سایت در حال بارگذاری است ...

لیزر آرگون، مهندسي برق

عنوان:  مقاله تحقیقی لیزر آرگون، مهندسي برق

رشته:  پروژه تحقیقی دوره کارشناسی‌،مهندسي برق

فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحه: 15

 

بهمرا فایل پاورپوینت  جهت ارائه در کلاس

 

فهرست

مقدمه
تاریخچه
خواص اشعه لیزر
کلیات لیزر
مکانیزم تحریک
شکل و ساختمان لیزر
کاربرد
ایمنی
منابع

 

مقدمه:
ماهیت لیزر :نور ليزر نوع كاملالاً جديدي از نور است و درخشانتر و شديدتر از نوري است كه در طبيعت يافت مي شود. نور ليزر مي تواند سخت ترين فلزات را سوراخ كند، يا به راحتي از جسم سختي مثل الماس عبور كند و در آن ايجاد حفره كند.بر عكس باريكه هاي كم قدرت و فوق العاده دقيق انواع ديگر ليزر را مي توان براي انجام كارهاي بسيار ظريف مثل جراحي روي چشم انسان به كار برد. نور ليزر را مي توان خيلي دقيق كنترل كرد و بصورت باريكه مداومي به نام موج پيوسته يا انفجارهاي سريعي به نام پالس استفاده كرد
وآژه لیزر Laser مخففLight Amplification by Stimulated Emission of Radiationبه معنی تقويت نور به وسيله گسيل القايي تشعشع می باشد
مسئله اصلي در توليد اشعه ليزر، كنترل نوسانهاي الكتروني درون اتم هااست، به نحويكه تمامي توده اتمها بتوانند ذرات نور را با هم پرتاب كنند.
لیزر گازی: نظر به اين كه گازها به عنوان محيط فعال نسبت به محيط هاي فعال حالت جامد از چگالي پايينتري برخوردار هستند. بنابراين بايد انتظار داشت كه ليزرهاي گازي نسبتا بزرگ و حجيم باشند. گازها در ليزرهاي گازي توسط برخورد الكتروني و يا باريكه الكتروني تحريك ميشوند و دمش آنها از نوع دمش الكتريكي است.
لیزر اتمی و یونی: رده ای از لیزرها که محیط فعال آنها یک گاز است، انواع گسترده ای از وسایل را در بر می گیرد..این اصطلاح به لیزر هایی اطلاق میشود که در آنها محیط فعال از گاز های نادر یو نیده است. معمولاً گاز یا تک اتمی است یا اینکه از مولکولهای بسیار ساده تشکیل می شود. در این لیزرها چون نشر لیزر از وقوع گذارهای نوری در اتمها یا مولکولهای آزاد ناشی می شود، پهنای خط نشر می تواند بسیار کم باشد. معمولاً گاز درون لوله ای سربسته است و برانگیختگی اولیه با تخلیه الکتریکی انجام می شود، بدین ترتیب دربسیاری از موارد، بخش درونی لیزر شباهتی نمادین به لامپ فلوئورسنت معمولی دارد.
لوله لیزر می تواند از مواد مختلفی تهیه کرد و الزاما نیازی به شفاف بودن آن نیست. متاسفانه معمولاً فلزات مورد استفاده قرار نمی گیرند، زیرا باعث ایجاد اتصال کوتاه در وسیله می شوند. به طور معمول از سیلیس و همچنین از بریلیم اکسید که برای منابع پر توان با رسانایی گرمایی زیاد مناسب است، استفاده می شود. داشتن یک لوله لیزری با مخلوطی از دو گاز، که یکی در مرحله دمش و دیگری در نشر لیزر به کار می رود، امری بسیار عادی است معمولاً چنین لیزرهای گازی بسیار اعتماد پذیرند، زیرا برخلاف لیزرهای حالت جامد، در اینجا امکان آسیب گرمایی محیط فعال وجود ندارد و برای مقاصد معمولی، پرمصرفترین لیزرند. بعضی از لیزر های گازی لیزر های یونی نامیده میشوند.
لیزر آرگون : لیزر آرگون، معروفترین مثال از خانواده ای از لیزرهای یونی است که در آنها محیط فعال یک گاز بی اثر تک جزئی است. گاز با فشار تقریباً m bar 5/0 ، درون یک لوله پلاسما با سوراخ 2 تا mm 3 نگه داشته و با تخلیه الکتریکی برانگیخته می شود. اتمهای آرگون یونیده و در اثر برخورد الکترون برانگیخته می شوند. بنا به ماهیت فرایند دمش، چندین حالت برانگیخته یونی جمعیت دار می شوند و آنهایی که مسئول عمل لیزرند، توسط دو برخورد پی درپی، در حد متوسط جمعیت دار میشوند.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان
درباره این مطلب نظر دهید !

محصولات مرتبط ...

محصولات زیرا حتما ببینید ...