سایت در حال بارگذاری است ...

ایمنی خارجی قسمت جلوی خودرو، مهندسي مکانیک

عنوان:کار تحقیقی ایمنی خارجی قسمت جلوی خودرو، مهندسي مکانیک

رشته:  پروژه پایانی دوره کارشناسی‌،مهندسی مکانيک گرايش حرارت و سيالات

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 11

بهمرا فایل پاورپوینت  ppt قابل ویرایش

 

مقدمه:

در این گزارش به بررسی استراتژی های فنی برای حفاظت عابر پیاده در بعضی از مدل های خودرو به خصوص خودروی سیتروئن c6 پرداخته شده است.از نتایج تحقیقات به عمل آمده در زمینه ایمنی خارجی خودرو اینچنین بر می آید که باید طراحی سیستم های ایمنی به سمت ایجاد راهکارهایی برای افزایش زمان برخورد(از اولین برخورد عابر با خودرو تا لحظه برخورد وی با قسمتهای بعدی خودرو) برود. به همین منظور در این گزارش ابتدا به بررسی سیستم هایی که منجر به ایجاد تاخیر در برخورد می کنند پرداخته شده است.

برای تامین ایمنی خارجی قسمت جلوی خودرو، با توجه به این که در هنگام برخورد عابر پیاده با قسمت جلوی خودرو، عابر بر روی کاپوت و شیشه ی جلو می افتد، در خودروهایی که دارای کاپوت با طول بلند هستند، برخورد چهار قسمت از بدن عابر پیاده در راستای کاهش جراحات وارده به وی مورد بررسی قرار می گیرد:

1- ارزیابی حفاظت از پاها که شامل قسمت های زیر زانو می باشد.

2- ارزیابی حفاظت قسمت بالایی پا که شامل قسمت های بالای زانو می باشد.

3- ارزیابی حفاظت مربوط به سر انسان بالغ می باشد.

4- ارزیابی حفاظت مربوط به سر بچه می باشد.

این گزارش بطور مختصربه بررسی آزمایش های مربوط به ارزیابی قسمت های مذکور پرداخته، سپس به تشریح راه حل های ارائه شده در راستای کاهش جراحات وارده به عابر که عبارتنداز : سیستم جذب کننده های سپر و سیستم در موتور(کاپوت) فعال، می پردازد.

تاریخچه و سوابق:

اولين کسي که در اثر تصادف مرد، شخصي به اسم Bridget Driscoll در سال ١٨٩٦بود.سرعت تصادف ٦ کيلومتر بر ساعت بود.سیستم ایمنی خارجی از جلوی خودرو معمولا در طراحی خودرو محدود به عدم وجود قسمت های تند و تیز و برجستگی ها بوده تا جراحات وارد به عابر پیاده تا حد امکان کاهش یابد، از اکتبر 2005 آیین نامه اروپایی برای حفاظت پیاده برای خودرو های جدید قابل اجرا شد، که در این آیین نامه چهار موضع ضربه در بدن انسان هنگام برخوردبا قسمت جلوی خودرو مشخص شده بود : ساق پا، استخوان ران پا، سر بچه و سر انسان بالغ .

موضوع اصلی:‏
• تست قسمت های پای انسان:‏
در بررسی اطلاعات تصادفات مشخص شده است که، خسارت های‎ ‎وارد شده
‏ به ران پا در خلال یک تصادف بسیار ناچیز بوده، به‎ ‎همین‎ ‎علت استاندارد های
‏ موجود هیچ گونه محدودیتی روی پارامترهای‎ ‎بیومکانیکی برای ضربه ی وارده
‏ به ران پا اعمال نکرده اند و تنها‎ ‎لازم دانسته شده است که آزمایشات جهت
‏ نظارت انجام شود.‏‎ ‎برای‎ ‎انجام آزمایش بجای پای انسان از مدلی استفاده شده
‏ است که از دو‎ ‎عنصرسخت مشابه به ساق و ران پای انسان تشکیل شده است و ‏یک عضو‎ ‎مفصلی به منظور اتصال بین مدل ساق و ران، که جای گزین زانو است، به کار ‏رفته است. این مدل توسط فوم، که جایگزین بافت ماهیچه ای پاهاست، پوشیده شده ‏است. فرایند تست شامل حرکت آزاد مدل به سمت سپر خودرو، که ساکن می باشد، با ‏سرعت 40 کیلو متر بر ساعت،است. راهنمای حرکت مدل پا، باید در صفحه ی افقی و در ‏امتداد طول صفحه ی عمودی خودرو حرکت کند.‏
در این آزمایش سه پارامتر بیومکانیکی بررسی و ضبط می شود:‏
‏1- شتاب منفی ساق پ، که توسط یک شتاب سنج روی ساق پا، که در وجهی که به ‏آن ضربه وارد نمی شود قرار دارد، اندازگیری می شود.‏
‏2- زاویه خمیدگی زانو، که توسط یک پتانسیو متر که روی قسمت بالایی ساق پا قرار دارد، ‏اندازگیری می شود.‏
‏3- مکان بریدگی زانو، که تو سط یک پتانسیو مترکه روی قسمت زیرین ران پا قرار دارد، ‏اندازگیری می شود .‏
• تست سر انسان بالغ و بچه روی کاپوت :‏
مدل های متفاوت مورد استفاده در این آزمایش ها به یک روش مشابه ساخته می ‏شوند، که شامل یک بخش کروی آلومینیومی پوشیده شده با پوسته ی لاستیکی است.‏
روش تست به این صورت می باشد که مدل سر در یک حرکت آزاد به سمت ‏خودروی ساکن ضربه وارد می کند. جرم و اندازه ی ضربه زن، با دقت تغییرات و نوسانات ‏سرعت و زاویه ی حرکت، مطابق با جدول زیر تعیین می شوند.‏

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...