در دانشگاه‌های ایران مورد تدریس قرار گرفت. این رشته یک مبحث میان رشته‌ای بوده و بحث اصلی دروس خلق ارزش افزوده، استفاده از فرصت‌ها و راه‌اندازی کسب و کار است. دانشگاه تهران به عنوان پیشگام این رشته در ایران اقدام به ایجاد رشته مدیریت کارآفرینی در گرایش‌های مختلف نمود. لازم به ذکر است که دانشگاه علامه طباطبائی نیز پس از دانشگاه تهران، این رشته را به رشته‌های موجود در دانشکده مدیریت و حسابداری خود افزود. پس از دانشگاه علامه طباطبائی نیز دانشگاه‌های سمنان، زاهدان و شهید بهشتی اقدام به ایجاد این رشته‌ی حائز اهمیت دانشگاهی نمودند. این رشته دارای گرایش‌های کسب و کار جدید، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی عمومی بوده که هم اکنون دو گرایش آموزش کارآفرینی و کارآفرینی فناوری نیز به آن اضافه شدند. در مقطع کاردانی رشته مهندسی نقشه برداری دانشگاه آزاد اسلامی نیز چند سالی است که درسی بنام کارآفرینی در نظر گرفته شده است که نیاز شدیدی به کتب و منابع درسی در آن احساس می شود که این مسئله مرا بر آن داشت تا تحقیق و جمع‌آوری و تالیف این کتاب را آغاز بنایم.
در این کتاب انواع زندگی شغلی، تعاریف کارآفرینی، فرآیند آن، ویژگی‌های کارآفرینان، تعریف خلاقیت و نوآوری، تشریح ایده و فرصت، تکنیکهای افزایش خلاقیت ، منابع نوآوری در کارآفرینی، نیازهای فرآیندی، و دست آخر مثالهایی عملی از کار دانشجویان درس کارآفرینی در مقطع کاردانی نقشه‌برداری تقدیم حضور می‌گردد.

فهرست

انواع زندگی شغلی
دسته‌بندی مشاغل بر اساس علایق
تعاریف کارآفرینی
انواع کار آفرینی
فرآیند کارآفرینی
خلاقیت چیست؟
نوآوری چیست؟
ایده و فرصت چیست؟
تکنیک‌های و افزایش خلاقیت
منابع نوآوری در کارآفرینی
نیازهای کارآفرینی
چگونه ایده‌های خود را ارزیابی کنیم؟
محاسبه هزینه تعمیرات و نگهداری دارایی‌ها
ارزیابی مهارت‌ها
انواع شرکت‌ها
اسناد تجاری چیست و انواع آن کدامند؟

 

مثال‌های کارآفرینی:
مثال اول) تلاش …. تلاش… تلاش… فرمول موفقیت
مثال دوم) ده راهبرد (استراتژی) برای داشتن یک شروع خوب
مثال سوم) طرح توجیهی تولید یونولیت نیکا
مثال چهارم) اکیپ تعمیر لوازم خانگی (نهرو)
مراجع

ابتدا باید ببینیم چند نوع زندگی شغلی داریم و برای این که شغل مناسبی برای خود انتخاب کنیم و زندگی مطلوبی را داشته باشیم کدامیک از آن‌ها با اهداف و ایده‌ها، روحیات، گرایش‌ها توانایی‌ها، علایق و مهارت‌های ما سازگاری دارد.

انواع زندگی شغلی
به طور کلی سه نوع زندگی شغلی را می‌توان در نظر گرفت:
1- استخدام
2- خوداشتغالی
3- کارآفرینی

1-استخدام:
منظور از استخدام شغلی است که شخصی در قالب یک قرارداد رسمی و معتبر وقت و مهارت خود را در مقابل دریافت وجه مشخصی در اختیار سازمانی دولتی یا خصوصی قرار می‌دهد. کارمندان سازمان نقشه برداری کشور در ایران نمونه بارز این افراد هستند.
استخدام شرایطی را فراهم می‌سازد که موجب امنیت شغلی کامل یا نسبی برای مدت نسبتاً طولانی می‌گردد. فرد استخدام شده دغدغه ضرر و خطرپذیری کارفرما را ندارد و در جستجوی یک زندگی مطمئن و بی‌مخاطره است. اگرچه در سطح بالایی از رفاه نباشد. افرادی که این نوع زندگی را انتخاب می‌کند، اغلب افرادی منظم و تابع مقررات بوده و پذیرای سلسله مراتب اداری و ریاست مافوق هستند و لذا حاضرند خود را تحت نطارت و کنترل دیگران قرار دهند. البته سایر خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی‌ورفتاری و عوامل‌محیطی نیز در این تصمیم‌گیری موثر است.

2-خوداشتغالی:
یک نوع زندگی شغلی است که در آن فرد حرفه خود را براساس تجربیات و مشاغل آزاد موجود در بازار کار و با مسئولیت شخصی انجام می‌دهد.
به عبارت دیگر هر کسی که در استخدام سازمانی نباشد و یا مانند همه افراد مزدبگیر نباشد خواه به صورت انفرادی کار را در منزل انجام دهند یا همانند یک وکیل یا یک مشاور و یا یک متخصص کار را در بیرون منزل داشته باشند و یا در یک مغازه و یا کارگاه با چند نفر دیگر به کار مشغول باشند، خوداشتغال است. به عنوان مثال ممکن است فردی در یک مغازه یا کارگاه تعدادی را به کار بگمارد و مشغول تولید محصولی مثل قاب باشد و یا به تنهایی صاحب مغازه باطری‌سازی بوده وآن را اداره کند جزء خود اشتغالان محسوب می‌شود.
علاوه بر این لازم است که فرد مسئولیت مالی کار و خطرپذیری آن را شخصاً بپذیرد به عبارت دیگر افرادی که به تنهایی کار را در منزل انجام می‌دهند اما در مقابل آن از فرد یا سازمانی دستمزد دریافت می‌کنند خوداشتغال نیستند.
البته افرادی که با دیگران در سرمایه یا در وسایل کار شریک باشند و به تنهایی یا خانوادگی در منزل کار کنند و خطرپذیری کار را متقبل شده باشند خوداشتغال محسوب می‌شوند. علاوه بر این لازم است که فرد مسئولیت مالی کار و خطرپذیری آن را شخصاً بپذیرد. امروزه به دلیل رشد و توسعه فناوری اطلاعات افراد در منزل خود از طریق ایجاد شرکت‌های مجازی در اینترنت اقدام به فعالیت‌هایی بسیار گسترده حتی در حد بین‌المللی می‌کنند.این‌گونه فعالیت‌ها که توسط یک نفر به تنهایی و یا با استخدام دیگران انجام می‌شود حتی با سپردن قسمتی از کار به سایر افراد و سازمان‌ها به صورت برون‌سپاری انجام پذیرد، جزء فعالیت‌های خوداشتغالی محسوب می‌شود ودر صورتی که همراه با نوآوری و توسعه کسب‌وکار باشد کارآفرینی به شمار می‌آید. در امر جمع آوری اطلاعات مکانی و غیر مکانی نیز برون‌سپاری صورت می‌پذیرد که اموری چون: آمارگیری، و نقشه‌برداری surveing جزو آن امور به شمار می‌روند به شرطی که تمامی موارد فوق را داشته باشند.

3-کارآفرینی:
زندگی کارآفرینانه زنندگی است توأم با هیجان، خطرپذیری، تنوع، تغییر، شکست، پیروزی، شوق تلاش، خلاقیت و فرصت‌گرایی. زندگی شغلی کار آفرینانه را افرادی انتخاب می‌کنند که دوست دارند از دیگران موفق‌تر باشند. آن‌ها می‌خواهند این موفقیت از طریق تلاش بیشتر، خلاقیت بیشتر، خلق و کشف نوآوری و بهره‌برداری بیشتر از فرصت‌ها به دست آورند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...